Visa alla bilder
Visa film

Volvo Sport (P1900) B14A — 1957

En vagn med ikonstatus som är redo för en ny ägare och nya äventyr. Mycket verkar vara i original, men karossen och färgen har troligen uppdaterats någon gång genom åren. Oavsett detta - en härlig Volvo med 50-tals aura.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som till stora delar förefaller vara i originalutförande, men som självklart har fått ett och annat åtgärdat genom åren. På senare tid har den stått i garage och väntar nu på en översyn och service för att kunna ge sitt bästa till en ny ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 10:00
305 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18894
KNIVSTA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
900 - 1 050 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 310 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
31525
14 NOV 22:46
305 000 SEK
31525
14 NOV 22:45
300 000 SEK
2024
14 NOV 17:05
250 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Sport (P1900)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som till stora delar förefaller vara i originalutförande, men som självklart har fått ett och annat åtgärdat genom åren. På senare tid har den stått i garage och väntar nu på en översyn och service för att kunna ge sitt bästa till en ny ägare."

Beskrivning

Den här vagnen, nummer 15 av 67, rapporterades färdigbyggd i fabriken i Lundby den 30 augusti 1956. Först fyra månader senare, på nyårsaftonen, levererades den till "distrikt Bollnäs", allt enligt Volvos arkiv. Den registrerades sedan för trafik den 31 januari 1957. I december 1975 förvärvade en teknikerstudent och motorentusiast vagnen samt faktiskt en till Volvo Sport från en bilfirma i Östersund. Han gjorde en del arbete på chassit och mekaniken och sålde den så småningom vidare i mars 1984. Den var då enligt uppgift komplett men i behov av en kosmetisk översyn. Den nye ägaren i Småland kom att färdigställa vagnen. Ursprungligen var bilen enligt uppgift ljusblå med färgkod 29. När den bytte kulör är i skrivande stund inte klarlagt. I övrigt verkar det mesta vara i originalutförande. Den 15 april 1994 blev en fordonsentusiast från Uppsala, med bland annat flera klassiska Volvovagnar i garagen, ny ägare. Han deltog inledningsvis frekvent vid olika klassikerevenemang och Volvoträffar men under senare år har den tillbringat mesta tiden i garaget. Nu säljs bilen av dottern. Besiktigad 2016 för alltid, enligt nuvarande regelverk, mätarställning då 851 mil, nu 872 mil.

Carfaxrapport Gratis historik (18)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1957 
  • Första registreringsdatum
    1957-01-31 
  • Avläst mätarställning
    8723 km 
  • Regnr
    EMT781 
  • Chassinummer
    15 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn- och vinylklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motorn. Allt gick bättre efter en tids körning. Endast testad på en kort tur runt garaget i ett inhägnat område. Styrning, koppling, växling och bromsar fungerar väl. Ej kontrollerad på lyft, men det som kunde ses såg bra ut vad gäller vitala delar och detaljer.

  • Skick interiör:

    Mycket av inredningen är i originalutförande, röd klädsel nummer 105. Stolar, dörrsidor och mattor är i fint skick med brukspatina. Skyddsmattor i gummi. Ratt, reglage, instrumentbräda och mätare är i fint skick. Det mesta förefaller fungera som det är tänkt, men en översyn rekommenderas.

  • Skick exteriör:

    Fin kaross och lackering, troligen åtgärdad. Glas, blankt, lister, emblem och belysningsdetaljer i fint skick med tanke på ålder, ena halvljuset ur funktion. Något slitage i framkant nertill under fronten. Litet släpp vid vindruteram nertill på förarsidan. Suffletten är använd och patinerad men fungerar väl och är lätt att manövrera. Fina hjul med original krom och bra däck, ålder okänt. Motor- och bagageutrymmen i bra skick med tanke på åldern.

  • Skick helhet:

    Här är en vagn i genuint skick, med det mekaniska i välfungerande skick. Fast, som alla vagnar som stått en del på senare år, rekommenderas en genomgång. Att detta är svensk motor- och Volvohistorik är ett understatement. Inte sällan blir just modeller och versioner med skakig tillvaro när det begav sig de vagnar som senare blir samlarfordon. Volvo Sport P1900 kvalificerar sig i den kategorin och är idag en hett eftertraktad bil. Det som skulle bli en drömbil och imagehöjare för Volvo på 50-talet blev det inte då, men idag har den ikonstatus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-10-07
Ursprungsbesiktning: 1957-01-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1957-01-31
Senast godkända besiktning: 2018-05-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

I början av 50-talet började planerna på att ta fram en sportbil hos Volvo ta form. De såg att pigga brittiska sportbilar sålde bra och gav en sportig image åt tillverkarna, och när Assar Gabrielsson på en resa i USA fick se nya Chevrolet Corvette med glasfiberkaross föll pusselbitarna på plats. Något liknande borde Volvo kunna ta fram. Kontakt togs med glasfibertillverkaren Glasspar i Kalifornien, och relativt snabbt var design- och karosseriarbetet igång. Hemma i Sverige kuggade man i, under ledning av Jan Willsgård, på Volvos designavdelning. Ett 20-tal karosser kom över från USA, därefter blev det tillverkning i Sverige. Här hemma tog Volvo fram ett nytt specialdesignat stålrörschassi med kraftiga tvärbalkar, yttre sidobalkar samt kryssförstärkning. Under huven placerades dock en beprövad motor, sportmotorn B14A med dubbla förgasare. Den levererade 70 hk vid 5 500 r/min. Den dög fint till den lätta karossen, men den treväxlade lådan var kanske inte optimal för en sportbil. Tre förseriebilar togs fram och visades upp runt om i Sverige 1954/55 som Volvo Sport P1900. De var ännu inte produktionsfärdiga, hade bland annat inte sufflett men väl en Hardtop. Efter hårda testkörningar och diverse ändringar blev det produktionsstart våren 1956. Det året framställdes enligt uppgift 44 bilar och året efter endast 23 bilar. Totalt tillverkades alltså dessa 67 vagnar plus fyra förserievagnar. Från början var tanken att Volvo Sport primärt skulle gå på export, men drygt hälften blev kvar i Sverige. Idag lär det finnas cirka 25 vagnar i Sverige.

När Assar Gabrielsson drog sig tillbaka 1956 efterträddes han av chefen för Volvo Flygmotor Gunnar Engellau. Han tog sedermera ut en Volvo Sport och provkörde den en helg för en utvärdering. Det blev en hård dom, där han menade att den inte höll måttet som en kvalitetsvagn från Volvo. Den var dessutom både dyr att tillverka och en udda fågel i Volvos erbjudande. Det blev tummen ner och en snabb sorti. Den 21 maj 1957 tillverkades så den sista vagnen. Även om det kanske sågs som ett misslyckande då, får det väl ändå ses som ett första trevande försök och en början på det som snart skulle komma med P1800 och andra mer lyckade vagnar med Sport- och GT-ambitioner från Volvo.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Knivsta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG