Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 450 SL — 1975

En klassisk SL-Mercedes, i en klassisk färgkombination - körklar och redo för kommande sommar.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En trivsam vagn med sufflett och hardtop, i ett bra bruksskick. Här i USA-versionen, samt med ekernavkapslar och hjulhuskrom som blänker lite extra."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
130 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15672
ÅKERSBERGA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 450 SL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En trivsam vagn med sufflett och hardtop, i ett bra bruksskick. Här i USA-versionen, samt med ekernavkapslar och hjulhuskrom som blänker lite extra."

Beskrivning

Bilen såldes ny i USA och kom till Sverige 1990. Den har haft fyra ägare här. På våren 1998 genomfördes en omfattande genomgång av motorn och andra detaljer hos Philipssons i Jönköping vid 13 780 mil. Nuvarande ägare köpte bilen i mars 2011 vid 16 217 mil och idag står mätaren på 16 700 mil.

Den nuvarande ägaren har således använt bilen sparsamt men servat den regelbundet. Bilen har även fått en nyare huvudbromscylinder, nya bromsok och bromsbelägg fram 2019. Bilen besiktigades utan anmärkning den 8 november 2022.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1991-07-23 
  • Avläst mätarställning
    167000 km 
  • Kw / hk
    165 / 224 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinnklädsel i cremebeige, tyg mattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är körklar, besiktigad och servad i höstas. Startar lätt och har en jämn och fin gång i motor. En längre provkörning gjordes ej, då väder och vägförhållanden inte var det bästa. Med det sagt upplevdes bilen robust och funktionell av det som kunde uppfattas vid kortare körning. Motorutrymmet är i bra skick.

  • Skick interiör:

    Inredning i crème-beige med trädetaljer, vissa eftermonterade. Tillbehörsratt i trä, original medföljer.

    Original skinn, tyg och trä med visst slitage och patina. Stolarna är omstoppade. Solskydd något "svällda". Innertak i bra skick. All utrustning förefaller fungera. Nyare stereo med fungerande el-antenn. Högtalarelement typ subwoofer.

  • Skick exteriör:

    Bilen har fått en helt eller delvis omlackering och den ser överlag bra ut, men visar tecken på uppdatering. Det finns mindre repor och stenskott på bilen, samt begynnande blåsor vid vänster framskärm där listen möter förardörren och vid vänster bakskärm där den möter bakluckan i vinkeln vid bakrutan. Det finns också en mindre skada vid låset till bakluckan. Bilens underrede har inte blivit ordentligt inspekterat, men det finns inga påpekanden från Bilbesiktning. Glas och krom är i bra skick, och navkapslarna av ekertyp och däcken är också i bra skick. Hardtoppen är i bra skick med lite färg på kromlisterna, men det finns en gummilist som har släppt vid höger sidoruta upptill. Suffletten är också i bra skick, men har skador och hål på plasten i bakrutan. På grund av det kalla vädret ville man inte sträcka ut plastfönstret och suffletten. I övrigt fungerade mekanismen för både sufflett och hardtop väl. Bagageutrymmet visar visst slitage, ytrost och klädseln är inte helt intakt.

  • Skick helhet:

    Snart femtioårsjubileum, som den här klassikern stolt kan möta. Det finns detaljer att åtgärda och förädla men den har gått relativt få mil och är i ett körklart och bra skick för sin ålder.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2001-03-27
Ursprungsbesiktning: 1990-04-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1991-07-23
Senast godkända besiktning: 2022-11-08
Besiktigad tom: 2024-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Att både epiteten Super och Sport fanns med i 30-talaren Mercedes SSKL - Super Sport Kompressor Leicht från 1931 är väl ett känt faktum. Huruvida efterkrigstidens Mercedes beteckning SL står för Super Leicht eller Sport Leicht, är dock beroende på vem man lyssnar på i historien om Mercedes.

Nå väl, det vi vet är att den nya racern 300 SL med måsvingdörrar som kom 1952, så småningom kom att tillverkas i en mer civiliserad gatversion från 1954 - 1957. När den försvann, tillverkade man istället en öppen Roadster med samma prestanda och look 1957-1963.

Samtidigt tillverkade man också en lite lugnare och timidare versionen av en SL i R121 Mercedes 190 SL som tillverkades 1955-1963. När det var dags för efterföljare till dessa två, blev det bara en version, W113 Mercedes 230 SL, kallad Pagoda. Det blev både 250 SL- och 280 SL-versioner under åren 1963-1971.

Så i april 1971 var det dags för Pagodans efterträdare, R107 Mercedes 350 SL med en V8-motor om 3,5 L och 200 hkr. Såväl säkerhet som teknik och väghållning var rejält förbättrad mot föregångaren. Till år 1973 kom 450 SL med 225hkr, primärt för USA-marknaden. Till 1974 års modeller, erbjöd man även en sexcylindrig variant igen. Det rullade på med smärre förändringar under åren och den sista årsmodellen blev 1989, då det var dags för nästa generation, R129.

Från epitet som Pizza-racer och Dallasmoppe har nu 107:an tagit plats vid podiet, för klassiska sportbilar från Mercedes och bär SL-emblemet med all heder.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åkersberga

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-03-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG