Visa alla bilder
Visa film

AC Cobra Autofab replica Textreme LS1 — 2018

I sammanhanget en välbyggd och snyggt genomförd klassisk Cobra-replica, men också med en i sammanhanget unik och exklusivt utförd kaross i en kolfiberväv som står för styrka och ett karaktäristiskt utseende. Och den väven kommer från Borås, Sweden.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Egen och unik körglädje i både det yttre och de mer självklara inre kvaliteterna. Vetskapen om karossens vikt och utseende skapar just en helt annan dimension av en AC Cobra replica."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
650 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17714
VÄSTERÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande AC Cobra Autofab replica Textreme?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Egen och unik körglädje i både det yttre och de mer självklara inre kvaliteterna. Vetskapen om karossens vikt och utseende skapar just en helt annan dimension av en AC Cobra replica."

Beskrivning

Tillfälligheter och kreativa tankegångar gjorde att möjligheten till skapa något extra speciellt av ett i sig inte särskilt ordinärt – men heller inte ovanligt – projekt. Men när 100 meter Textreme kolfiberväv från företaget Oxeon från Borås fanns inom räckhåll för ett minst sagt rimligt pris var beslutet lätt. Karossen skulle bakas helt i kolfiber. Tillverkaren av replicamaterialet till bilen, Autofab AB i Bjuv, låter normalt kompositspecialisten Elite Projets i Hasslarp i Skåne gjuta glasfiberkarosserna och på frågan om de kunde baka en kolfiberkaross i samma form, men i en styvare väv (Textreme) än en standardväv, svarade de att, "jo det borde gå". Även om man under resans gång föga förvånande ibland ojade sig över Textremes inneboende svårigheter att forma sig över rundade former. En initial tanke från ägaren om att därefter lacka bilen i en solid färg och låta två olackerade fartränder utgöra en klassisk dekor övergavs till förmån för en lyckad klarlack av materialet med alla skarvar synliga. Den totala körsträckan sedan bilen blev klar på hösten 2018 är inte mycket mer än drygt 260 mil. Senaste godkända besiktningen gjordes 2021-10-22, och den är besiktningsbefriad i kraft av att vara ett amatörbyggt fordon som "tekniskt och utseendemässigt efterliknar ett fordon som är äldre än 50 år", vilka originalets AC Cobra 289 och 427 följdriktigt är.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2018/2018 
  • Första registreringsdatum
    2018-10-18 
  • Avläst mätarställning
    2610 km 
  • Kw / hk
    227 / 309 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Natural Textreme Carbonfibre 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Noggrant renoverad och lätt uppdaterad Chevrolet LS1-maskin från tidigt 2000-tal som är bänkad på bakhjulen till jämnt 400 hk, även om effekten anges till 309 hk i registret. Kraften fördelas av en beprövad modern kändis som sitter i många nyare prestandabilar, Tremecs T-56 Super Magnum sexväxlade och starka växellåda. Känslan i de två är smidig, lättkörd och tillräcklig, i synnerhet för gatubruk.

  • Skick interiör:

    Snygga detaljer och medvetet genomfört med en fin och förhållandevis diskret skinninredning. Även instrumentpanelen är bakad i den kvadratrutiga kolfiberväven, och dessutom stolarna och kardantunneln. Men de två senare syns ju inte. Hårt.

  • Skick exteriör:

    Klarlackerad Textreme kolfiberväv med skarvar, vridningar i fibern och en rå vacker industriell finish som förmedlar en minst sagt exklusiv racing- och performancekänsla till bilens yttre. Limmat luftintag istället för skruvat är en rent subjektivt skön detalj för materialentusiasten att uppskatta. De för ett otränat öga lite lustigt gaffelformiga stötfångarhornen är helt enkelt en designhommage till raceoriginalets lyftpunkter för dåtidens hävstångsfunktionella quick jacks. Men att lyfta i dem på just det här exemplaret är däremot inte tanken.

  • Skick helhet:

    Välbyggd med en hög finish i ett nyskick, och bilen har också bara rullat drygt 260 mil sedan den var just ny.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-10-24
Ursprungsbesiktning: 2018-10-03 ENSK (Ombes:20200324)
Datum i trafik första gången: 2018-10-18
Senast godkända besiktning: 2021-10-22
Besiktigad tom: -
Årsskatt: 910 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Västerås

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-11-21.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG