Visa alla bilder
Visa film

MG SA 2288 cc/6-cyl — 1938

En fantastisk brittisk saloon av bästa kvalitet och skick byggd i endast 2739 exemplar.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Det är mycket svårt att hitta något att anmärka på."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
425 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14233
VINTROSA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Det är mycket svårt att hitta något att anmärka på."

Beskrivning

Detta är en mycket lyxig MG SA i ett fantastiskt skick som har en kontinuerlig svensk historia sedan åtminstone 1951. Dessförinnan känner vi inte till historien på detta exemplar.
1951 ägde ingenjör Lindberg i Stockholm bilen. 1953 ägdes den av Forslunds Bil & Plåt i Stockholm. i oktober 1954 hamnade den hos Bromma Bil & Skrotaffär där den senare räddades tilleftervärlden. På 1970-talet ägdes den av en MG och sportbilsentusiast i Rimbo. På 1980-talet övertogs den av Lars-Eric Wictorsson som under många år genomförde en mycket bra renovering. Han erhöll 1996 av MGCC Sverige "The Outstanding Renovation Award" för renoveringen av denna fullkomligt magnifika SA/2788.

Bosse Bildoktorn hyllade i sin bok "Bosses Bilar", som kom ut i maj 2005, detta exemplar av MG SA.

Nuvarande ägare köpte den av Wictorsson 2018 men har nu beslutat att sälja den för att fokusera på sina andra bilar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1938/1938 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    37084 km 
  • Kw / hk
    57 / 77 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mycket bra skick.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick.

  • Skick exteriör:

    Mycket bra skick.

  • Skick helhet:

    En mycket bra bil belönad med "The Outstanding Renovation Award" av MGCC Sweden 1996.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1996-05-17 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1996-05-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-05-17
Senast godkända besiktning: 1996-05-13
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

MG SA tillverkades mellan 1936 och 1939. De var ämnade att ta upp kampen med SS Cars, bilarna som senare blev Jaguar. Innan krigsutbrottet 1939 hann MG bygga 2 739 exemplar. Modellen återupptogs aldrig som många andra gjorde efter kriget. SA var utrustade med för tiden (kanske än idag) många lyxiga detaljer samt bl.a. fyra hydrauliska domkrafter, hydrauliska bromsar, ekerhjul, fyrväxlad manuell växellåda med synkronisering på de två högsta växlarna, sollucka.
Värt att notera är bl.a urtaget i taket ovanför bakätet för att man skulle få plats med skrymmande hvuvdbonader. Både plommonstop och vackra hattar för kvinnorna. De flesta av dessa bilar kördes av ägaren själv och inte av någon inhyrd chaufför. En gentleman med motorintresse som ville ha en snabb och bekväm långfärdsbil var en av målbilderna för MG-fabriken. En familjelös dito med mer sportiga ambitioner valde förmodligen en bil i T-serien istället.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vintrosa

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-11-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG