Visa alla bilder
Visa film

Riley RMC Roadster 2,5 — 1950

Ovanlig engelsman i en för modellen även ovanlig version i ett fint välvårdat och bevarat skick. Det ovanliga består märkligt nog i att vara högerstyrd då bilen främst var avsedd för den stora amerikanska marknaden och väldigt få högerstyrda exemplar byggdes.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Förvånansvärt lättkörd med bra lägen i lådan och tydlig koppling. Bromsarna har en effektivitet som de hade då och så även styrningen, men med lite känsla och fokus är det en ändå en rolig och underhållande bil att köra i dagens trafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
13 NOV 12:00
101 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18881
LANDVETTER
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
250 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 102 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
43171
08 NOV 02:47
101 000 SEK
1464
07 NOV 20:15
100 000 SEK
28222
07 NOV 18:03
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Riley RMC Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Förvånansvärt lättkörd med bra lägen i lådan och tydlig koppling. Bromsarna har en effektivitet som de hade då och så även styrningen, men med lite känsla och fokus är det en ändå en rolig och underhållande bil att köra i dagens trafik."

Beskrivning

Den levererades ny i Sverige 1950 och den nuvarande ägarens far köpte bilen 1971 hos Liffners Bil vid Chapmans Torg i Göteborg. Han bytte in sin British Racing Green MGA Roadster och fick lägga en slant emellan, minns hans dåvarande maka. Rileyn luftades varje år på några turer och de har bland annat varit på en långresa till Spanien tillsammans med ett par vänner i en Armstrong Siddeley där båda bilarna lyckades med konststycket att överhetta och koka i fredagsrusningens Paris. Hjälpsamma fransmän med stor förståelse för äldre fordon gjorde det äventyret minnesvärt. Bilen har sedan dess varit en stadigt sällskap i familjen på resor, rallyn, träffar, för bröllopspar, studenter och på högtider. En annan ankedot också att de åkte hem från BB i bilen med dottern i famnen och barnmorskan undrade "om de verkligen skulle åka i den bilen". De anhöriga har letat efter mer dokumentation till Rileyn, men har ännu inte hittat något. De letar vidare. Det finns dessutom en ansenlig mängd reservdelar, bland annat en extra motor och låda. För den som vill går ytterligare information om bilens historik före 1971 lätt att hitta med en sökning i Riksarkivet.

Carfaxrapport Gratis historik (4)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    1950-01-01 
  • Avläst mätarställning
    64 213  
  • Regnr
    CGG106 
  • Chassinummer
    60S6566 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar direkt utan choke och helst utan att röra gaspedalen. Den svarar bra, kopplingen tar tydligt och det är lätt att fånga den långa bilen i dragläge även i motlut, både med 1:an och backen. En modern elfläkt framför kylaren möjliggör stadskörning utan problem. Bilen har ett plusjordat 12-volts elsystem som standard, Lucas var tidiga med 12 volt, redan på trettiotalet fanns det på många engelska fordon.

  • Skick interiör:

    Fin och snyggt patinerad inredning efter en entusiastbilstillvaro i över 50 år. Bra trä i instrumentpanelen och original miles-mätare, även om hastighetens enhet på mätaren inte anges. Toppfarten angavs till 160 km/h eller 100 mph och mätaren slutar vid 100. Skinnhuvor och keps ingår.

  • Skick exteriör:

    Solid och snygg lack i Old English White, omlackerad vintern 1978-1979 från en då nougatbrun kulör. Bra krom, hel och ren sufflett i brun kraftig sufflettväv och för tiden typiska och äldre diagonaldäck med bra mönster. Blinkerspilarna med ljus funkar fint.

  • Skick helhet:

    Mäktig på sitt långa sätt och en riktig roadster med ett hjälpligt väderskydd, just som det ska vara. Snygg och representativ, ensam i sitt slag som körklar i Sverige, så när som på ett annat objekt med en oklar status.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1982-05-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1950-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1950-01-01
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Riley RMC Roadster var en öppen tvådörrarsversion av den förlängda RMB-modellen med en helsoffa för upp till tre personer, en stor lång akter och en fällbar vindruta. Den presenterades i mars 1948, men levererades till Genève för sent för att ställas ut på det årets Genève Motor Show. Modellen var främst formgiven och avsedd för den amerikanska exportmarknaden och byggdes vänsterstyrd med växelspaken på rattstången. Motorhuven och kylaren sänktes, och motorhuvsspärrarna manövrerades lyxigt från förarplats. Extra horn monterades på stötfångarna och bränsletanken utökades till 91 liter.

18 månader senare, i september 1949, meddelade Riley att en framtida produktion även skulle omfatta en liten kvot högerstyrda versioner med växelgolvspak och Riley tillskrev denna ynnest till sin hemmamarknad tack vare en ökning av den i övrigt begränsade ståltillgången i efterkrigstiden. Bilen levererades med en sportigt tunn sufflett och sidorutor i plexiglas med hål för handsignaler. Den delade RMD-modellens 2,5-liters fyra på 100 hk med två överliggande kamaxlar och hade en toppfart på 160 km/h. Drygt 500 stycken RMC byggdes från 1948 till 1951 och bland dem är alltså de högerstyrda de ovanligaste som just auktionsexemplaret.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Landvetter

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG