Visa alla bilder
Visa film

Lotus Esprit 2,2 Turbo — 1988

Svensksåld lågmilare i ett välbevarat och välvårdat orört skick. Det betyder knappt 1 100 mil körda och en längtan ut på vägarna, om än i lämpliga små portioner för att behålla lågmilarstatusen.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig och välhållen representant för modellen med extra fina förutsättningar för ett roligt framtida medvetet brukande och bevarande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
29 MAJ 14:10
250 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18217
LUND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
560 - 600 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 255 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
1300
23 MAJ 18:58
250 000 SEK
26836
23 MAJ 18:55
220 000 SEK
1300
23 MAJ 18:50
200 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lotus Esprit?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig och välhållen representant för modellen med extra fina förutsättningar för ett roligt framtida medvetet brukande och bevarande."

Beskrivning

Den levererades av den dåvarande Lotus-återförsäljaren Wendels i Malmö till sin första ägare i juli 1988 som vårdade bilen i över 30 år. Den stod i varmgarage hela tiden tills den såldes till en samling i Djursholm utanför Stockholm, där ägaren efter en kort tid och utan körning hittade något annat som attraherade mer hos Auto Classica i Ystad och Lotusen lämnades i inbyte. Den nuvarande ägaren var egentligen på jakt efter en tidig Porsche 911 när han sprang på Espriten och tyckte den var intressant och rolig. Snart fick han dock en slags användarångest med en bil med så låg körsträcka, därför har den heller inte rullat många mil i hans ägo. När den besiktigades 2009 hade bilen gått 1043 mil. Idag står mätaren på 1080 mil och original leveransdäck sitter fortfarande monterade. Senaste godkända besiktningen gjordes 2025-05-20.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-07-21 
  • Avläst mätarställning
    10 770 km 
  • Regnr
    NCM315 
  • Chassinummer
    082910JHS62398 
  • Kw / hk
    158 / 215 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den har nyligen fått en liten service med olja, stift och allmän översyn, och även en godkänd besiktning. Bilen har med det motionerats betydligt mer inför säsongen än vad som har varit brukligt genom åren, och maskinellt känns bilen pigg och sammansatt. Det lilla som syns av den mittmonterade motorn ser fint och torrt ut med trevligt rödlackerade detaljer.

  • Skick interiör:

    Snygg, osliten och orörd originalinredning som har bevarats på ett fint sätt, det gäller även för lastutrymmet bak och utrymmet fram med bland annat reservhjul, huvudbromscylinder, brandsläckare och säkringsbox ser nästan nytt ut. Tidstypisk Alpine ljudanläggning med normal funktion.

  • Skick exteriör:

    Originallack i fint och nästan nyskick, presentabel och snygg. Även undertill vid motorn är bilen också trevlig att titta på. De äldre Goodyear Eagle NCT-däcken har ett bra mönster, men är alltså nästan 40 år gamla.

  • Skick helhet:

    Även om det här exemplaret är att betrakta som en exceptionellt lågmilad representant för modellen och att man som ägare förståeligt nog gärna vill hålla igen på brukandet, så mår bilen bra av några mil varje sommar i fint väder. Då vårdar man värdet och även alla funktioner i en rolig och körglad mekanisk manick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-05-18
Ursprungsbesiktning: 1988-07-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1988-07-21
Senast godkända besiktning: 2025-05-19
Besiktigad tom: 2027-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Lotus Esprit Turbo HCPI (High Compression Petrol Injection) från 1988 tillhörde den tredje generationen av Esprit-modellen som introducerades 1987 med en rejält omarbetad design av karossen som kom redan 1976. Turbo HCPI-modellen hade en 2,2-liters turbomotor med insprutning och högre kompression (8.0:1 jämfört med tidigare modeller) och runt 215 hk, vilket gav 0–100 km/h på ca 5,4 sekunder och en toppfart kring 250 km/h. Den högre kompressionen var möjlig tack vare en förbättrad Bosch KE-Jetronic motorstyrning och bränsleinsprutning. Bilen var en övergångsmodell innan den ännu mer avancerade SE-versionen (Special Equipment) lanserades 1989. HCPI erbjöd förbättrad bränsleekonomi, bättre respons och mer förfinad körkänsla jämfört med tidigare Turbo Esprit-modeller och hade en ny design med rundare, mer aerodynamiskt kaross, delvis galvaniserat chassi och förfinad fjädring och styrning. Det var en av de sista Lotus-modellerna före General Motors köpte företaget samma år.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lund

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG