Visa alla bilder

Ariel Cyclone 650 2 cyl 4 takt — 1958

Mycket ovanlig motorcykel, knappt 300 stycken tillverkade. Enligt uppgift finns det bara 3 i Sverige. En härlig mc i patinerat originalskick.

Jens Hasselholm
Drift & auktionsansvarig
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig Ariel Cyclone i ett patinerat skick. Vad vi kan bedöma är det mesta i originalutförande med några mindre förändringar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 NOV 13:50
20 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18927
KARLSHAMN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 21 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
22141
21 NOV 22:39
20 000 SEK
22141
21 NOV 22:38
15 000 SEK
30495
21 NOV 22:38
11 000 SEK
22141
21 NOV 22:37
10 000 SEK
32662
21 NOV 22:35
7 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ariel Cyclone 650?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jens Hasselholm
Drift & auktionsansvarig
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En ovanlig Ariel Cyclone i ett patinerat skick. Vad vi kan bedöma är det mesta i originalutförande med några mindre förändringar."

Beskrivning

Ariel Cyclone som är svensksåld och har ägts av några entusiaster i södra Sverige.

Genom åren har den fått mindre detaljer utbytta men är i stort sett original. Modellen har en intressant historia om när Buddy Holly köpte ett exemplar 1958.

I maj 1958 hade Buddy Holly och the Crickets — Joe Mauldin och Jerry Allison — just kommit tillbaka till Dallas, Texas, efter en världsturné. That’ll Be The Day låg högt på listorna, och de bestämde sig för att köpa tre Harley-Davidsons för att köra de drygt 320 milen hem till Lubbock, Texas.

Historien kunde ha slutat där, men eftersom Harley-återförsäljaren inte kände igen Holly och hans bandmedlemmar och, i tron att de bara slösade tid, vägrade sälja till dem. I stället hamnade trion hos Ray Millers Ariel–Triumph-handlare på West Davis Street i Dallas. Miller visste vilka ungdomarna var och sålde en Triumph Thunderbird till basisten Mauldin och en Triumph Trophy TR6A till trummisen Allison. Holly valde en ny Ariel Cyclone 650cc twin från 1958. Om han visste hur ovanlig Cyclone-modellen redan då var är oklart, men den måste ha gjort ett stort intryck. Det sägs att trion återvände till Harley-butiken för att göra burnouts på parkeringsplatsen innan de körde vidare till Lubbock i ett åskväder.

Tidigt på morgonen den 3 februari 1959 steg Holly, tillsammans med Jiles P. ”Big Bopper” Richardson och 17-årige Ritchie Valens, ombord på ett Beechcraft Bonanza-plan för en flygning från Clear Lake, Iowa, till Moorhead, Minnesota. Alla tre (och piloten) omkom när planet störtade i en snöstorm.

Crickets hade splittrats sent 1958, och Hollys nya band bestod av basisten Waylon Jennings. Jennings valde att resa till Moorhead landvägen, undvek därmed kraschen, och slets i många år av skuldkänslor för att ha överlevt. Cyclonen stannade i Hollys familj till 1970 innan den gick vidare till en ny ägare, och 1979 köptes den av de två kvarvarande Crickets som en 42-årspresent till Jennings. I oktober 2014, tolv år efter Jennings död, lades Holly-motorcykeln ut på auktion av hans familj. En anonym köpare betalade 450 000 dollar för Cyclonen, som nu visas på Buddy Holly Center i Lubbock, Texas.

Carfaxrapport Gratis historik (8)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
    83811 km 
  • Regnr
    DLK371 
  • Chassinummer
    12871 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Maskinen har ej startats men motorn går runt med bra kompression och bromsarna tar utan att låsa sig. Den behöver en uppstartsservice för att komma igång.

  • Skick exteriör:

    En äldre lack med skavanker, kromet har små porer. Nya däck behövs.

  • Skick helhet:

    Serva upp maskinen och gör den klar mekaniskt. Välj sedan att renovera utseendemässigt eller behålla det cola patinerade originalskicket. Därefter behövs endast en kontrollbesiktning för att komma ut på vägarna igen

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-07-20
Ursprungsbesiktning: 1958-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Senast godkända besiktning: 2010-08-23
Besiktigad tom: 2012-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

När Huntmaster kom hade BSA redan en sportversion av sin järnblockade 650-motor riktad mot USA-marknaden: Super Flash med 40 hästkrafter, sportkam, högre kompression och en Amal TT-förgasare. Men den halvenhetsbyggda motorn och BSA-transmissionen satt fortfarande i den äldre plunger-ramen. För att modernisera sportmodellen tog BSA fram ett cylinderhuvud i aluminium (fortfarande med siamesat insug) och placerade det i en duplexram med svingarm bak som liknade Huntmasterns. Detta blev Road Rocket. Aluminiumhuvudet uppdaterades 1958 och TT-förgasaren byttes mot en Amal Monobloc för att skapa den 43 hästkrafter starka Super Rocket. Alla BSA 650 twins fick en ny vevaxel med större lager 1958.

Denna utvecklingshistoria är viktig för Cyclone eftersom BSA redan 1954 hade använt aluminiumtoppar på sina sportmodeller, men Cyclone behöll en gjutjärnstopp hela vägen till produktionsslutet 1959. Det är därför rimligt att anta att Cyclonens motorspecifikation i stort sett motsvarade Super Flash på 40 hästkrafter, men med en modernare Amal Monobloc i stället för TT-förgasaren. I ett vägt test i Cycle-magasinet i januari 1959 visade en prestandacertifiering från Ariels västra USA-distributör Johnson Motors att motorn hade bänkprovats till 40 hk vid 6 300 rpm. Roy Bacons bok Ariel: The Postwar Models hävdar dock att Cyclone använde en kamaxel från 1958 års offroadmodell Spitfire — även om den också säger att BSA:s sportkammar hade standardiserats 1959.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlshamn

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG