Visa alla bilder
Visa film

Opel Kapitän P1 Luxus 2.5 — 1959

Opel Kapitän P1 Luxus är en sällsynt och exklusiv bil som endast tillverkades mellan 1958 och 1959. Den har haft tre ägarfamiljer sedan den var ny.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har förvarats i ett varmt garage och har använts minimalt sedan 2016. Omkring den tiden byttes bränslepumpen och vattenpumpen. Bilen fungerar och går att köra, men kräver en ordentlig uppvärmning innan användning. Den kommer att behöva en översyn av bränslesystemet och förgasaren, samt en allmän motorsservice."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
07 NOV 11:30
122 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17726
VARBERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 123 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32822
02 NOV 18:27
122 000 SEK
18000
01 NOV 21:13
121 000 SEK
28162
01 NOV 19:56
120 000 SEK
22357
01 NOV 19:49
96 000 SEK
28162
01 NOV 19:46
95 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Kapitän P1 Luxus?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har förvarats i ett varmt garage och har använts minimalt sedan 2016. Omkring den tiden byttes bränslepumpen och vattenpumpen. Bilen fungerar och går att köra, men kräver en ordentlig uppvärmning innan användning. Den kommer att behöva en översyn av bränslesystemet och förgasaren, samt en allmän motorsservice."

Beskrivning

Denna Opel Kapitän från 1959 har varit kvar i samma familj sedan den var ny och har endast haft tre registrerade ägare. Den har vårdats kärleksfullt och förvarats i ett uppvärmt garage, vilket har hjälpt den att förbli förvånansvärt fri från större rostproblem. Bilen omlackerades runt 1973 och har sedan dess mest använts för speciella tillfällen, främst under sommarhalvåret. De senaste tio åren har den förvarats med mycket begränsad användning men är fortfarande i körbart skick. En omfattande genomgång, service och slutlig inspektion behövs dock för att kvalificera bilen för besiktningsbefrielse. Bilen kördes endast ut ur garaget för fotografering, då den för närvarande saknar giltig besiktning. Detta välbevarade exemplar har en underbar familjehistoria, detaljerad nedan i ägarens kommentarer.

Bilen var ursprungligen prissatt till 15,000 SEK i Sverige, vilket gjorde att den stack ut från modeller som Volvo PV 544, som kostade 9,000 SEK. Lyxversionen har en 2,5 L rak sexcylindrig motor och en treväxlad manuell växellåda, med separata fällbara framsäten som skiljer den från basmodellens breda framsoffa.

Med bilen medföljer alla originala serviceböcker, instruktionsböcker och några äldre besiktningspapper. Ägaren uppger att mätarställningen är 135,974 km.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1959-01-01 
  • Avläst mätarställning
    35974 km 
  • Regnr
    EGG211 
  • Chassinummer
    220892211 
  • Kw / hk
    59 / 80 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Som nämnts behöver bilen servas och genomgå en översyn, där huvudfokus ligger på bränslesystemet och förgasaren. Motorn går smidigt och bilen kan köra, även om den bara har kört några hundra meter under fotograferingen. Den kommer även att behöva en slutlig besiktning för att bli besiktningsbefriad, med den senaste genomförd 2014. Bilen är utrustad med nyare däck och har fina kromade navkapslar.

  • Skick interiör:

    Interiören är original, komplett och i gott övergripande skick. Även om sätena visar viss blekning från solen och märken på vinylklädseln, är de fortfarande hela. Innertaket är i fint skick, och dörrsidorna uppvisar viss åldersrelaterad slitage, med förarsidans dörrhandtag som är slitna. Mattorna och golvmattorna är kompletta men behöver rengöras. Instrumentbrädan är i gott skick och har de originala mätarna, medan ratten visar vissa tecken på slitage. Sammantaget behåller interiören sin klassiska charm och speglar bilens historia.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak och stabil och visar inga större problem med rost. Det finns viss ytlig rost på kanten av förarsidans dörrkarm, tillsammans med en liten blåsa på hjulbågen bakom förarsidan och runt bränsletanken (se bilder). Undersidan är ren och snygg utan synliga rostproblem. Bilen målades om i sin ursprungliga svarta färg omkring 1973, och lacken har hållit sig mycket bra och ser övergripande fin ut. Det finns några små lackskador runt hjulbågarna och en mycket liten mjuk buckla på bakvingen, ungefär 10 cm, som knappt är märkbar. Kromarbetet är rent och glänsande och visar endast mindre tecken på slitage. Dock är alla gummilister vid dörrarna slitna och behöver bytas ut.

  • Skick helhet:

    Denna underbart tilltalande bil kan enkelt återställas till körbart skick med en service och översyn. Dess unika historik med endast en familj som ägare från ny gör den extra charmig och ännu mer speciell.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-12-01
Ursprungsbesiktning: 1959-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1959-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-07-31
Besiktigad tom: 2016-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

Denna Opel Kapitän P1 Luxus köptes ny hösten 1958 av min farfar, Gunnar Nilsson, från Bröderna Modins Bil i Varberg. Den har förblivit i familjens ägo och endast körts av min far Gösta, min bror Tomas och mig själv. Bilen har alltid förvarats i ett uppvärmt garage. I bilens tidiga år tog Gösta och Ingrid Nilsson en resa till Östersund, men efter att ha passerat Orsa tvingades de vända tillbaka för att byta vindruta på grund av ett stort stenskott. År 1960 njöt Gunnar och Anna av ett besök i Amsterdam och Haag. På det medföljande fotot syns min farfar Gunnar, farmor Anna och kusin Bertil i det holländska landskapet under sommaren 1960.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Varberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG