Visa alla bilder
Visa film

Båt Eric Nordevall II Balansångmaskin — 2011

Eric Nordevall II är en replika av den ursprungliga Eric Nordevall som byggdes år 1836. Detta var ett av Sveriges tidigaste motoriserade fartyg. Skeppet sjönk i Vättern år 1856, på ett djup av 45 meter, och förblev där fram till 1980 då vraket upptäcktes. Replikan byggdes mellan 1995 och 2011 och var redo för sjösättning år 2009.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En unik chans att förvärva ett välkänt och historiskt intressant skepp. Eric Nordevall II har passagerarcertifikat för 35 passagerare i D-område samt 59 passagerare i E-område. Fartyget har 8 hytter varav en skepparhytt samt en förskans med 3 bäddar. I anslutning till hytterna finns även en salong med halvcirkelformad soffa för ca 8 personer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
330 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15661
LYRESTAD
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Båt Eric Nordevall II?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En unik chans att förvärva ett välkänt och historiskt intressant skepp. Eric Nordevall II har passagerarcertifikat för 35 passagerare i D-område samt 59 passagerare i E-område. Fartyget har 8 hytter varav en skepparhytt samt en förskans med 3 bäddar. I anslutning till hytterna finns även en salong med halvcirkelformad soffa för ca 8 personer."

Beskrivning

Den är en magnifik tvilling till den förlista Eric Nordevall, och som i dagsläget har används kommersiellt för charterkryssningar såsom tex. bröllop och företagsevenemang. När den ligger förtöjd i Sjötorp drar den alltid till sig turister och fungerar då även som café, och glassförsäljning, och med en försäljning som under sommaren överstiger 200 000 kr. Ägarna tror att fartygets fulla potential skulle realiseras bättre om den låg förtöjd i Göteborg- eller Stockholmsområdet, där det finns en större befolkning och mer turisttrafik. Med sin plats för 20 st övernattande gäster, skulle den förhållandevis lätt kunna omvandlas till ett underbart hotell. Dess nuvarande besättning kan ordna så att skeppet, efter försäljningen, seglas till en valfri destination i Sverige, eller så kan skeppet istället bogseras till en torrdocka för en internationell vidaretransport. Den intresserade bör absolut boka en tid för visning den 25 mars eller se 360-filmerna här.

Aktiebolaget som är knutet till båten ingår i köpet inkl. registrering hos Transportstyrelsen i det företaget. Det går även att köpa båten utan aktiebolaget men då är den inte registrerad. Det är upp till köparen att kontrollera Aktiebolaget innan beslut om det skall ingå eller inte.

Eric Nordevalls historia:

2020
Våren 2020 övertog Hjulångaren Nordevall AB fartyget och Hjulångaren flyttades till Norrqvarn vid Göta Kanal. Vintern 2020-21 ligger Hjulångaren i Sjötorp

2012
I maj och juni 2012 gjorde Hjulångaren en expeditionsresa till Göteborg. I juli och augusti gjorde Hjulångaren några resor i Bottensjön och Vättern. I September blev det ytterligare en expeditionsresa resa: Denna gång till Hjo, Visingsö, Jönköping och Gränna.

2011
I augusti gick Eric Nordedvall II för egen maskin under en tvåveckorsperiod till Stockholm för att döpas av H.K.H. Kronprinsessan Victoria. Dopet förrättades den 29 augusti i strålande fint väder. I mitten av september var Hjulångaren tillbaka i sin hemmahamn Forsvik.

2009
Den 6 juni 2009 sjösattes Hjulångaren Eric Nordevall II. I juni bogserades den till Motala där Ångmaskin och Ångpanna togs ombord. Efter två veckor bogserades fartyget tillbaka över Vättern till sin hemmahamn i Forsvik.

1995
Föreningen Forsviks Varv grundades 1995 i syfte att bygga Hjulångaren Eric Nordevall II. Samma år  påbörjades projektet med att bygga en replika av hjulångaren Eric Nordevall som ligger på 45 meters djup vid ön Jungfrun i Vättern.
Läs mer om byggprojektet: www.nordevall.com

1980
Vid dykningar och efterforskning upptäcktes det mycket välbevarade vraket av Hjulångaren Eric Nordevall på 45 meters djup i Vättern. Vraket dokumenterades därefter noga med mätningar, film och fotografering.
Läs mer om vraket:  www.ericnordevall.se

1856
Vid middagstid en vacker försommardag den 4 juni 1856 lade Hjulångaren Eric Nordevall ut från hamnen vid slottet i Vadstena, där man lämnat och hämtat passagerare samt lastat brännvin från lagret på slottet. Kapten Bergström lämnade efter någon timme rodret till rorgängare Eriksson och gick ner under däck. Efter ett tag lämnade också Eriksson däck för att gå och sova. Besättningskarlen Eliasson beordrades ta över rodret med orden “du kan gå hur nära ön Jungfrun som helst”. Det var Eliassons andra resa och han följde ordern men gick på fel sida om ön och där fanns ett grund som stoppade färden. Vädret var lugnt och man försökte att för egen maskin ta sig loss från grundet men satt ohjälpligt fast. Hjälp tillkallades och passagerare och last lossades och fördes till Motala. Två dagar senare, den 6 juni, kom ångkorvetterna Föreningen och Santesson för att göra ett nytt försök att få loss fartyget. Efter gemensamma anstängningar lyckades man få Eric Nordevall av grundet. Under bogseringen mot Motala tog fartyget in så mycket vatten att man tvingades kapa bogsertrossen varvid Hjulångaren sjönk strax norr om Jungfrun.

1837
År 1837, d.v.s. för ca 180 år sedan revolutionerades det svenska transportsystemet för första gången när ångmaskiner kunde driva fartyg. (Senare kom ångtågen på järnväg). Den nybyggda Hjulångaren Eric Nordevall var ett av dessa allra första maskindrivna fartyg.
År 1837 fanns ingen elektricitet eller mineralolja. Vi hade inte heller någon gemensam tid och det krävdes pass för längre resor i landet. Sverige hade förlorat Finland 1809 och kommit i union med Norge 1814. Göta Kanal var nyligen färdigställd 1832.
Som framgår av “Det sjette Aftonbladet” från torsdagen den 6 juli 1837 var fartygstrafiken till och från Stockholm intensiv.

1836
Hjulångaren Eric Nordevall byggdes på Hammarstens varv i Norrköping som ett av de allra första maskindrivna fartygen som trafikerade Göta Kanal. Ångmaskin och ångpanna byggdes vid Motala verkstad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2011/2011 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    34 /  
  • Drivmedel
    Ved 
  • Växellåda
  • Klädsel
     
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Hjulångaren Eric Nordevall byggdes på Hammarstens varv i Norrköping som ett av de allra första maskindrivna fartygen som trafikerade Göta Kanal. Ångmaskinen och ångpannan byggdes vid Motala verkstad. Skeppet kommer att förberedas ordentligt inför säsongen och vara redo att segla den första veckan i maj 2023.
    Vänligen läs den tekniska informationen nedan.

    Allmänna Uppgifter:
    Flaggstat: SE, Sverige
    Klassningssällskap: Transportstyrelsen - Swedish Transport Agency
    Största längd: 29.47 meter
    Största bredd: 6.94 meter
    Djupgående: 2.13 meter
    Byggnadsvarv: Forsviks varv
    Byggår: 2011
    Båttyp: Passagerarångskepp
    Material skrov: Trä, ek
    Material överbyggnad: Trä, furu
    Hemort: Lyrestad
    Tonnage: 112 GT / 35 NT
    Marschfart: ? 4.5 knop
    Toppfart: ? 5.5-6.0 knop

    Maskiner
    Huvudmotor: 1 Motala Balansångmaskin, 34 hkr. installerad 2009
    Kommentar: Förbrukning: 12 m3 björkved/24 h vid 5,5 knop

    Hjälpmaskin:
    Onan Marine Genset, 7 kW, Cummins Onan generator 7MDKBL-5871F
    Onan Marine Genset, 40 kW, Cummins Onan generator MDDCF-5298077

    Navigationsutrustning
    Plotter: Simrad NSE12
    Radar: Simrad
    AIS: True Heading Type B
    VHF:
    Sailor 6222
    Sailor SP 3520
    intercom: Phonetech/Jotron CIS 3100

    Tanker
    Diesel: 615 L
    Färskvatten: 450L + 650L
    Svartvatten: 540L

    Säkerhetsutrustning
    Viking DKR+, 25 personer.
    Viking DKR+, 25 personer.
    EPIRB: McMurdo
    Radartransponder SART: McMurdo

  • Skick interiör:

    En superb inredning tillverkad i lövträ med alla de tidstypiska och rätta detaljerna i sovhytter, kök, duschar och toaletter. Generatorer och vattentankar på skeppet tillhandahåller både vatten och el ombord.

  • Skick exteriör:

    Skeppets skrov är målad i svart, och med vita kabiner och röda accenter runt fönster och sidor. Passagerare kan sitta på den fernissade sittplatsen på däcket. Skeppet är i gott skick men det behöver underhållas regelbundet.

  • Skick helhet:

    Du har många alternativ för kommersiellt bruk eller att omvandla den till en husbåt eller ett kontor. Det kostade ungefär 70 miljoner kronor att bygga.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lyrestad

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG