Visa alla bilder
Visa film

Nissan Primera ETCC (T.Rustad) — 2002

Nissan Primera ETCC "European Touring Car Championship", en av endast två byggda av RJN Motorsport i England, körd av Tommy Rustad år 2002.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen fungerar och kör bra, med en tillförlitlig motor, växellåda och bromsar. Den genomgick en totalrenovering av motorn för några år sedan och kommer att kräva en korrekt inkörningsprocess innan den återupptar sin tävlingskarriär med en ny ägare. Den är inte registrerad för väganvändning. Typnummer 01652400, ungefär 210 hk, med sänkt motorinställning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
100 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17669
ÖNNEBO/MJÖLBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Nissan Primera ETCC (T.Rustad)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen fungerar och kör bra, med en tillförlitlig motor, växellåda och bromsar. Den genomgick en totalrenovering av motorn för några år sedan och kommer att kräva en korrekt inkörningsprocess innan den återupptar sin tävlingskarriär med en ny ägare. Den är inte registrerad för väganvändning. Typnummer 01652400, ungefär 210 hk, med sänkt motorinställning."

Beskrivning

Det här är en Nissan Primera ETCC-bil som kördes av Tommy Rustad år 2002.

Denna bil är en av två som byggdes av RJN Motorsport i England när reglerna ändrades för att minska de extremt höga kostnaderna i BTCC. Som ett resultat har bilen en Gemini dogbox med nära växelsteg i det ursprungliga växellådshuset och en lägre motortuning-nivå. Karossen och buren rapporteras dock vara samma som BTCC-bilarna (se bifogad bild). Den är utrustad med inbyggda snabblyft-domkrafter, en varvräknare, omfattande kolfiberkomponenter, FIA-homologeringsdokument samt diverse reservdelar, inklusive datorer för varvräknaranslutning, hjul, ATL-snabbtankningssystem och mycket mer.

Systerbilen som byggdes samtidigt har modifierats, vilket gör detta till det enda kvarvarande originalexemplaret.

Bilen är perfekt för den som vill restaurera den för historisk racing eller skapa en BTCC-replika. Den har uppgraderats med ett modernt motorstyrsystem (MaxxECU). Den har stått stilla i flera år, och den senaste större arbetsinsatsen var en motorrenovering som ännu inte är inkörd.

Specifikationer:

Motor: Nyligen renoverad med nya kolvar, ringar och borrad block (ännu ej inkörd); inkluderar en FIA-godkänd katalysator.
Motorstyrning: MaxxECU
Dataloggning: AIM Mychron3 Gold
Transmission: Gemini dogbox inom det ursprungliga växellådshuset
Fjädring: Koni
Bromsar: Fram – Alcon med 297 mm skivor; Bak – AP
Chassi: Super Touring-kaross med bur byggd av Nissan Motorsport, beteckning nummer 53, högerstyrd
Bränslesystem: ATL snabbtankningssystem med tre tankenheter (bränsleblåsan har gått ut)
Andra egenskaper:

Integrerade pneumatiska domkrafter
Reservdelar:

10 OZ Racing-hjul
Diverse lösa däck
Extra främre splitter
Olika använda växellådsdelar i varierande skick

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2002 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Sparco 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar omedelbart och låter bra, med ett rent, välunderhållet motorutrymme. Växellådan och bromsarna fungerar smidigt och känns mycket stabila. Utrustad med OZ Racing-hjul och racingdäck. Motorn kommer att behöva en ordentlig inkörning efter den nyligen genomförda renoveringen.

  • Skick interiör:

    En renodlad tävlingsmaskin med ett avskalat interiör, utrustad med en skyddsbur, Sparco tävlingssäte, och avtagbar ratt. Professionellt byggd enligt höga standarder, redo för banan.

  • Skick exteriör:

    Karosseriet är lättvikt och utrustat med paneler av plast/komposit, känns stadigt utan tecken på skador från olyckor. Det finns en liten buckla på förarens dörr (se bilder) samt några typiska tecken på slitage från racing. Den nedre delen av frontstötfångaren är sprucken och uppvisar tecken på tidigare reparationer. Överlag är lacken i gott skick för en tävlingsbil, redo för att den nya ägaren ska anpassa den med nya dekaler.

  • Skick helhet:

    Denna Nissan Primera är ett unikt stycke ETCC-historia, perfekt för entusiaster passionerade för historisk racing.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Önnebo/Mjölby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG