Visa alla bilder

Volvo 240 GL — 1985

En lyxig bruks-Volvo i ett mycket bra skick.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En trygg Volvo 240 som tänjer på gränserna mot lyxen."

Budgivningen startar den 5/3
OBJEKTNR
LAGERORT
13311
ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
65 - 75 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En trygg Volvo 240 som tänjer på gränserna mot lyxen."

Beskrivning

Den kostade ny 83 200 kr och för det fick man en lyxigare klädsel, den nya grillen samt automatlåda. I standardutrustningen ingick också bl.a. värmesits för föraren, höj och sänkbar förarstol, tonade rutor. Detta exemplar är också utrustad med aircondition (som fungerar) samt en dragkrok godkänd för 1600 kg.
Beskrivning och bilder utgår från vad säljaren har informerat oss om. Vi har ej sett bilen själva.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1985/1985 
  • Första registreringsdatum
    1984-11-12 
  • Avläst mätarställning
    143800 km 
  • Regnr
    DDU089 
  • Chassinummer
    244817F1097251 
  • Kw / hk
    81 / 110 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grönmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bra skick. AC fungerar.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick.

  • Skick exteriör:

    Renoverad och omlackerad.

  • Skick helhet:

    En verkligt snygg och bra Volvo 240.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-06-02
Ursprungsbesiktning: 1984-11-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1984-11-21
Senast godkända besiktning: 2016-09-06
Besiktigad tom: - 2018-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Sveriges mest sålda bilmodell. Från 1983 hade Volvo bestämt sig för att slopa de gamla modellbeteckningarna 242, 244 och 245 – från och med nu hette alla 240. 1984 fick alla varianter med insprutningsmotor – alltså GLT, GLE och Turbo ny front med förhöjd motorhuv och svart grill, samtidigt fick också alla positionsljusen på framskärmarna. Inför 1985 fick alla modeller omkonstruerade motorer för minskad inre friktion. Den lägre friktionen sänkte bränsleförbrukningen och gav bättre kallstartsegenskaper. Motorerna hade nytt block i gjutjärn och topplock i aluminium.
Volvo 240 som hade sin grund i 140-serien presenterades 1974. Under åren genomgick den flera förändringar och när efterföljaren 740 presenterades 1984 trodde nog många att 240 skulle försvinna. Nedläggningen skulle dock dröja ända till 1993.
I början hade bensinarna antingen den gamla B20 eller den nyare B21, senare endast B19, B21 eller B23 (fram till 1984) därefter bara den större motorn som nu döpts om till B230. De manuella växellådorna var första året M40 (4-växlad) och M41 (4-växlad med överväxel), men skulle ersättas av M45 och M46 till året därpå. Från årsmodell 1983 infördes också M47 (5-växlad) på GL. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 1976 års modeller en 3-stegs Borg-Warner BW35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW55, även den 3-stegad. Från årsmodell 1980 infördes en modernare 4-stegs Aisin-Warner AW71 på GLE samt GLT och året därpå även på Turbo. Den blev dock standard på samtliga modeller från årsmodell 1985.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG