Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 ES B20 — 1972

Extremt ovanlig provvagn av 1800 ES, en av två bevarade. Chassienummer P10

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"1800 ES som behöver en utseendemässig översyn och genomgång av bromsar och avgassystem. Bilen är uppstartad och går fint."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
285 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15687
SJÖBO
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 ES?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"1800 ES som behöver en utseendemässig översyn och genomgång av bromsar och avgassystem. Bilen är uppstartad och går fint."

Beskrivning

Bil Bengtsson är ett framgångsrikt företag som funnits i mer än 90 år. De har genom åren samlat en del bilar som varit värda att spara för framtiden. Då man nu gör en genomgång av samlingen som behöver minskas på grund av utrymmesskäl så säljes ett antal intressanta fordon.

En unik Volvo 1800 ES auktioneras nu ut från denna samling.

Det är en av två kända existerade provbilar, byggda innan serieproduktionen startade.

Den har chassinummer P10, vilket indikerar att den är den sista av förmodligen 10 provbilar som Volvo byggde av 1800 ES. Enligt Svenska P1800-klubben är bara ytterligare en bil känd, chassinummer P3.

P10:s tidiga historia är inte känd, den finns till exempel inte med i Volvos chassiregister för 1800 ES.

Detta börjar med chassinummer 1, vilken färdigställdes i maj 1971.

En kvalificerad gissning är därför att den användes för diverse prov på testbanan Stora Holm på Hisingen.

Eftersom den registrerades med nummer OB 3026 så sent som 22 oktober 1971, med AB Volvo som ägare, kan man anta att den inte kördes på allmän väg.

Först i juli 1972 fick P10 en privatperson som ägare.

I allt väsentligt är den identisk med hur de serietillverkade bilarna kom att se ut. Det enda som indikerar att det är en av provvagnarna är att Volvoemblemet på bakstammen är placerat över midjelinjen istället för under, samt att de bakre stänkskydden har ett annat utseende.

P10 är komplett och inga specifika detaljer saknas, förutom att knoppen till automatlådans växelväljare har bytts ut. Säten och mattor kan - och bör av orginalitetskäl, - bara fräschas upp, inte bytas ut.

- Det här är ju en unik 1800 ES, en av de två äldsta existerade vagnarna, konstaterar Michael Luft, värderingsman på Bilweb Auction, med ansvar för museer och samlingar.

- Därför är det också en utmaning att bedöma marknadspriset, för vissa samlare är en så här tidig bil mycket eftertraktad, andra bryr sig mindre. Men vi bedömer den till mellan 225 000 och 250 000 kronor.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1971-10-22 
  • Avläst mätarställning
    28 729 Km 
  • Kw / hk
    91 / 124 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusbrun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motorn har nyligen fått en uppstartservice. Bromsarna behöver en renovering samt utbyte av avgasystem.

  • Skick interiör:

    Originalinredning i vettigt skick, behöver en rekond. Hål i passagerarsätet samt slitage mattan på förarsidan.

  • Skick exteriör:

    Omlackad någon gång på 80-talet och det har slagit upp rostblåsor på framskärmar samt runt bakrutan och vid bakre hjulhus. Bra krom med få bruksspår.

  • Skick helhet:

    Behöver en utseendemässig översyn och genomgång av bromsar och avgassystem, men väl värd att göra i ordning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1987-09-29
Ursprungsbesiktning: 1971-10-22 (regbes) (Ombes:19791122)
Datum i trafik första gången: 1971-10-22
Senast godkända besiktning: 1987-08-31
Besiktigad tom: 1988-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 12

Fakta om modellen

Volvo 1800 ES kom till som ett sätt för Volvo att förlänga livet på 1800-modellen. Den hade trots allt varit med sedan 1961 utan större förändringar. Receptet blev att förändra bilen från baksätet och bakåt i form av en ”shooting brake”, ett engelskt uttryck för en bil anpassad för jakt, oftast med två dörrar. Resultatet blev ett stort och praktiskt bagageutrymme med tillträde genom en baklucka av glas. Både gångjärn och handtag var infattade direkt i glaset vilket gjorde många ägare lite nervösa - men det var en lösning som fungerade alldeles utmärkt.

1800 ES tillverkades bara i två årsmodeller, 1972 och 1983 i totalt 8 077 exemplar. Den lades ner eftersom det skulle kosta för mycket att uppfylla de allt högre säkerhetskraven i USA. Det var där marknaden fanns och cirka 90 procent av ES-modellen exporterades dit.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: SJÖBO

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG