Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz SL 500 V8 R230 — 2001

En vacker och potent Gran Turismo-vagn för snabba färder längs landsvägar eller som glidarvagn kring stadens boulevarder med taket nerfällt.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har haft få ägare och rullat relativt få mil. Den är i en klassisk färgkombination och i ett välbevarat skick. På senare år har den inte körts och en översyn och rekonditionering är att rekommendera."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 MAR 10:30
140 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17951
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 141 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
34144
14 MAR 20:13
140 000 SEK
34144
14 MAR 20:08
130 000 SEK
34144
14 MAR 20:06
127 000 SEK
26505
14 MAR 19:46
126 000 SEK
21688
14 MAR 19:06
125 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz SL 500?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har haft få ägare och rullat relativt få mil. Den är i en klassisk färgkombination och i ett välbevarat skick. På senare år har den inte körts och en översyn och rekonditionering är att rekommendera."

Beskrivning

Den här vagnen såldes enligt uppgift ny i Tyskland i oktober 2001 och kom till Sverige ett par år senare. Den köptes så av en släkting som sedan ägde bilen tills februari 2023 när frun övertog bilen. Paret kom att flytta till Schweiz och var bosatta där tom 2022, varför bilen har varit registrerad i Sverige i två omgångar. Bilen har primärt använts sommartid och för långresor från Schweiz till sommarstället i Östergötland. Mot slutet av åren i Schweiz fick bilen dubbfria vinterdäck monterade. Bilen är i ett, som det förefaller, fint originalskick men vid besiktning var batteriet inte tillräckligt laddat varför bilen troligen gick in i ett "rest mode". Taket gick därför inte att fälla ner. Motorer gick men slogs ifrån. Startbatteriet fungerade dock varför bilen gick att köra utan problem. Med bilen följer handböcker, dubbla nycklar samt diverse besiktningsprotokoll och papper. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2001/2001 
  • Första registreringsdatum
    2022-07-16 
  • Avläst mätarställning
    94 121 km 
  • Regnr
    UCA59F 
  • Chassinummer
    WDB2304751F001368 
  • Kw / hk
    225 / 306 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Silvermetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Provkörning i lugnt tempo i villa- stadsmiljö upplevdes bekvämt och stabilt. Styrning, automatlåda, väghållning och bromsar fungerade väl och färden var behaglig och trygg.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut och Bilprovningen hade inga anmärkningar.

  • Skick interiör:

    Fin och prydlig inredning i gråblått med trädetaljer ger en exklusiv känsla. Härlig komfort i stolar. Dörrsidor, paneler, innertak och textilmattor i fint skick, formgjutna skyddsmattor. Allt förefaller fungera som det är tänkt men en översyn bör göras av värme, ventilation och ACC.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering med något litet bruksslitage. En litet "garageskrap" fram vid strålkastare/skärm i passagerarsidans hörn. I övrigt i fint skick för ålder och mil. Bra fälgar och däck samt bra motor- och bagageutrymmen. Batteriet behöver troligen bytas men startbatteriet fungerar.

  • Skick helhet:

    En gedigen och exklusiv kvalitetsvagn från Mercedes som har stått still i garage några år och som behöver en översyn av detaljer. Detta är garanterat en blivande klassiker och entusiastbil som har potential som samlarobjekt inför framtiden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-07-16
Ursprungsbesiktning: 2022-05-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2022-07-16 (011015)
Senast godkända besiktning: 2024-11-04
Besiktigad tom: 2026-01-31
Årsskatt: 3269 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Att både epiteten Super och Sport fanns med i 30-talaren Mercedes SSKL - Super Sport Kompressor Leicht från 1931 är väl ett känt faktum. Huruvida efterkrigstidens Mercedes beteckning SL står för Super Leicht eller Sport Leicht, är dock beroende på vem man lyssnar på i historien om Mercedes.


Nå väl, det vi vet är att den nya racern 300 SL med måsvingdörrar som kom 1952, så småningom kom att tillverkas i en mer civiliserad gatversion från 1954 - 1957. När den försvann, tillverkade man istället en öppen Roadster med samma prestanda och look 1957-1963.


Samtidigt tillverkade man också en lite lugnare och timidare versionen av en SL i R121 Mercedes 190 SL som tillverkades 1955-1963. När det var dags för efterföljare till dessa två, blev det bara en version, W113 Mercedes 230 SL, kallad Pagoda. Det blev både 250 SL- och 280 SL-versioner under åren 1963-1971.

Så i april 1971 var det dags för Pagodans efterträdare, R107 Mercedes 350 SL med en V8-motor om 3,5 L och 200 hkr. Såväl säkerhet som teknik och väghållning var rejält förbättrad mot föregångaren. . Det rullade på med smärre förändringar under åren och den sista årsmodellen blev 1989, då det var dags för nästa generation, R129.

Den nya SL-modellen presenterades vid Geneve Motor Show i mars 1988 och gick i produktion i maj samma år. Designen tillskrevs Bruno Sacco. Första årsmodellen angavs till 1989 och modellen tillverkades fram tom årsmodell 2002, då efterföljaren R230 lanserades och kuggade i from årsmodell 2001.

Den nya modellen hade premiärvisats vid Frankfurt Motor Show och Bologna Motor Show samma år. Även här var det Bruno Sacco som stod för design nu med hjälp av Steve Mattin. Vagnens första framträdande var som Safety Car vid German Grand Prix 2001 i Hockenheim.

När R230 kom var det den första vagnen från Mercedes som hade fällbart plåttak. Som alltid när en ny Mercedes modell kom var det ett rejält kliv uppåt i teknik och komfort. Den nya modellen delade mycket av den avancerade tekniken från S och CL-klass. Den hade också designdetaljer som anknöt bakåt till Måsvingen. En ansiktslyftning kom 2006 med bl.a. högre motoreffekter. Under åren erbjöds den i versioner 350 SL, 500 SL, SL 55 AMG, SL 600 och SL 55 AMG. Den senaste en V12 biturbo om 604 hk. SL500 hade inledningsvis en V8 om 306 hk och bränsleinsprutning. Modellen kom att tillverkas fram tom 2011, då det var dags för den nya R231 att ta vid. Enligt uppgift tillverkades 169.433 exemplar av model R230.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG