Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 ES B20E — 1973

Representativ ES i ett bevarat exportkorrekt utförande och en amerikansk historik. Förädlad med fabrikshjälp efter återimporten.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Solid och sammansatt körkänsla i motor, låda, chassi och bromsar. Spännande motorhistorik och en gåtfull mätarställning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 MAR 10:00
236 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17887
STENSTORP/FALKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
270 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 237 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13193
22 MAR 20:08
236 000 SEK
13193
22 MAR 20:08
235 000 SEK
19570
22 MAR 20:07
230 000 SEK
13193
22 MAR 19:52
225 000 SEK
19570
22 MAR 19:51
215 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 ES?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Solid och sammansatt körkänsla i motor, låda, chassi och bromsar. Spännande motorhistorik och en gåtfull mätarställning."

Beskrivning

Den levererades till sin första ägare i Kalifornien 1973. En Volvochef stationerad på ett längre uppdrag i USA tog med sig bilen hem som flyttgods 1992. Den var rostfri men förmodligen solblekt och fick en ny lack hemma i Göteborg. Bilen har rullat drygt 2 000 mil från 1992 tills idag. En hastighetsmätare i MPH där vägmätaren visar drygt 251 000 miles, det vill säga drygt 40 000 svenska mil, förbryllar oss och även ägaren. Med den körsträckan skulle resten av bilen aldrig se ut som den gör. Bilen måste ha fått en väl inkörd ersättningsmätare där någon inte brydde sig om att det skulle vålla huvudbry längre fram. Den tidigare ägaren, Volvo-chefen, som skulle kunna kasta lite ljus över gåtan, lever tyvärr inte längre. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2019-06-05.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1993-06-22 
  • Avläst mätarställning
    251 114 miles  
  • Regnr
    PPA815 
  • Chassinummer
    1836354005494 
  • Kw / hk
    91 / 124 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusblå metallic  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    När bilen såldes skickade säljaren, tillika Volvo-chefen, med en i princip ny B20E provmotor med rätt USA-spec. Den nuvarande ägaren körde originalmotorn i ett par år, men monterade i den nya maskinen just bara för att det var roligt med en ny. Idag har den enheten gått strax över 100 mil. Den första motorn står i leveranspallen i garaget och följer naturligtvis med.

  • Skick interiör:

    Mattorna i originalinredningen var bruna och lite slitna, och den nuvarande ägaren tyckte att en nysydd blå inredning passade bättre ihop med bilens blåmetallic yttre och de svarta skinnstolarna. Bra innertak och dörrsidor. Originalratten i ett fint oslitet skick följer med. Luftkonditioneringen är demonterad av nuvarande ägare och alla delar följer med.

  • Skick exteriör:

    Fin lack i originalkulör som bilen fick i inne på Torslanda-fabriken i någon lackeringsverkstad. Man kan tänka sig originallacken var lite blekt av Kalifornien-solen. Fina originaltillbehör ATS-fälgar med fräscha Bridgestone däck. Bra krom i lister och stötfångare.

  • Skick helhet:

    Roligt att bilen är bevarad i sin USA-specifikation, om en återimport ska lackeras elimineras ofta de för den marknaden specifika sidoljusen och de större och högre stötfångarna. Det här är en vintage Volvo exportmarkör i ett trevligt originalutförande med till och med en nästan ny motor i rätt exportversion.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2003-06-02
Ursprungsbesiktning: 1993-05-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1993-06-22
Senast godkända besiktning: 2021-06-07
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

1800 ES var en så kallad shooting brake-modell som bara tillverkades mellan 1971 och 1973. Modellen var särskilt anpassad för exportmarknader, inklusive USA, där den blev populär tack vare sin snygga form och praktiska kombination av sportighet och lastutrymme. Volvo 1800 ES hade en tvåliters B20-motor med bränsleinsprutning (B20E/B20F i USA) som levererade cirka 125 hk i USA-versionen, anpassad för de strängare emissionskraven. En av dess mest karaktäristiska detaljer var den stora bakluckan i helglas – vilken i Sverige och i synnerhet i hemstaden Göteborg – gjorde att den fick namnet Fiskbilen. Trots sin eleganta design och positiva mottagande blev produktionen kortlivad, dels på grund av skärpta säkerhets- och utsläppskrav i USA, men också på grund av höga tillverkningskostnader. Endast cirka 8 077 exemplar tillverkades, varav en stor andel gick till den amerikanska marknaden.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stenstorp/Falköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG