Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230/4 W115 — 1974

Mercedes 230 från 1974 med fem ägare sedan ny. Den nuvarande ägaren har haft bilen i 33 år. Den startar och kör, men kommer att behöva karossarbeten.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Dessa äldre Mercedes-modeller har nästintill oförstörbara motorer, men tyvärr drabbas de alla av rostproblem. Den här bilen kommer att behöva karossarbeten och passar därför perfekt som vinterprojekt. Det bästa är att den är besiktningsbefriad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 13:30
5 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18871
VÄSTERVIK
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
20 - 30 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 5 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
9320
14 NOV 19:16
5 000 SEK
1501
14 NOV 18:53
3 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230/4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Dessa äldre Mercedes-modeller har nästintill oförstörbara motorer, men tyvärr drabbas de alla av rostproblem. Den här bilen kommer att behöva karossarbeten och passar därför perfekt som vinterprojekt. Det bästa är att den är besiktningsbefriad."

Beskrivning

Detta är en av flera Mercedes-modeller som säljs i denna auktion på uppdrag av ett dödsbo. Ytterligare information har tillhandahållits av Per Ask, en Mercedes-specialist som personligen kände både ägaren och bilarna.

Bilen registrerades i Sverige i oktober 1973. Herr Lycke köpte bilen den 4 juni 1993 av Per Sjölund i Nyköping, som hade ägt den sedan 1990.

Mätaren står idag på 79 630 km, och vid besiktningen 2014 visade den 53 560 km. Jag har varit i kontakt med Per Sjölund, som bekräftar att bilen var i mycket gott skick när Herr Lycke köpte den 1993 och att den totala körsträckan då låg väl under 100 000 km. Det bedöms därför att bilen totalt har gått cirka 79 000 km.

Bilen är utrustad med en 2,3-liters fyrcylindrig förgasarmotor på 110 DIN-hästkrafter, tillsammans med en fyrväxlad manuell växellåda.

Skicket har försämrats av att bilen stått utomhus under en längre tid och inte körts på många år. Vi har lyckats starta bilen och den både går och kör, men den kommer att behöva en fullständig genomgång.

Den är lackerad i vitt och har en brun-blå textilinteriör, som är komplett och överlag i gott skick. Karossen är däremot i dåligt skick totalt sett, även om framskärmarna verkar vara i hyfsat skick. Det finns rost på flera ställen samt korrosion i golvplåtar och dörrar. Stötfångarna och de flesta kromdetaljer är i gott skick.

Carfaxrapport Gratis historik (23)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1974-03-04 
  • Avläst mätarställning
    79643 
  • Regnr
    GSZ459 
  • Chassinummer
    11501710003788 
  • Kw / hk
    81 / 110 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/textil 
  • Färg
    Ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen var i körbart skick och klarade sin senaste besiktning 2022. Sedan dess har den knappt körts. Vi har lyckats starta motorn, och den går, kör och bromsarna fungerar, men den kommer att behöva en fullständig genomgång och service innan den kan köras ordentligt på väg. Den levereras med ett bra uppsättning hjul och navkapslar, monterade med äldre däck.

  • Skick interiör:

    Brun vinyl- och textilinteriör, komplett men med små revor i förar- och passagerarstolarna. De övriga stolarna är i gott skick, liksom mattor, dörrsidor och innertak. Instrumentpanelen är komplett och i gott skick, men radion samt några dörrhandtag och fönstervevar saknas. En låda med kromdelar medföljer i bagageutrymmet.

  • Skick exteriör:

    Karossen visar rostangrepp på flera ställen, främst runt de nedre panelerna, och det finns spår av äldre reparationsarbeten på vissa områden (se bilder). Lacken är sliten och delvis omlackerad, och även underredet visar viss rost på några ställen. Kromdetaljerna runtom är överlag i gott skick.

  • Skick helhet:

    Du har några alternativ: ett är att renovera den och åtgärda rostproblemen — det positiva är att den går och är besiktningsbefriad. Alternativt kan den fungera som donatorbil eller som en solid bas för ett annat projekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-06-01
Ursprungsbesiktning: 1973-10-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1974-03-04
Senast godkända besiktning: 2022-10-28
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Västervik

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG