Visa alla bilder

Piaggio Vespa GS 160 serie 1 — 1963

Sextiotalets kanske mest klassiska Vespa med sportiga ambitioner från tillverkaren Piaggio, här i ett orört charmigt och fint originalskick med några små avvikelser från originalutförandet.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Karaktäristisk fint vrid i motorn, den har ett ovanligt bra moment för att vara en så liten tvåtaktsmaskin. Tillsammans med en bred form, getingmidja och en förhållandevis mjuk gång är det dessa egenskaper som gör Vespa GS160 och efterföljaren SS180 extra attraktiva."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
13 MAR 12:00
40 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17987
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 41 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
34091
09 MAR 22:02
40 000 SEK
34091
09 MAR 22:01
35 000 SEK
33540
08 MAR 20:36
26 000 SEK
12050
08 MAR 14:19
25 000 SEK
15819
08 MAR 12:15
7 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa GS 160 serie 1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Karaktäristisk fint vrid i motorn, den har ett ovanligt bra moment för att vara en så liten tvåtaktsmaskin. Tillsammans med en bred form, getingmidja och en förhållandevis mjuk gång är det dessa egenskaper som gör Vespa GS160 och efterföljaren SS180 extra attraktiva."

Beskrivning

Den levererades i maj 1963 till till sin första ägare, Bertil Lundberg med titeln praktikant, av Vespa-återförsäljaren F:a Andersson & Ström i Borås. Scootern var kvar i södra Älvsborg, i P-län, fram till i början av sjuttiotalet och införandet av det nya datoriserade bilregistret 1972-73. 1974 kom hojen till Göteborgstrakten och där har den varit sedan dess. Den nuvarande ägaren tog över scootern 2014 från en långvarig sejour på hela 38 år hos sin förra husse. Vespan har alltså hela tiden brukats (och haft långa stillestånd) i västra Sverige med förhållandevis få ägare. Mätarställningen på besiktningsprotokollet från 1979 är 16 459 km och idag är den på 6 576 km. Någon gång har original Veglia-mätare sannolikt gått sönder och bytts ut mot VDO-mätaren. Från och årsmodell 1964 hade alla GS160 VDO-mätare och det nog också därför den har fått en sådan som ersättning. Sccotern är nyligen besiktigad och åtnjuter därmed besiktningsbefrielse enligt dagens regler.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-01-01 
  • Avläst mätarställning
    6 576 km 
  • Regnr
    CAF391 
  • Chassinummer
    VSB1T0024305 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Frisk och trevlig känsla i motorn, den fick en översyn med nya packboxar, lager, honing och ringar för några år sedan. Den är dessutom alldeles nyligen begåvad med ett Pinasco Flytech elektroniskt tändsystem som gör scootern mer pålitlig. Tekniskt sett var det på den tiden bara Vespa Grand Sport 160 och efterträdaren Super Sport 180 som hade motortypen med en kolvstyrd matning av bränsleblandningen. Det gjorde i sin tur att oljeblandningen angavs till 5% men med en kvalitativ helsyntetisk tvåtaktolja kan man idag köra med mindre inblandning.

  • Skick interiör:

    Nytillverkad sadel i svart originalutförande, ibland sägs det att den ska vara grå eller mörkblå, men i Sverige såldes enligt uppgift alla GS160 med svart sadel.

  • Skick exteriör:

    Orörd och fint patinerad originallack förutom höger sidokåpa som är omlackerad någon gång på sjuttiotalet. Vidare är bromstrummorna lackerade svarta liksom den lilla kåpan på framgaffeln, de ska vara i silver respektive rostfritt. Enkelt att åtgärda för originalentusiasten. Stödet är lite högt, någon gång har nya plattplåtfötter svetsats på, det ska vara förstärkta i gummi i original. Nyare bra däck med ett modernare snitt i mönstret. Reservhjulet och dess hållare saknas. Lätt att hitta, både begagnat och nytt.

  • Skick helhet:

    Eftertraktad som de sportiga scootrarna från sextiotalet är, och dessutom i ett i stort sett orört originalskick med en bra historik är det här exemplaret särskilt attraktivt för den pålästa och medvetna scooterentusiasten med smak för manuellt växlade plåtscootrar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1979-07-18
Ursprungsbesiktning: 1963-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1963-01-01
Senast godkända besiktning: 1979-05-15
Besiktigad tom: 1981-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Vespa Grand Sport 160 var ett stort steg för Piaggio som ersättare till femtiotalskonstruktionen GS150. Modernare men ändå till konstruktionen trogen formgivning. Även om scootern med sitt lilla handskfack där bak är en serie 1 och internationellt kan anses vara en årsmodell 1962 såldes de första GS160 i Sverige som årsmodell 1963 av importören. Notera bilderna på broschyren med den minst sagt härligt hurtiga – men detaljerat informativa – texten från den dåtida generalagenten Fram-King-bolagens Vespa-avdelning.

Kuriosa:

I kultfilmen Quadrophenia från 1979 som handlar om modsen, ungdomsrörelsen runt 1964 med en tydlig musikinriktning, drogjakt, ung kärlek och dess scooterfordon, hade artisten Sting en framträdande roll på just en Vespa GS160. Filmen gav också en nystart, en revival, till den klassiska scooterscenen där en säregen blandning av subkulturer samlades under ett paraply som varar än idag. Till exempel mods revivals, punkare och skinheads med starka musikinfluencer av bland annat sextiotalets motownsoul följt av punk, ska, reggae och åttiotalets syntmusik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gråbo

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-03-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG