Citroen DS 21-H Pallas — 1970

Guldmetallic svensksåld DS utrustad med air-condition och den speciella H-växellådan. Funnits i samma släkt sedan ny.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En historiskt viktig och intressant bilmodell och just detta exemplar förefaller att vara i ett ovanligt bra bruksskick. Solid ägarhistorik där man varit glad och stolt över sin speciella bil."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 MAR 14:40
90 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18001
PITEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
150 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 91 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
23255
21 MAR 18:39
90 000 SEK
23255
21 MAR 17:48
70 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroen DS 21-H Pallas?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En historiskt viktig och intressant bilmodell och just detta exemplar förefaller att vara i ett ovanligt bra bruksskick. Solid ägarhistorik där man varit glad och stolt över sin speciella bil."

Beskrivning

Bilen har hela tiden funnits inom samma släkt och köptes ny av en farbror till nuvarande ägare. Första ägaren som var byggnadsingenjör råkade ut för en arbetsolycka och sviterna medförde problem att använda kopplingspedalen på manuellt växlade bilar. Så därför köptes en helt ny DS 21 med H-växellåda. Växellådan var resultatet av fransk ingenjörskonst och fungerar som en slags halvautomat. När första ägaren gick ur tiden ärvde en broder bilen. Brodern var far till nuvarande ägare som i sin tur förvärvade bilen som arvegods 2008. På så sätt har bilen vandrat mellan olika ägare inom släkten. Till saken hör att bilen formellt varit registrerad på olika familjestiftelser fram till 2008. Så rent formellt har bilen haft 5 registrerade ägare, dock endast 3 brukare.

Nuvarande ägare rustade upp bilen vid förvärvet och kostade på ny lackering, nytt innertak och har löpande underhållit och kostat på en mängd olika reparationer. Bland annat har samtliga gasklockor renoverats av specialist. 2018 monterades ett nytt innertak, när man skruvade av yttertaket konstaterades att det inte fanns några rostskador i takramen, något som annars är vanligt på modellen. Se separata bilder. Bilen besiktades senast av bilprovning 2018 och är sedan dess, enligt nuvarande regler, skattebefriad och undantagen periodisk kontrollbesiktning. Nuvarande mätarställning visar 48079 km. Vi känner inte till total körsträcka, mätarställningen stämmer dock enligt besiktningsprotokollen från 1990 och framåt. Vi håller för sannolikt att mätaren snurrat runt 1 varv. Alltså snarare 148000 km. Instruktionsbok, reservhjul, domkraft och varningstriangel medföljer.



I övrigt kräver den sköna H-lådan med hydraulisk styrning en inkörningsperiod från ovana förare, när det är gjort går det att köra väldigt mjukt och stiligt.



Detta är en distansauktion. Bilder och uppgifter om bilen och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-09-22 
  • Avläst mätarställning
    48079 km 
  • Regnr
    CHN237 
  • Chassinummer
    4644727 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Sable Métallisé, guldmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar utan problem och all hydraulik fungerar. Gasklockorna har renoverats för att garantera bästa funktion. Bilen är utrustad med air-condition som är komplett men behöver översyn och fyllning av köldmedel. H-lådan fungerar och växlar bra, dock hörs ett litet skrap precis när man lägger i 3ans växel. Nuvarande ägare upplever inte detta som något stort problem.

  • Skick interiör:

    Klädseln är original sedan 1970, förutom innertaket som monterades nytt 2018. Det finns slitage på sätena, men tack vare en skyddande överdragsklädsel monterad 1970 och urplockad 2009 har inredningen klarat sig ovanligt bra. Se bilderna

  • Skick exteriör:

    Bilen lackerades 2009. Lackeringen ser ut att ha klarat sig bra, mindre skavanker kan finnas men inget stort. Se bilder. Enligt medföljande kvitton har visst svetsarbete fått utföras under karossen och vid dragkroksinfästningen. Inga anmärkningar på rost finns på senaste besiktningsprotokollet från 2018.

  • Skick helhet:

    Bra helhetsintryck och bra ägarhistorik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-08-26
Ursprungsbesiktning: 1970-09-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1970-09-22
Senast godkända besiktning: 2018-06-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Halvautomatisk H-växellåda:

I den här bilen sitter en speciell typ av växellåda som kallas för H-låda. En sorts halvautomatisk växellåda. Växelväljare satt framför ratten. Förde man spaken från neutral till vänster aktiverades startmotorn. När motorn väl startat drog man tillbaka spaken till neutral. För att lägga i ettans växeln var det bara att skjuta spaken framåt. För att sen växla upp till tvåans växel drog man tillbaka spaken mot ratten. Trean och fyrans växel låg sen åt höger. Ville man backa fick man dra spaken förbi neutral till ettan och sedan föra den till höger. För oss nutida bilister där man i princip bara trycker på EN knapp så sköter automatväxellådan resten, så känns det här onödigt krångligt och intrikat. Men faktum är att när växellådan presenterades var det fransk Hi-tech på yppersta nivå.

Omvärldens förtjusning vid lanseringen:

När Citroën DS (uttalas Deésse, gudinna på franska) presenterades på Paris bilsalong 1955 togs hela bilvärlden med storm, ingen hade sett något liknande. Modellen levde i 20 år och otalt byggdes 1 456 115 st, 1955-1975. I Sverige finns runt 1 300 exemplar registrerade.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Piteå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG