Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet Corvette C2 7,0 liter V8 — 1966

En amerikansk sportbilsikon, här i modern tappning. Hög finish på allt och kraft och körglädje i överflöd. Denna lämnar ingen oberörd.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket fin Pro Street Corvette i ett proffsigt renoverat och modifierat skick som inkluderar V8-vrål så härligt att man får "ståpäls"."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
29 MAJ 14:20
200 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18174
UPPSALA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
1 400 - 1 500 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 205 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
35017
25 MAJ 10:09
200 000 SEK
16153
23 MAJ 21:09
105 000 SEK
26836
23 MAJ 18:54
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet Corvette C2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket fin Pro Street Corvette i ett proffsigt renoverat och modifierat skick som inkluderar V8-vrål så härligt att man får "ståpäls"."

Beskrivning

Denna Corvette från 1966 är en unik kombination av tidlös design och avancerad teknik – ett utmärkt exempel på vad som kallas en Pro Street-bil. Andra generationens Chevrolet Corvette, C2, betraktas av många som en av bilvärldens mest ikoniska och vackra modeller. En verklig klassiker. Men mycket har hänt sedan 1960-talet, särskilt inom väghållning, motorstyrning och elektronik.

Frågan ägaren ställde sig var, hur förvandlar man en designikon till en modern sportbil utan att förlora dess klassiska uttryck. Utgångspunkten var redan en modifierad bil med bytt och trimmad motor. Ägarens mål var att bibehålla det visuella originalskicket så långt det var möjligt. I samarbete med PBZ AB i Uppsala knöts säcken ihop och resultatet blev detta.

Även ett tränat öga behöver titta två gånger för att inse att detta inte är en originalbil. Under skalet döljer sig helt nya komponenter för motor, kraftöverföring samt fram- och bakvagn. Dagens teknik gör det möjligt att leverera ännu mer effekt med betydligt bättre körbarhet än vad som var möjligt när bilen var ny. För att bygga vidare på arvet valde ägaren en modern version av den klassiska bigblock-motorn som redan på 60-talet kunde beställas original från fabrik. Här sitter en fabriksny 502-tums Mark V eftermarknadsmotor, känd för sin robusthet och trimningspotential. Chevrolets bigblock-serie är världens mest använda motorfamilj inom dragracing. För att ge den modern sportbilskänsla har bilen utrustats med ett elektroniskt bränsleinsprutningssystem från Accel. Det ger blixtsnabb respons vid gaspådrag och förenklar intrimningen markant. Effekten har ytterligare höjts genom installation av en ProCharger centrifugalkompressor med intercooler – samma typ som används i moderna prestandabilar från Mercedes och Jaguar. Fördelarna med detta är kompakt installation, låg värmeutveckling, starkt bottendrag och en jämn effektkurva över hela registret.

Väghållning i modern klass. För att matcha motorns prestanda har även chassit uppgraderats. Både fram- och bakvagn har bytts ut mot delar från en 1996 Corvette – ett kvarts sekel av ingenjörskonst från världens största biltillverkare. Skillnaden märks direkt bakom ratten.



Motorstyrning och elsystem:

Haltech Elite 2500 motorstyrning
Haltech WB2 dual channel wideband control
PBZ custom kabelhärva
75A generator



Motor:

Ny 502ci Big Block Chevy 4-bult, Gen.5
Stålvev och stålvevstakar
Smidda “flat top” kolvar
Kompression 9,5:1
Balanserad och blueprintad
Ventiler 2.25ci och 1.94ci diameter, utvecklade av Lingenfelter
CNC portade kanaler, flödar 290 in
Competition Cams rullvippor
John Lingenfelter specialslipad hydraulkam
Meziere Enterprises WP300S elektrisk vattenpump
Accel bränsleinsprutning med modifierat insug
ProCharger centrifugalkompressor med intercooler
GM orginal ventilkåpor
Moroso oljetråg
Griffin aluminiumkylare
Elektrisk fläkt
Motul 300V Power 5W-30 motorolja
Gates 82C thermostat



Bränslesystem:

Specialbyggd hangar för bränslesystemet under bagageutrymmet. Byggt med
läcktäta snabbkopplingar för att snabbt/enkelt kunna plockas ner och servas.
Nuke Performance 2G Fuel surge tank 2L
Nuke Performance 100 micron bränslefilter
Nuke Performance 10 micron bränslefilter
Nuke Performance bränsletrycksregulator



Tändning:

Nuke Performance fuel log collector
3x Deatschwerks DW350 iL bränslepumpar
AN10 nylonomspunna bränsleslangar till motor
AN8 nylonomospunna bränsleslangar retur
Bosch 980cc högohmsspridare
Mappad för 98-oktan bensin
Åtta separata tändspolar med inbyggda slutsteg som styrs sekventiellt av
motorstyrningen
MSD tändkablar



Modifieringar chassie:

Framvagn från Corvette 96
Ombyggda samt förstärkta främre ramben
Bakaxel från Corvette 1996
Kortad 80 mm
Komplett med 4-link och toe-in steg
Kolfiberfjädrar fram och bak, främre lagt under bärarmar (orginal över)
Fullt justerbar i höjdled i alla fyra hörn
Ombyggda ramben bak
Modifierade fästen till krängningshämmare
Modifierad bakaxelklump
Kylarfästen framflyttade för att ge frigång för intercooler
Ram slipad, zinkad och målad
Corvette 96 kuggstång, ihoplänkad med orginal rattaxel
Handbromskrycka fullt fungerande mot 1996 axel
3? dubbelt avgassystem
Simons ljuddämpare, crossover och antivibrationsslang
Hooker headers 2 1/8?



Kraftöverföring:

Renoverad och preppar Powerglide 2-växlad låda, god för ca. 800hk
Stålsvänghjul special för 502 Mark V
Hays tryckplatta och lamell
Hays sprängkåpa i stål
Line-lock



Fälgar och däck:

Centerline 817 med Dunlop 255/4017 fram
Pulsar 9,517 med BF Goodrich 275/4017 bak
Original “knock off? vingmutter monterad för att efterlikna original. Modifierade och lackade.



Kaross och inredning:

Nylackad i originalfärgen vitt
Svart inredning, nyrenoverad
Mattor och lister bytta

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1986-05-22 
  • Avläst mätarställning
    16801 km 
  • Regnr
    KHG710 
  • Chassinummer
    194376S120696 
  • Kw / hk
    355 / 483 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Det tekniska skicket är mycket bra. Det mesta är uppgraderat och/eller bytt. Mycket påkostad och man har inte tagit några genvägar för att få denna Corvette av 1966-årsmodell att uppföra sig som en mycket vass muskelbil med moderna egenskaper.

  • Skick interiör:

    Fin inredning med spår av brukande i renoverat skick som håller hög standard. Se bilder.

  • Skick exteriör:

    Professionell lackering i mycket bra skick. Även kromverk och finish är i ett mycket bra skick. Bilderna talar för sig själv.

  • Skick helhet:

    En perfekt Corvette C2 för någon som vill ha 60-talslooken men med en modern drivlina och hjälpsystem som dessutom har massor av muskler. Bilen är i ett mycket bra skick där man inte sparat på krutet eller tagit några genvägar för att nå resultat. Corvetten är besiktigad vid bilprovningen och påställd, bara att tuta och köra.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1996-05-07
Ursprungsbesiktning: 1986-05-21 (regbes) (Ombes:20020925)
Datum i trafik första gången: 1986-05-22
Senast godkända besiktning: 2023-07-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

1966 års modell var den fjärde i den andra generationens Corvette som hade introducerats 1963. C2-generationen hade varit en revolution vid lanseringen både tekniskt och designmässigt. Under 1960-talets mitt präglades bilvärlden av stigande krav på prestanda vilket Chevrolet tillmötesgick genom att stadigt uppgradera Corvetten med starkare motorer och bättre chassi. 1966 markerade en övergång från 327 till den ännu större och kraftfullare 427-motorn vilket cementerade Corvettens rykte som en seriös muskelbil och sportvagn.

1966 var första året man satte "Corvette Sting Ray" emblem på framskärmarna – tidigare stod det bara "Corvette".

427-motorn är visuellt lätt att känna igen tack vare den kraftigt välvda huven.

Dolda strålkastare var en av C2:ans mest ikoniska drag – fortfarande manövrerade med vakuum.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Uppsala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG