Visa alla bilder

Peugeot 203 — 1957

En Peugeot 203 med behov av handpåläggning för att bli bra igen. Ett tillfälle för någon kunnig med tid och tålamod.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig modell, men skicket lämnar en del att önska."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
28 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17421
UPPSALA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Peugeot 203?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig modell, men skicket lämnar en del att önska."

Beskrivning

En bil som behöver handpåläggning. Peugeoten har renoverats tidigare men man har inte nått någon högre klass av resultat. Var god och granska bilderna noggrant. För den händige kan bilen bli bättre. Vid fotograferingstillfället startades inte bilen på grund av saknad startmotor. Enligt ägaren så har en ny startmotor med solenoid monterats och motorn startar nu som den ska. Det medföljer en del delar löst i en kasse, se bilder, men vi vet ej om alla bilens delar finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1957 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    85780 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tekniskt vet vi inte så mycket om skicket på grund av att bilen ej startades eller kördes vid våran besiktning. Nytt batteri.

  • Skick interiör:

    Omklädd interiör. Även här är arbetet inte professionellt utfört. Dörrsidor monterade med vad jag kan se, "gipsskruvar". En del handtag och fönstervevar saknas. Hängande innertak.

  • Skick exteriör:

    Äldre lackering. Färgskiftningar på de olika panelerna. Några bucklor och lackskador. Grova svetsfogar och svetsjobbet håller inte professionell standard. Torrspruckna tätningslister.

  • Skick helhet:

    Låg klass av renovering. Viljan och ambitionen har nog funnits men kunskapen och/eller erfarenheten av sådant arbete har saknats. Bilen bör betraktas som ett renoveringsobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1982-10-18 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: -
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Familjen Peugeots företagshistoria går tillbaka till tiden före Gustav Vasa. År 1810 läggs grunden till det som är dagens Peugeot, då går de från mjölnarverksamhet till metallindustri. I slutet av 1800-talet var man verksam inom många industrisektorer på flera orter i regionen Doubs, den ligger i hörnet där de franska, tyska- och schweiziska gränserna möts. En av dessa sektorer var tillverkning av cyklar, som Armand Peugeot plockat upp i England. Redan 1889 tillverkade man en prototyp till självgående vagn, en trehjuling som drevs med ånga. Armand Peugeot hade goda kontakter med René Panhard och Émile Levassor och fick genom dem bl.a. tillgång till förbränningsmotorer som Levassor tillverkade på licens från Daimler i Tyskland. Så 1891 tillverkade Peugeot sin första automobil med eget chassi och licensbyggd motor, den kallades kort och gott Type 2. En av dessa var också den första automobilen som kom till Sverige, vid en industriutställning i Göteborg 1891.

Som flera liknande företag vid den här tiden delades verksamheterna upp i den äldre och den nya motoriserade industrin. Ofta var det en osäkerhet kring det nya och inte sällan en generationsfråga inom dynastierna. Så från 1901 tillverkade det nya företaget under Armand Peugeot automobiler under namnet SA des Automobiles Peugeot och det gamla företaget under ledning av en farbror och tre kusiner fortsatte tillverka industri- och metallprodukter under namnet Le fils de Peugeot Fréres. Fast redan 1906 började den grenen av företaget, som bl.a. tillverkade cyklar och motoriserade två- och trehjulingar också att tillverka automobiler under namnet Lion - Peugeot. Självklart uppstod konkurrens och efter några år slog man allt mer ihop verksamheterna och 1913 blev det ett företag under samma fana, SA des Automobiles et Cycles Peugeot. Så olika grenar och generationer av släkten Peugeot kunde nu röka fredscigarrer.

Under 10-, 20- och 30-talen utvecklads verksamheten väl och en mängd olika modeller såldes i stora upplagor. De tillverkade allt från enklare modeller till rena sport- och lyxbilar. De hade bl.a. stora framgångar på racingbanor i Europa och USA, inte minst i Indianapolis. När man så i slutet av 20-talet var framme vid modell Type 190 tog man ett grepp och lanserade den nya modellen 201 i en ny nummerserie. Alltid med en nolla i mitten och där den första siffran indikerade bilens storlekssegment. På 30-talet rullade det på och man tillverkade 1933 i modellserien 301 bl.a. den första plåtcabrioleten. De hängde på trenden med strömlinjeformer i modellserierna 202, 302 och 402. Under denna tid byggde man också de ikoniska Darl´mat-vagnarna på modellerna 302 och 402. De experimenterade flitigt med såväl diesel- som V8-motorer samt automatlådor - då kom kriget.

Under andra världskriget togs fabrikerna över av tyskarna som ställde om produktionen till militärt inriktade fordon och vapen. Detta medförde att de allierade bombade fabrikerna. Efter krigsslutet fortsatte man med en av modellerna före kriget, modell 202. Fast precis som Volvo, hade man en ny vagn för folket på G. Den presenterades 1947 men kom i produktion först till årsmodell 1949. Peugeot följde upp sin tradition med kronologisk nummerserie och modellen hette följdriktigt 203.

Den nya modellen blev en succés och kom att tillverkas tom 1960. Goda vägegenskaper och modern teknik med en kortslagig motor med hemsfäriska förbränningsrum bäddade för såväl driftsäkerhet som god ekonomi och bra prestanda. Motorerna var enkla att trimma. Såväl standardvagnar som specialbyggen blev framgångsrika i tävlingssammanhang. När Peugeots nya modell 403 lanserades till årsmodell 1956 fasades modell 203 sakta ut som ett enklare budgetalternativ.

Gjestvangs tog över generalagenturen för Peugeot i Sverige från Philipsons strax före andra världskriget. Av förklarliga skäl var det lite trögt i början men med modell 203 blev det rejäl fart på försäljningen. Detta fortsatte med modellerna 403 och bilarna med en 04 i slutet. Fast det ä ren helt annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Uppsala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG