Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444 KS California B14 — 1956

Vacker svenksåld lyxmodell av PV:n i sällsynt "amerika-exportmodell" utförande som såldes under benämningen California.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Svårfångad exportmodell med svensk historik. Här med B14A sport-motor på 70 hk, samt nyare 4-växlad låda för högre användbarhet i modern trafik"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
88 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15450
VILLHELMINA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Svårfångad exportmodell med svensk historik. Här med B14A sport-motor på 70 hk, samt nyare 4-växlad låda för högre användbarhet i modern trafik"

Beskrivning

Californiamodell som blev kvar i Sverige. Bilen såldes med enkelförgasare i Sverige, men har under renoveringen utrustats till det utförande som modellen hade när den levererades i USA. Det innefattar dubbla förgasare och stötfångare utrustade med Amerikabågar. Ägaren som är Volvoentusiast och gjort flera fina renoveringar av just Volvo PV, har renoverat bilen på fritiden under flera år. Den hade ramlat ur bilregistret, så när renoveringen var klar 2017 fick den registreras in på nytt. Bilen har använts sommartid till bilträffar och familjeutflykter. Mätarställningen är 7790 mil. Exakt miltal är okänt, men den är körd cirka 400 mil efter renoveringen. Original instruktionsbok saknas. Ägaren låter nu bilen gå vidare till förmån för sina andra projekt.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    2017-06-20 
  • Avläst mätarställning
    77900 km 
  • Regnr
    YGY070 
  • Chassinummer
    120593 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Exportinredning gult och svart konstläder 
  • Färg
    Californiavit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helrenoverad motor. Byggd enligt specifikationerna för exportmotorn B14A. Blocket borrat 0.30, slipad och balanserad vevaxel. Ny kamaxel. Topplock konverterat för blyfritt bränsle. Renoverad m40 växellåda. (Den osynkroniserade originallådan finns sparad) Genomgångna dubbla SU-förgasare. Nytt 2 tums sportavgassystem. Extraktorgrenrör av egen tillverkning. Ny bränsletank.

    Konverterad till 12 volts elsystem för mer bekymmerslöst brukande. Allt i bromsar är endera nytt eller renoverat. Bilen startar lätt och har bra drag i motorn.

  • Skick interiör:

    California hade en speciell inredning i konstläder för den amerikanska marknaden. Här är originalinredningen bevarad, med visst slitage. Hål på baksidan ryggstöd på framstolarna samt lagade hål i framkant på baksätesdynan. Slitet dörrhandtag på förardörren. Se bilderna. Original gummimatta i ovanligt fint skick. Nytt innertak. Mycket fin originalratt utan sprickor. Fint bagagerum, gummimattan är sliten men av originaltyp.

  • Skick exteriör:

    Helt karossrenoverad, även nya skärmar runt om. Bilen lackerades 2015 och har bra lyster i lacken. Finns en liten bula på höger dörr. Ser ut som en typisk dörruppslagsskada. Se bild. Nya däck på nytillverkade 5,5 tumsfälgar. Nya stötfångare med Amerikabågar. Övriga blanklister är i är bra bruksskick. Lite slitage på baklamporna. Se bild.

  • Skick helhet:

    Fint renoverad bil med original inredning. Genomgående i ett mycket fint skick. Några anmärkningar finns på inredningen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-06-20
Ursprungsbesiktning: 2017-06-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2017-06-20 (561016)
Senast godkända besiktning: 2017-06-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

Bilen såldes ny i Örnsköldsvik och har hela tiden gått i Norrland. Den har få tidigare ägare och känd historik. Kopia på original reg.beviset från ny finns också och medföljer.

Fakta om modellen

California var Volvos exportmodell när de skulle slå sig in på den amerikanska marknaden. Man utrustade PV444 med en trimmad variant av B4B-motorn som man tagit fram till projektet med plastsportbilen Volvo Sport. Effekten var höjd till 70 hk SAE med hjälp av dubbla SU-förgasare, en annan kamaxel och höjd kompression. Denna starkare motor fanns inte i svensksålda PV444. De berodde på att Volvo gjorde en fint med de amerikanska tullavgifterna. Importavgiften räknades efter bilens försäljningspris på hemmamarknaden i Sverige. Eftersom modellen med den dyrare B14A-motorn inte såldes i Sverige, fick man istället räkna importavgiften på den billigare och enklare modellen med B4B-motor. Den motorn utvecklade endast 44 hk. 1956 sålde man 5 047 exemplar av exportmodellen till USA och 1957 hade antalet dubblats till 10 319 stycken. Idag är modellen California ett hett samlarobjekt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Villhelmina

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG