Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230 SL Pagoda — 1966

En Mercedes-Benz 230 SL Pagoda i ett förbättringsbart skick. Med tanke på värderingen kan denna bli ett bra köp för någon med kunskap, resurser och erfarenhet av denna modell.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassisk Mercedes i ett sämre skick än den förtjänar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
06 NOV 10:15
64 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17981
HUDIKSVALL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
380 - 420 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 65 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
12368
01 NOV 09:13
64 000 SEK
37787
01 NOV 01:55
63 000 SEK
22141
31 OKT 23:42
62 000 SEK
28646
31 OKT 23:40
57 000 SEK
28646
31 OKT 23:40
56 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 SL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassisk Mercedes i ett sämre skick än den förtjänar."

Beskrivning

Ägaren har haft bilen som sommarbil – en bil som fått komma fram när solen skiner och det är något speciellt på gång. Den har följt med på bröllop, festligheter och härliga helgturer, och ägaren har kört den mycket sparsamt. Under åren har ägaren gjort en del renoveringar för att hålla den i brukbart skick. Bland annat har hardtopen och dörrarna lackerats om och startmotorn bytts. Bilen är både besiktigad och godkänd vid bilprovningen, och påställd, så den kan köras men den bör betraktas som ett rullande projekt då saker behöver åtgärdas som till exempel att tändstiften sätter igen, motorn går för fett. Bromssystemet behöver översyn då det vibrerar vid bromsning. Drivlinan/kardanen durrar. Suffletten är lagad men i dåligt skick. Men åtgärdas dessa problemåmråden och lite annat fix så har man en trevlig och pålitligare klassisk Mercedes.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    2003-03-10 
  • Avläst mätarställning
    83878 km 
  • Regnr
    SXL121 
  • Chassinummer
    11304212016922 
  • Kw / hk
    77 / 105 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går men efter ett tag sätter tändstiften igen och motorn dör. Det durrar från drivlinan och bromsarna vibrerar. Bilen behöver en översyn av dess olika system och kringutrustning.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett slitet men brukbart skick. Med lite fixande, tid och omsorg kan den bli bättre.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad i olika omgångar, därmed nyansskiftningarna i färgen. Lacken i sig är i ett lite slitet skick med lackbättringar. Det finns även en del skavanker och rost så var god och studera bilderna noggrant. Hardtoppen har inte perfekt passform och suffletten har sett bättre dagar.

  • Skick helhet:

    En Pagoda i ett lite sorgligt skick. Med kunskap, tålamod och resurser kan denna Mercedes bli ett bra köp. Bilen är besiktigad och godkänd vid bilprovningen och därmed körklar men man bör göra översyn och åtgärda tidigare nämnda problemområden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-27
Ursprungsbesiktning: 2003-02-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2003-03-10 (660101)
Senast godkända besiktning: 2024-06-07
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Med formgivning av legendariske Paul Bracq och grundteknik från fenmodellen blev resultatet mycket lyckat för Pagodan – eller W113 som den heter på Mercedesspråk.

Motorn hade sin grund i den vanliga till sedanmodellen och ihop med pendelaxlar bak hade man skapat en sportbil som var betydligt sportigare än tidigare generationen SL. Detta var en modern, snabb och högklassig öppen vagn för två.

Under modellens levnad mellan 1963 och 1971 kom flera motorstorlekar. Av dem brukar 230SL sägas vara den spänstigaste. 230SL presenterades på Genevésalongen 1963 och tre år senare kom den med femväxlad låda som tillval.

I december samma år inleddes sedan tillverkningen av 250SL som idag räknas som den mest sällsynta Pagodan. 1967 kunde man som tillval köpa SL med nya karossvarianten hardtop, med två extrasäten bak istället för sufflett. Året efter ersättes 250 av 280 – som blev den mest tillverkade.

1971 rullade sista Pagodan ur fabriken. Då hade det tillverkats sammanlagt 48 912 stycken. Av dessa såldes sammanlagt 261 stycken nya i Sverige. I USA såldes de med helröda baklampor och andra strålkastare, AC och lasthylla bakom stolarna istället för två små barnsäten.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hudiksvall

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-11-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG