Visa alla bilder

SAAB 92B De Luxe 2T — 1953

En Saab i fint renoverat skick med en härlig 2-takt sång i maskinen. Besiktigad för alltid och körklar.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i bra skick och går utmärkt. En äldre noggrant genomförd renovering har hållt sig fint genom åren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
21 NOV 11:50
0SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17748
NYBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 1000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 92B De Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen är i bra skick och går utmärkt. En äldre noggrant genomförd renovering har hållt sig fint genom åren."

Beskrivning

Bilen renoverades noggrant för flera år sedan, dokumentation medföljer. Vidare finns original besiktnings instument samt instruktionsbok och reparations handbok.

En äldre renovering som fortfarande ser bra ut höjer bilens samlarvärde, eftersom många köpare uppskattar en Saab som har kvar sin patina och känsla av historia. På veteranbilsmarknaden anses ofta en 92B från 1953 vara extra värdefull när den har kvar äldre originaldelar och har renoverats med omsorg och känsla för bilens ursprung.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    1953-01-01 
  • Avläst mätarställning
    11110 km 
  • Regnr
    GLF229 
  • Chassinummer
    05786 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Saaben går utmärkt och fungerar väl, bromsarna tar fint utan sneddragning. Lättstartad bil som har lite svårt att gå på tomgång, växellådan fungerar utan bekymmer.

  • Skick interiör:

    Omklädd inredning i fint skick utan skador, original innertak som är helt men mörknat något.

  • Skick exteriör:

    En äldre lack som fortfarande är fin och klarat sig från rostangrepp. Finns en liten spricka i lacken på högerdörrens ovankant. Fint krom och original fälgar med bra däck.

  • Skick helhet:

    En fin Saab som är väl värd att bevara inför framtida utflykter och träffar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-08
Ursprungsbesiktning: 1953-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1953-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-08-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Saab 92B, som lanserades 1953, är en viktig del av svensk bilhistoria och markerade Saab:s utveckling från att vara en flygplanstillverkare till en etablerad biltillverkare. Saab 92B är en vidareutveckling av den första serietillverkade Saab-bilen, Saab 92, som först lanserades 1949. Modellen 92B förde med sig viktiga uppgraderingar som gjorde den mer praktisk och attraktiv för den svenska marknaden.

Ursprung och Utveckling

Saab 92, som hade premiär 1949, var resultatet av Saabs ambition att bredda sin produktion till bilmarknaden efter andra världskriget. Flygplanstillverkningen hade visserligen gett Saab en stark teknisk grund, men det var en stor omställning att börja tillverka bilar. Saab 92 ritades av Sixten Sason, en av de mest kända svenska industridesignerna, och modellen fick en mycket aerodynamisk kaross som bidrog till lägre luftmotstånd och bättre bränsleeffektivitet.



Saab 92B: Förbättringarna

1953 lanserades Saab 92B, en förbättrad version av originalet. De viktigaste förändringarna innefattade:

1. **Större Bagageutrymme**: Den största och mest märkbara skillnaden med 92B var att den hade en baklucka, något som originalmodellen, 92A, saknade. Detta gjorde lastning och lossning betydligt enklare och ökade bilens praktiska värde för vanliga bilägare.



2. **Nytt Baksäte och Fler Färgalternativ**: 92B fick ett nytt och mer bekvämt baksäte, vilket gjorde bilen mer användarvänlig och familjeanpassad. Fler färgalternativ introducerades också, vilket gjorde modellen mer attraktiv för kunder som tidigare varit begränsade till 92A:s klassiska "Saab-gröna" färg.



3. **Förbättrad Motor**: Modellen hade en 764 cc tvåtaktsmotor med två cylindrar, som genererade cirka 25 hästkrafter. Denna motor var kopplad till en treväxlad manuell växellåda. Motorn och växellådan var inte de kraftfullaste på marknaden, men motorns enkla konstruktion och driftssäkra design gjorde att den passade bra för de svenska förhållandena.



Aerodynamik och Prestanda

Som med alla tidiga Saab-bilar lades stor vikt vid aerodynamik, ett arv från företagets flygplansdesign. Saab 92B hade en låg luftmotståndskoefficient tack vare sin släta karossform, vilket gav den en imponerande bränsleeffektivitet för sin tid. Den hade också framhjulsdrift, vilket var ovanligt på den tiden och gjorde den särskilt lämpad för svenska vintervägar.



Marknadsmottagande och Betydelse

Saab 92B blev snabbt populär i Sverige, tack vare sina praktiska förbättringar och sitt pålitliga rykte. Modellen bidrog till att Saab etablerade sig som en seriös biltillverkare och en konkurrent till Volvo på den svenska marknaden. Saab 92B lade även grunden för kommande modeller, såsom Saab 93 och senare den ikoniska Saab 96.



Kulturarv

Idag är Saab 92B en klassisk samlarbil och ett kärt minne av den svenska bilindustriens tidiga år. Den anses vara en av Sveriges första "folk-bilar" och är högt värderad av veteranbilsentusiaster. Med sitt unika och aerodynamiska utseende, samt sin historiska betydelse, har Saab 92B blivit en symbol för Saabs innovativa ande och tekniska kunnande.



Sammanfattningsvis kan Saab 92B från 1953 ses som en viktig milstolpe för både Saab och svensk industrihistoria. Den kombinerade enkelhet, hållbarhet och innovation, och visade att Saab kunde skapa bilar med både praktiska och estetiska kvaliteter som passade för den svenska marknaden.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nybro

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-12-05.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG