Visa alla bilder
Visa film

Armstrong Siddeley Hurricane 18 cabriolet — 1946

En imposant men samtidigt lugn och diskret brittisk vagn, från fyrtiotalet, i ett vackert originalutförande.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"I denna brittiska aristokrat kan man nästan ana Sir Winston Churchill sitta i baksätet, puffande på en cigarr och lyfta på hatten. Vare sig det är cortege eller behaglig färd på landet, är denna brittiska aristokrat ögongodis."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
125 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16412
SKOGÅS/HUDDINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Armstrong Siddeley Hurricane 18 cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"I denna brittiska aristokrat kan man nästan ana Sir Winston Churchill sitta i baksätet, puffande på en cigarr och lyfta på hatten. Vare sig det är cortege eller behaglig färd på landet, är denna brittiska aristokrat ögongodis."

Beskrivning

Den såldes ny i Sverige 1946 till en major i Flygvapnet, en Frank Cerwell från Stockholm, och hamnade så småningom med majoren på tjänstgöring i Linköping och Norrköping i några år. Cerwell tog anställning vid flyget redan 1930, var flygattaché i London och Oslo under WW2, blir överste 1951 och fortsätter en dekorerad karriär i Flygvapnet fram till 1963.

I juli 1951 byter han in bilen hos Philipsson i Stockholm och sedan finns det en överraskande notering om att Svenska Aeroplan AB äger den under ett år. Det kan alltså vara så att SAAB hade den som studie, men mest sannolikt borde vara att flygdivisionen hade den som direktionsvagn. Bilens ägarlängd går vidare under femtiotalet och sextiotalet i Göteborg, Kinnared, Kulltorp, Värnamo, Lagan, Mjölby och Linköping där spåren slutar vid Brandströms Bil AB:s konkurs på hösten 1963. 1989 registrerades bilen i det nya registret av den förutvarande ägaren som då förmodligen köpte den från en tidigare ägare i Tvååker i Halland. Nuvarande ägare har gått igenom och åtgärdat hjullager och bromsar fram samt renoverat förgasaren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1946/1946 
  • Första registreringsdatum
    1989-08-03 
  • Avläst mätarställning
    8,425 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i oxblod, samt tygmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och har en fin motorgång. 12-volts elsystem med positiv jord.

  • Skick interiör:

    Skinninredning i vackert helt och fint patinerat originalskick tillsammans med en lika snygg instrumentpanel i trä. Bilen begåvades med ett nytt mattset i samband med omlackeringen på åttiotalet.

  • Skick exteriör:

    Träet i karosstommen verkar friskt och ser bra ut. Någon gång på åttiotalet lackerades bilen i originalkulör och fick då även en ny sufflett. Djup, svart och fin lack med någon lite blåsa, repa och bula. Höger bakskärm har en liten skada från något som sannolikt har fallit ner på bilen under förvaring. (Det som ser ut som skador uppepå bakluckan på ett par bilder, är reflexer från bakgrund)

  • Skick helhet:

    Genuin och rejäl trettiotalslyx reinkarnerad efter kriget i en snygg fyrtiotalskostym, här ett extra fint och användarvänligt skick. En härlig klassiker och samlarobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-02-24
Ursprungsbesiktning: 1989-08-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-08-03
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Armstrong Siddeley var ett engelskt, aristokratiskt bilmärke under drygt 40 år, 1919 - 1960. Förutom biltillverkning var företaget känt för att tillverka högklassiga flygplansmotorer. Modellnamnet Hurricane har bilen fått efter det kända jaktflygplanet, tillverkat av de Havilland i vilken koncern även Armstrong Siddeley ingick.

Armstrong Siddeley köptes 1959 av Rolls-Royce, som redan ett år senare lade ner biltillverkningen. Flygmotorer tillverkas dock fortfarande, i samma fabrik, under namnet Rolls-Royce. ?Hurricane var den första engelska bilmodellen som presenterades efter kriget, redan den 11 maj 1945. Inte så konstigt att designen påminner om förkrigsmodellerna. Produktionen kom igång i november 1945 och löpte till maj 1953. Totalt tillverkades 2606 st. Produktionstakt runt 1 bil per dag. ?Det var få (entusiaster) förunnat att kunna köpa en Armstrong Siddeley Hurricane när det begav sig. Bilen var dyr. Listpris i Sverige var 20 400 kr vilket motsvarade exempelvis ca 2 1/2 gånger priset för de då populära amerikanska bilarna.

Bilen har en X-ram med karosstomme av ask. Huvar och dörrar är av aluminium. Inget större bekymmer med rost. Motorn är en sexcylindrig, 2-liters toppventilsmotor på 70 hk, har hydrauliska ventillyftare och är speciellt balanserad vilket gör att den går mycket tyst och jämnt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skogås

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG