Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen T2 Kleinbus Bay-Window Campingbuss — 1975

Utsökt campingbuss med taklucka och Westfalia förtält. Ombyggd 1984, idag ett välfungerande orört tidsdokument. Perfekt för familjen på Volkswagenträffar.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Modellen kallas populärt Bay-Window. Just denna T2 är mycket speciell med automatlåda, tacklucka och polisbakgrund. Körklar retro-campare i ett sällsynt gott skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
241 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17747
ÅMÅL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen T2 Kleinbus Bay-Window?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Modellen kallas populärt Bay-Window. Just denna T2 är mycket speciell med automatlåda, tacklucka och polisbakgrund. Körklar retro-campare i ett sällsynt gott skick."

Beskrivning

"Polisbussen som tog semester" skulle titeln vara om boken skrevs av Sjöwall Wahlöö. Denna vagn beställdes av RIkspolisstyrelsen och tilldelades trafikpolisen i Göteborg 1975. Den var då ett svart-vit polisutrustat utryckningsfordon som användes av läntrafikgruppen. Efter fullgjord tjänstgöring avrustades den och såldes till en privatperson. 1983 köptes bussen av nuvarande ägare. Han arbetade som slöjdlärare och hade tidigare utrustat en Kleinbus som campingbil. Den här gången bestämde han sig för att bygga den ultimata campingbussen. Bussen var bara 8 år gammal och välservad sedan polistiden. Han började med att lägga sig under bussen och skrapa rent underredet, sedan rostskyddades det med Dinitrol. Det är därför den fortfarande är så fin på undersidan. Därpå byggdes en genomtänkt inredning och bussen lackerades tvåfärgad. Man valde dels en original Volkswagenkulör, javagrön samt en Saabkulör, marmorvit.

Bussen besiktigades i nuvarande utförande 1985 och ser likadan ut i dag, som den gjorde då. Samtidigt byttes hastighetsmätaren ut mot en helt ny. Så bussen har garanterat rullat 4 593 mil sedan 1985 och fram tills i dag. (VI vet inte hur långt den rullade dessförinnan.) Det speciella med denna T2 Bay-window är att den levererades ny till svenska polisen med automatlåda och taklucka. Det speciella polis-elsystemet med reläer till blåljus och sirener finns kvar intakt bakom handskfacket. 1986 köptes ett Westfalia förtält som är speciellt anpassat till T2. På grund av kraftig vind vid fotograferingen kunde vi inte montera förtältet. Ägaren har bistått med två äldre bilder från 1980-talet som visar tältet monterat. Som campingbuss har den använts av samma familj mellan 1985 och 2005. Familjen besökte under årens lopp både de nordiska grannländerna samt Holland, Tyskland m.fl. länder på Europeiska kontinenten. 2005 slutade tankmätaren fungera samt ett lite läckage från momentomvandlaren upptäcktes. Motorn plockades ur för åtkomst sedan stannade det hela av. Bussen har därefter stått garagerad, med urplockad motor fram till 2024. Bussen transporterades då till Fahlke Classic Cars i Åmål som är specialiserad på klassiska Volkswagen. Där åtgärdades oljeläckaget på momentomvandlaren samt stor service gjordes på motor, växellåda, förgasare, bromsar etc. Bilen godkändes av svensk bilprovning 2024-10-22 utan anmärkning. Enligt svenska veteranreglerna är den numera skattebefriad samt undantagen kravet på periodisk kontrollbesiktning. Fordonet är registrerat som lätt lastbil för 1 passagerare med följande tillägg i regbeviset: KAROSSERI: INREDNING MED BORD OCH SÄTEN FÖR 5 PASSAGERARE. (Enligt typskylten i bussen anges 6 passagerare totalt.) Enligt nuvarande ägare har detta tolkats av både bilprovningen och vid flygande poliskontroll som att den är godkänd för 1+5 passagerare. Detta kan inte garanteras av BWA så köparen får själv kontrollera att denna tolkning stämmer. Sedan polistiden är bussen utrustad med Marchal Amplilux strålkastare. Dessa hade en mycket speciell uppbyggnad med två reflektorer vilket gav väldigt bra ljus, ungefär som med ett par extraljus. I dag är dessa ett åtråvärt och svårfångat tillbehör. De 2 sista bilderna visar exempel på hur dessa polisbussar såg ut i tjänst.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-05-09 
  • Avläst mätarställning
    45934 km 
  • Kw / hk
    50 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Javagrön/marmorvit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med 1,8 liters luftkyld boxerfyra med dubbla förgasare samt automatlåda. Motorn har angiven effekt på 68hk och går mycket fint, utan missljud. Bilen känns stark och stadig efter vägen. Motorn är nyservad med allt nytt i tändningsdelar, ny motorolja, nyservade och ultraljudstvättade förgasare, etc. Ny ljuddämpare. Nyservad automatlåda där man bytt packbox och tätningar. Kort sagt fullt fungerande teknik utan anmärkningar.

  • Skick interiör:

    Välbevarad inredning som syddes upp 1985. Framstolarnas överdrag syddes av välkända svenska företaget PeBe AB. Proffsigt byggd campinginredning på stomme av marinplywood för bästa hållbarhet. Smarta stuvutrymmen med både garderob och utrymme under sittplatserna bak. Det lilla pentryt nås genom bakluckan. Se bilder och filmen. Bäddbar bak samt utrustad med snillrik specialsydd hängmatta för barn över framstolarna. Bakre lastskyddet vid pentryt går enkelt att ta loss för bättre utrymme vid camping. Vid fint väder vevar man upp den stora takluckan och får ståhöjd. I innertaket syns dragkedjorna som satt på polisbussarna som var utrustade med blåljus. Westfalia förtält medföljer.

  • Skick exteriör:

    Tvåfärgad lackering som utfördes 1985, enligt dåtida bra standard och är lika fin i dag som då. Sedan dess alltid stått i varmgarage och inte vinterkörd. Vi har inte hittat några rostskador och undersidan är en av de bästa och mest välbevarade vi sett på orenoverad T2 buss. (Det bruna som syns längs nederkanterna/undersidan är rostskyddsmedel) Se bilderna. Alla dörrar har god passform utan glapp. Karosserimässigt är inget ändrat eller ombyggt. Takluckan löper fint utan problem. Äldre däck i bra skick.

  • Skick helhet:

    Fantastiskt välbevarad dåtida campingbuss. Här kan man verkligen prata om oförvanskad retro-känsla i alla detaljer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2005-10-14
Ursprungsbesiktning: 1975-04-30 (regbes) (Ombes:19790207)
Datum i trafik första gången: 1975-05-09
Senast godkända besiktning: 2024-10-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Fram till 1965 var Sveriges polisväsende en kommunal fråga. Varje kommun anställde och avlönade sina egna poliskonstaplar. Både polistäthet såväl som lönevillkor och tillgänglig utrustning varierade därför mellan landets olika kommuner. 1965 blev polisens verksamhet förstatligad under Rikspolisstyrelsen. Nu inleddes en sällan skådad uppryckning av polisens verksamhet. Verksamheten skulle standardiseras och hålla en hög kvalitet över hela landet. Polisens utryckningsfordon beställdes nu centralt enligt en noggrann fastställd mall och kravspecifikation. Volkswagens Typ 2 buss blev en av polisverksamhetens mest praktiska fordon och köptes in i mängder genom årens lopp. T1, och senare T2, användes som teknikerbussar vid brottsplatsundersökningar, trafikpolisen hade sina och ordningspolisen använde dem som piketbussar. Under 1960 och 1970-talen fick polisen bra anslag och bytte fordon ofta. De flesta polisfordonen byttes redan efter 3 års tjänstgöring. I synnerhet utrangerade Volkswagen typ 2 blev populära på andrahandsmarknaden och många byggdes om till campingbussar eller hantverkarfordon. I dag finns mycket få av dessa f.d. polisbussar kvar i livet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åmål

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG