Visa alla bilder
Visa film

Saab 99 Turbo 2,0 — 1980

En Saab 99 Turboikon, som behöver en del tid och arbete.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett objekt som med enkla medel går att få ut på vägarna igen men som kräver en del arbete om man önskar stå i utställningsfållan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15669
ESKILSTUNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 99 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett objekt som med enkla medel går att få ut på vägarna igen men som kräver en del arbete om man önskar stå i utställningsfållan."

Beskrivning

En Turboklassiker som nu behöver en genomgång och uppgradering för att komma ut på vägarna igen. En hel del är gjort men tid och andra engagemang, gör att nuvarande ägare lämnar över färdigställandet till ny ägare.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1980-06-16 
  • Avläst mätarställning
    269230 km 
  • Kw / hk
    107 / 145 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Ljusgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är i vissa delar genomgången med tex bytt växellåda (femväxlad), ny koppling, topplockspackning, spridare, kablar, fördelarlock, tändspole, luft och bränslefilter. Dock trilskades den vid foto- och besiktningstillfället inför försäljning. Det skall nu, enligt ägaren, vara åtgärdat. Det var en backventil som var felmonterad.

    Bilen har stått en tid så, en genomgång kan behövas.

  • Skick interiör:

    Mattor och inredning i smutsigt men komplett skick, förarstol något slitage. Nyare innertak. Förardörrens klädsel ej komplett, dörrklädslar med hål för högtalare. Instrumentbräda i originalskick - radiokonsol medföljer.

  • Skick exteriör:

    En lackering har gjorts för några år sedan och den ser skaplig ut men färgskiftning på förardörr. I övrigt är det en del brister och detaljer som behöver åtgärdas och kompletteras. Bagagerum saknar inklädning.

    Fälgar från Ronal att renovera samt nya däck medföljer

  • Skick helhet:

    Det finns utmaningar men samtidigt är det en klassiker med ikonstatus, som kräver engagemang. I vilken omfattning är nu upp till ny ägare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1992-10-19
Ursprungsbesiktning: 1980-06-12 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1980-06-16
Senast godkända besiktning: 1992-04-27
Besiktigad tom: 1994-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Den "bredaxlade svensken" SAAB 99 började tillverkas som årsmodell 1969. En två dörrars framhjulsdriven bil med en motor om 80 hkr, året därpå kom fyra dörrar och en insprutningsmotor om 87hkr. Relativt omgående gjordes ett antal förbättring och uppgraderingar med såväl motorer som karossformer men också en hel del säkerhetsdetaljer, som fick beröm och positivt mottagande.

Det blev också motorstarkare varianter såsom EMS och LE, där framför allt EMS lanserades som en sportig familjebil med olika sportiga assessorer. År 1976 kom så bomben, Saab presenterade planer på en motor med Turboladdning.

En motor för 80-talet, skrev Teknikens Värld efter sin första test av Saab 99 Turbo 1977. Vid den här tiden var de få tillverkare av personbilar, som hade eller haft en Turbomatade variant på menyn. Pionjärerna fanns i USA med Chevrolet Corvair Monza och Oldsmobile Cutlass Jetfire under tidigt 60-tal. År 1973 kom så BMW med en prestandavagn i 2000 Turbo och året därpå Porsche 911 Turbo. Även sportbilstillverkaren TVR och Mercedes 300 TD lanserades vid den här tiden med Turbo. Kul att lilla Saab var på hugget och 1977 tagit fram en förserie om 100 bilar, i en ordinär familjevagn, med Turboladdad motor. Det föll väl ut och vips lanserade man 1978 en tvådörrars sedan och combi coupé med tilläggsepitetet TURBO. Det året tillverkades 6.672 bilar. Året därpå försvann CC-modellen och de tillverkade 1.506 bilar, för att avslutningsåret tillverka 1.363 bilar. Nu var det Saab 900 som fick ta över stafettpinnen.

Lite tävlingshistorik, premiären skedde i det Brittiska RAC-rallyt 1978, Per Eklund och Stig Blomqvist körde varsin bil. I Svenska Rallyt året därpå körde Stig Blomqvist en Saab 99 Turbo och vann. Det var första gången en turboladdad bil vann en deltävling i Rally VM, det blev inte den sista. Saab var ju lite av pionjärer med olika tekniska lösningar vid den här tiden. Nu ett ett minne blott...

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Eskilstuna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-03-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG