Visa alla bilder
Visa film

Husqvarna 200 V-twin 550 cc — 1928

En exceptionellt ovanlig motorcykel på dagens samlarmarknad. Detta specifika exemplar är renoverat och är redo att köras.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Detta ovanligt stycke av svensk motorcykelhistoria, känd för sitt färgschema, har noggrant renoverats för att kunna köras. Vi har inte har testat den, men se film för mer detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
136 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16835
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Husqvarna 200 V-twin 550 cc?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Detta ovanligt stycke av svensk motorcykelhistoria, känd för sitt färgschema, har noggrant renoverats för att kunna köras. Vi har inte har testat den, men se film för mer detaljer."

Beskrivning

Denna motorcykel såldes ursprungligen i Sverige 1928 och har en historia som blir tydligare från och med 1995 när den renoverades. Sedan dess har den främst varit i händerna på privata samlare. Det som dock skiljer denna motorcykel från mängden är dess frekventa användning och noggranna underhåll.

Husqvarna modell 200 är en sällsynt juvel i kronan av Husqvarnas rika motorcykelarv, med endast cirka 150 producerade enheter, vilket gör den till ett oerhört sällsynt fynd. Denna renoverade Modell 200 visar det bästa av Husqvarnas ingenjörskonst från den tiden. Den drivs av en robust 550 cc sidventil V-twin motor. Motorcykeln har också en treväxlad växellåda, vilket då var var ovanligt.Den är även utrustad med en Amal förgasare, ett val som understryker varumärkets engagemang för att använda högkvalitativa komponenter och optimal prestanda. Bosch elsystem, inklusive den ursprungliga Bosch TS150 strålkastaren.

Ramnummer 212584

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1928/1928 
  • Första registreringsdatum
    1996-04-05 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    11 / 15 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Grön/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vi har inte testat motorcykeln, men ägaren försäkrar att den är redo att köras och i utmärkt skick.

  • Skick interiör:

    Snyggt brunt lädersäte.

  • Skick exteriör:

    Renoveringen har väl stått emot tidens tand. Lacken är fortfarande snygg och ren. Med tanke på att motorcykeln har använts flitigt finns det några mindre lackskador, repor och bättringar. se bilder.

  • Skick helhet:

    Bara att titta på filmen och höra motorcykelns underbara motorljud, särskilt med vårvädret, kan verkligen trigga din köpinstinkt. Med tanke på dess sällsynthet kan du behöva vänta många år innan ytterligare en blir tillgänglig.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-08-19
Ursprungsbesiktning: 1995-09-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-04-05
Senast godkända besiktning: 1995-09-29
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Liksom många andra motorcykeltillverkare (BSA, Royal Enfield, FN, etc.) var den svenska tillverkaren Husqvarna ursprungligen känd för att producera vapen i slutet av 1800-talet, innan de påbörjade cykelproduktion, såväl som motorsågar, symaskiner, etc. Medan de monterade motorer på sina cyklar 1903 var det inte förrän 1918 att Husqvarna byggde sina egna motorcykelmotorer för att säkra ett svenskt armékontrakt. De byggde en ny motoranläggning 1920, med sin egen designade 550 cc sidventils 50 graders V-twin motor, Fabriken byggde encylindriga och V-twinnar med en kapacitet på upp till 1000cc och började med ett tävlingslag för väg- och terrängevenemang, och är känd för Grands Prix-segrar i mitten av 30-talet, med Stanley Woods och Ernie Nott bakon styret för Folke Mannerstedt-designade 350cc och 500cc OHV V-twin racers från 1931. Företaget upphörde med att bygga fyrtaktsmotorcyklar 1937 och fokuserade istället på en lätt tvåtaktsmaskin, som i slutändan blev efter efterkrigstiden Världsmästare motocross racer.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG