Visa alla bilder
Visa film

Messerschmitt KR 200 Sport Roadster (Replika) — 1955

Vacker som ett smycke eller söt som en kaka? Metaforerna är många för dessa osannolika Messerschmitt småbilar som byggdes under 1950-talet. Här ett renoverat exemplar i roadsterutförande.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Startar lätt och går fint. Helt renoverad från grunden och samtidigt konverterad till KR 200 Sport. Den är helt körklar och passar lika bra på museum som i privat samling. Dessutom tål den att användas. Den har körts 570 mil till träffar och för nöjesåkning sedan 2017."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 14:00
100 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18902
ARVIKA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 101 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
30414
14 NOV 20:21
100 000 SEK
30414
14 NOV 20:19
13 000 SEK
28119
14 NOV 19:49
12 000 SEK
10532
14 NOV 19:21
11 000 SEK
29063
14 NOV 17:48
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Messerschmitt KR 200?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Startar lätt och går fint. Helt renoverad från grunden och samtidigt konverterad till KR 200 Sport. Den är helt körklar och passar lika bra på museum som i privat samling. Dessutom tål den att användas. Den har körts 570 mil till träffar och för nöjesåkning sedan 2017."

Beskrivning

Denna mc-bil renoverades under åren 2014-2017 av en erkänt kunnig Messerschmitt entusiast i Arvika. Han har renoverat och samlat på Messerschmitt mc-bilar under 30 års tid. 2014 bestämde han sig för att nästa renovering skulle bli en homage till den mest ovanliga modellen, nämligen KR 200 Sport. Det byggdes mycket få av dessa, man tror att det rör sig om en handfull exemplar. Entusiasterna känner till att det i vart fall byggdes 3 stycken Sport på fabriken, som alla såldes till England. Den enda kända överlevande sporten såldes på auktion 2013 från Bruce Weiner microcar museum i USA. Den hamnade då hos en samlare. i Ryssland. Den nu aktuella bilen är byggd som en bra kopia på sporten. Motor helrenoverad, utbytesvev från Tyskland, etc. Ny inredning, svensktillverkad bakaxel med grövre drivaxlar. Bilen stod utställd på Elmia 2017 och därefter på Arvika Fordonsmuseum m.f.l. Ägaren har vunnit flera priser för bilen på utställningar.

Ägaren väljer nu att minska ner på sin samling av mc-bilar av hälsoskäl. Till bilen medföljer ett reservhjul placerat i motorutrymmet.

Carfaxrapport Gratis historik (8)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1955/1955 
  • Första registreringsdatum
    2017-04-26 
  • Avläst mätarställning
    5700 km 
  • Regnr
    KNH296 
  • Chassinummer
    52013 
  • Kw / hk
    7 / 10 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med Sachs tvåtaktsmotor på 191 cc med 4 växlar framåt samt, hör och häpna, även 4 växlar bakåt. Effekten ligger på 10 hk enligt samtida uppgifter. Motor är helt renoverad och försedd med en utbytesvevaxel från Tyskland. Avgassystemet är av senare tillverkning och framtaget av expert för att ge mer effekt, medan utseendet är helt tidstypiskt. Hela 1 extra hästkraft beräknas detta generera. Det kan låta lite, men gör stor skillnad för backtagningsförmågan. Även drivlinan är helt genomgången, bakaxeln är av svensk tillverkning med grövre drivaxel, framtagen för bättre hållfasthet. Startar lätt och går mycket fint. Renoverade mekaniska bromsar, nya däck monterade vid renoveringen, nytt elsystem. Allt fungerar utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Mycket fin invändigt, nästan i nyskick. Ny inredning monterades under renoveringen. Tyvärr har ratten fått några sprickor, vilket är en känd svaghet på dessa fordon. Utrustad med analog klocka, vilket fanns som tillbehör. Det finns även ett litet låsbart handskfack vid baksätet. Sittbrunnskapellet är måttsytt och tillverkat 2024.

  • Skick exteriör:

    Renoverad kaross som har modifierats till sportmodellens roadsterutförande. Lackerad av namnkunnig expert i Arvika. Det finns några mindre färgskav och enstaka stenskott, men i övrigt är lacken fortfarande lika fin. Utrustad med extra positionsljus enligt de engelska specifikationerna. Nytillverkade Continentaldäck med vit sida i rätt utförande och dimension. 4.00-8"

  • Skick helhet:

    Helt renoverad och genomgången Messerschmitt mc-bil. I samband med renoveringen konverterad till det ovanliga sport utförandet. Finns några mindre skavanker då bilen rullat 570 mil sedan renoveringen var klar 2017.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-04-26
Ursprungsbesiktning: 2006-05-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2017-04-26 (550101)
Senast godkända besiktning: 2017-05-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

Ägaren berättar om bilens handhavande på filmen.

Fakta om modellen

Historien om den tyska flygplanstillverkaren Messerschmitts sidospår som motorcykelbilstillverkare började egentligen hos tyska Fend och deras invalidfordon med en 38 cc Victoriamotor eller en 98 cc motor från Sachs. År 1953 hamnade dock konstruktionen hos Messerschmitt. Den första modellen blev KR173, som hade en encylindrig 175 cc Sachs-motor, vilken 1955 ersattes av KR200 med en motor på 200 cc – även denna från Sachs. Bilen, som hade plats för två vuxna och ett barn, sades kunna nå 100 km/h!

Motorn hade två uppsättningar brytarspetsar i tändsystemet och för att backa stoppades motorn och startades sedan om, baklänges. Detta åstadkoms genom att trycka nyckeln längre in i tändningslåset än normalt. Ett resultat av detta var att KR200:s sekventiella växellåda gav bilen samma fyra utväxlingsförhållanden tillgängliga vid backning som vid körning framåt. fKR200 tillverkades fram till 1964 när produktionen lades ner. Då hade tillverkningen sedan länge varit hos Fritz Fend. Redan något år efter att Västtyskland gick med i Nato fick Messerschmitt återigen börja bygga flygplan. Messerschmitts motorcykelbilar tillverkades både som coupé och cabriolet, samt i en handfull exemplar som KR 200 Sport roadster.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Arvika

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG