Visa alla bilder

MG MGC R6 — 1968

Välvårdad engelsman i fint brukskick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"En vagn som tål att brukas, äldre renovering som hållt sig bra. Ser inget akut att åtgärda utan bilen är besiktigad för alltid och körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14268
LJUNGBYHED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 260 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman syd
Skicka meddelande

"En vagn som tål att brukas, äldre renovering som hållt sig bra. Ser inget akut att åtgärda utan bilen är besiktigad för alltid och körklar."

Beskrivning

Bilen helrenoverades i England på 90-talet och är fortfarande i fint skick. Nuvarande ägare köpte bilen för 11 år sedan av en man i London och importerade den till Sverige. Han har sedan använt den flitigt sommartid och varit över i England flertalet gånger på semesterturer.
Då den används för lite vill han att någon annan tar hand om bilen och kan njuta fina sommardagar.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    2010-06-24 
  • Avläst mätarställning
    06184 miles 
  • Regnr
    DFA520 
  • Chassinummer
    GCN1248 
  • Kw / hk
    111 / 151 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell med overdrive 
  • Klädsel
    Svart skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, drar ingen olja.

  • Skick interiör:

    Omklädd inredning i originalutförande i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Renoverad på 90-talet och lacken är fortfarande fin med endast ett fåtal små sprickor och stenskott. Kromet är i fint skick likaså däck och fälgar. Hel sufflett
    i bra skick med 2 små hål i bakrutan

  • Skick helhet:

    Härlig sportvagn med gott drag och ljud från den raka 6:n, körklar och färdig för nästa säsong. Original sittbrunnskapell medföljer.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-06-24
Ursprungsbesiktning: 2010-06-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2012-06-24
Senast godkända besiktning: 2018-04-11
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

Detta är chassinummer 248 av totalt 4542 tillverkade roadsters 1967 - 1969. Då produktionen startade på chassinummer 138, så är detta en av de tidiga bilarna, och egentligen en 67:a, men reggad som en 68:a i sverige. Bilen har också ställbara gasdämpare bak, istället för originalets hydrauliska armdämpare, Lumenition Optronic elektronisk tändning.

Fakta om modellen

Medan företrädaren MGA hade haft ett traditionellt separat chassi, stod det klart för alla på MG att den nya bilen måste ha en modern självbärande kaross. I övrigt byggde tekniken vidare på MGA. Den öppna bilen hade riktiga, vevbara sidofönster i dörrarna, men suffletten var fortfarande av enklaste sort.

MGB
Den nya bilen presenterades på London Motor Show i september 1962. MGB:n blev en försäljningssuccé, trots att vissa klagade på den antikverade växellådan, med osynkroniserad etta.

I oktober 1965 tillkom coupé-modellen MGB GT. Den var betydligt mer praktisk med en stor halvkombi-liknande bagagelucka och ett litet baksäte.

Produktionen uppgick till 115 898 öppna bilar och 21 835 GT.

MGB Mk II
I oktober 1967 kom den uppdaterade Mk II-versionen med helsynkroniserad växellåda från MGC:n. Samtidigt introducerades automatlåda som extrautrustning.


Amerikanska säkerhetsbestämmelser gjorde att senare årsmodeller försågs med gummistötfångare.
Detta blev den sista mekaniska uppdateringen av MGB:n. Den nya ägaren British Leyland valde att satsa sina krympande resurser på Triumph istället. Pengarna räckte bara till små kosmetiska modifieringar. Hösten 1974 genomfördes den sista uppdateringen för att motsvara nya amerikanska bestämmelser angående säkerhet och avgasrening, med nya, kraftiga stötfångare. Eftersom de nya reglerna i USA krävde en viss höjd på stötfångare och lyktor och det skulle krävas stora ändringar i karossen höjdes fjädringen istället med 25 mm.

Produktionen av MGB avslutades den 22 oktober 1980, efter 271 777 öppna bilar och 103 762 GT. Därefter stängdes och såldes fabriken i Abingdon.

MGC
MGC introducerades hösten 1967 som ersättare till Austin-Healey 3000. Bilen delar kaross med MGB, men är i praktiken helt ny framför torpeden. För att få plats med den stora sexan, fick framvagnen byggas om, med bland annat torsionsfjädring. Bilen fick även en ny motorhuv och större fälgar.

Dessvärre sålde MGC:n dåligt och sedan British Leyland bildats försvann modellen snart. Mellan oktober 1967 och september 1969 byggdes 4 527 öppna bilar och 4 449 GT.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Ljungbyhed

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-12-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG