Visa alla bilder

Ford Modell T — 1919

T-Ford Town Car med privatchaufför var det självklara valet för 1920-talets välbärgade societet.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fin T-Ford med en av de ovanligaste karosstyperna. När museet förvärvade bilen saknades identitetshandlingar för registrering. Vi vet inte heller om sådana går att få fram. Bilen säljs därför som museumbil eller samlarfordon. Bilen går inte att köra på grund av saknade motordelar. Vi vet inte exakt vad som behövs för att få den körbar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
95 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14397
HOTING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Modell T?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fin T-Ford med en av de ovanligaste karosstyperna. När museet förvärvade bilen saknades identitetshandlingar för registrering. Vi vet inte heller om sådana går att få fram. Bilen säljs därför som museumbil eller samlarfordon. Bilen går inte att köra på grund av saknade motordelar. Vi vet inte exakt vad som behövs för att få den körbar."

Beskrivning

T-Ford av modell Town Car såldes mest som taxibilar. Den här bilen iordningställdes och byggdes upp av framlidne konstnären Gösta Josefsson i Uppsala på 1970-talet. Enligt uppgift så var utgångsläget i princip en stor hög med delar. Han både byggde trästommen till karossen, sydde upp inredningen och gjorde det mesta själv på bilen. Göstas målsättning var att göra en T-Ford i utställningsskick.

Vi får nog anse att han lyckades. Bilen förvärvades av Ivars Bilmuseum i Hoting och har funnits i samlingen ända sedan invigningen 1984. Bilen säljs åt museet, som nu gör ändringar och avyttrar några fordon.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1919/1919 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    Missing  
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går att veva runt, men saknar delar och har inte varit startad under tiden på museet. Se bilder. Även planetväxeln är i okänt skick. Bilen saknar elsystem. Chassit ser fint ut.

  • Skick interiör:

    Inredningen syddes upp på 1970-talet. Behöver endast dammas av lite efter åren på museet. En ny matta bak i passagerarutrymmet skulle ge bilen ett lyft. Golvet fram saknar skyddet mot planetväxeln/motorrummet. Även här skulle behövas ny golvmatta. Se bild.

  • Skick exteriör:

    Karosseriet är av så kallad Landaulet-modell. Dessa marknadsfördes och såldes av Ford under beteckningen Town Car. Karossen på just det här exemplaret är svenskbyggd. Det är alltså inte en amerikansk originalkaross på bilen. Trots att det är över 40 år sedan den iordningställdes är den mycket fin. Den är minst lika fin som T-Fordarna var på 1920-talet. Något av däcken har fått lite torrsprickor under förvaringen, vilket går att se vid noggrant granskande. Se bilder. Vi har inte testat att fälla ner suffletten och känner inte till dess funktion.

  • Skick helhet:

    Målsättningen med renoveringen på 1970-talet var utställningsskick. Den målsättningen håller fortfarande. Vill man kunna köra bilen krävs en del tekniskt finlir, då vissa delar saknas.

Ägarens kommentar

Bilwebauctions har varit i kontakt med sonen till den framlidne renoveraren. Han berättade om vilket stort arbete fadern lagt ner på att bygga upp karossen från "scratch".

Fakta om modellen

T-Forden har kallats bilen som satte världen på hjul. Bilen producerades i drygt 15 miljoner exemplar mellan åren 1908-1927, vilket gör den till den näst mest producerade bilmodellen i världshistorien, slagen enbart av Volkswagen Typ 1.

Town car var den dyraste T-Forden. När den presenterades år 1908 kostade den 1 000 dollar. Som jämförelse kostade Runabout modellen 825 $. Town Car var designad med tanke på välbeställda bilköpare. Den visade sig även bli populär som taxibil. I marknadsföringen framhöll Ford Town car som "High quality in a low priced car". Enligt den Amerikanska T-Fordklubben såldes totalt 12 447 exemplar av Town Car mellan åren 1908 och 1919.

Henry Ford hade ett unikt koncept. Allt eftersom tillverkningen av T-Ford ökade och produktionen enligt löpande band principen pressade ner tillverkningskostnaden så sänkte han priset på T-Ford. Detta vore helt otänkbart i dag. Henry Ford menade att han ville pressa ner priset så mycket att även fabriksarbetare hade råd att köpa bil. Inte minst dem som jobbade i Fords egna bilfabriker. år 1915 hade följaktligen listpriset på Town Car pressats ner till 640 $. T-Ford Runabout gick samtidigt att köpa för endast 390 $.

Från slutet av 1930 talet och framåt byggdes många uttjänta T-Fordar om till drivkällor för tröskverk och sågar. Andra T-Fordar byggdes om till EPA-traktorer för att användas på jordbruken.

Man använde även T-Fordens axlar och hjul till att bygga släpvagnar. T-Forden bidrog alltså till mekaniseringen och moderniseringen av det svenska jordbruket, långt efter att den utdömts som bil. Idag har flera av dessa bilar återuppstått efter många timmars arbete, restaurerade av entusiaster.

Under glansdagarna såldes T-Forden i 50 000 exemplar på den svenska marknaden.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hoting

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-12-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG