Visa alla bilder
Visa film

Audi V8 Quattro 4,2 — 1992

Otroligt fin och välskött sportlimo, ovanlig med 6 växlad manuell växellåda. Det exklusivaste man kunde få från Audi på 90-talet.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mekaniskt väl underhållen och utseendemässigt utan anmärkning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
114 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15471
KALMAR
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Audi V8 Quattro?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mekaniskt väl underhållen och utseendemässigt utan anmärkning."

Beskrivning

Den såldes ny i Tyskland och tillbringade c:a 4 år där med sin tyska ägare som var representant för Hasselblad's kameror i Tyskland. Den såldes sedan till en bilfirma i Sverige, vilka ofta sett den utanför Hasselblads huvudkontor i Sverige och var intresserade av denna mycket ovanliga bil. Den nuvarande ägarfamiljen köpte bilen den 4 januari 1997 på stående fot. Han letade efter en fyrhjulsdriven Audi och fastnade direkt för denna Pearl-vita Sport Limo. Detta var Audi:s första bil i det översta segmentet och den är tillverkad i mycket begränsad upplaga. Just detta exemplar, har den stora motorn på 4,2 l och 6 växlad manuell låda – vilket är än mer ovanligt. Framförallt finns inte många kvar med denna proveniens och i detta skick.

Nuvarande ägarfamilj (far och son) har under de sista 20 åren endast brukat den som entusiastbil. Den har till dags dato precis passerat 20 000 mil. Bilen har servats regelbundet, med frekventa byten av motor- och bromsolja. Ett stort arbete som är utfört 2 gånger – är byte av kamrem. Senast för c:a 100 mil sedan. I samband med detta arbete; byttes även spännrullar, vattenpump och multirem.

Övriga större genomförda underhållsarbeten: Byte av koppling, kopplingscylinder, byte av skivor och klossar runt om, bromsok bak, båda lambdasonderna samt byte av olja i hela drivlinan.

Förutom en traditionell service, har bilen genomgått en omfattande översyn våren 2022; där alla åldrade bussningar, styrleder, p-ändar samt handbromsvajrarna bytts ut. Dessutom har kardanaxeln skickats till en välrenommerad firma (Kardanaxelservice i Göteborg) för renovering och balansering. Efter dessa arbeten har en fyrhjulsinställning utförts. Bilen har även fått ett nytt startbatteri i sommar.

Den senaste besiktningen gjordes i augusti 2021 utan anmärkning – så ovanstående chassiarbeten har endast utförts, för att uppnå den tighthet bilen hade som ny.

Bilen är idag skattebefriad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    1996-09-23 
  • Avläst mätarställning
    200290 Km 
  • Kw / hk
    207 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går fint och är välservad, bland annat är kamrem bytt för ca 100 mil sedan. Den har aldrig rullat mer än 500 mil mellan varje oljebyte. Tydlig och trevlig mekanisk känsla genom den 6 växlade manuella lådan.
    Mjuk och fin koppling med tydligt dragläge. Tight väguppträdande i både höga och låga hastigheter, såväl rakt fram som under mer inspirerad framfart på småvägar.

  • Skick interiör:

    Osliten originalinredning i bra skick. Mycket fin (original) grå skinninredning. En instrumentpanel inramad i träpaneler av valnötsrot. Ljudanläggning från Alpine, monterad i originaluttag, inklusive 6 CD-växlare. Tidstypisk polisradio från DLS.

  • Skick exteriör:

    Originallack (vit pearl) i fint och oskadat skick, finns endast något obetydligt stenskott i framkant av motorhuven.

  • Skick helhet:

    Mycket fint skick, både mekaniskt och utseendemässigt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-03-27
Ursprungsbesiktning: 1996-09-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-09-23
Senast godkända besiktning: 2021-08-24
Besiktigad tom: 2023-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

Stort kuvert medföljer med all dokumentation och inköp av delar som har skett under de 25 år vi har ägt bilen. Samt givetvis original instruktions- och serviceböcker. Mycket av de arbeten som har utförts, har skett på auktoriserad verkstad, men lika mycket har utförts av mig, när jag hade egen verkstad och därefter med hjälp av kompisar (erfarna bilmekaniker).

Fakta om modellen

Audi V8 var en stor lyxbil som tillverkades av Audi från 1988 till 1994, då den ersattes av Audi A8. Detta var Audis första försök på en lyxbil i den största klassen. Bilen hade fyrhjulsdrift och, som namnet avslöjar, en V8 under motorhuven. Motorn var i princip två sammanfogade fyrcylindriga 1,8-litersmotorer som man normalt hittade i Volkswagen Golf GTI, och cylindervolymen var således 3,6 liter. Till 1992 års modell ökades cylindervolymen till 4,2 liter, och effekten ökade då från 250 hk till 280 hk, dock fanns 3,6-litersmodellen kvar. 4,2 liters versionen har en uppgiven toppfart på 248 km/h

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kalmar

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG