Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 190 SL Roadster — 1958

Unik svensksåld Mercedes 190 SL som alltid funnits i Örnsköldsvik. Endast 2 ägarfamiljer sen ny. Läs den fantastiska historien om denna Mercedes och en ung mans längtansfulla och ytterst tålmodiga väntan.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här får man som besiktningsman ta på sig de stålbågade opartiska glasögonen och besinna sig. Detta är nämligen en bil som framkallar köplust hos de mest sansade människor. Vi hittar inget som kräver direkt åtgärd för brukande. En lätt översyn före sista kollen hos Bilprovningen blir den sammanlagda rekommendationen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
855 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16845
ÖRNSKÖLDSVIK
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 190 SL Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här får man som besiktningsman ta på sig de stålbågade opartiska glasögonen och besinna sig. Detta är nämligen en bil som framkallar köplust hos de mest sansade människor. Vi hittar inget som kräver direkt åtgärd för brukande. En lätt översyn före sista kollen hos Bilprovningen blir den sammanlagda rekommendationen."

Beskrivning

Den exklusiva Mercedesen köptes ny av Ingenjör Kjell Ohlsson som var bosatt vid Höglandsjön i Örnsköldsvik. Den 5 september 1958 kunde han stolt hämta ut sin nya vagn hos den lokala Mercedes återförsäljaren, Bergströms Bilaffär AB. Länsstyrelsen tilldelade bilen registreringsnummer Y46627.

I samband med köpet tecknade Ingenjör Ohlsson även fullständig bilförsäkring hos Försäkringsbolaget Fylgia. Att ha de ekonomiska möjligheterna att köpa en sportig och lyxig Mercedes cabriolet var inte alla förunnat. Ingenjören hade ett företag som tillverkade sjukhussängar och klarade sig bra på detta. 1962 beslöt sig Ingenjören att låta lackera om Mercedesen. Han tyckte att cellulosa-lackeringen började se lite bedagad ut. Därtill var det allt jobb med den ständiga poleringen som denna typ av lackering kräver för att hålla sig blank. Vid tidpunkten jobbade en ung kille vid namn Sven-Olov Hägglund åt Ingenjör Ohlsson som varubud, eller springschas som man sa på den tiden. Han fick i uppdrag att på packmopedens flak transportera bilens stötfångare till lackeringsfirman som skulle montera dem

Det var vid just detta ögonblick när Sven-Olov åkte gatan fram, med en stötfångare som last på mopeden, som han bestämde sig. Han skulle spara ihop pengar och köpa Mercedesen när den blev till salu.

Åren gick och Sven-Olov behöll kontakten med Ingenjör Ohlsson. Vid väl valda tillfällen påminde han om sitt intresse för cabrioleten. Men Kjell Ohlsson gillade sin bil och vid varje förfrågan ämnade han behålla den ytterligare ett tag. Vid Kjells bortgång 1985 övergick ägandet till sonen. Sven-Olov höll fortsatt kontakt, nu med första ägarens son.

Det sägs att tålamod är en dygd. 2007 kom dagen Sven-Olov väntat på. Han fick äntligen köpa sin ungdoms drömbil. Den drömmande killen på packmopeden var numera en man i övre medelåldern. Glädjen över att få köpa Mercedesen gick inte av för hackor. Tyvärr hann han inte njuta av bilen lika länge som han hoppats. Bilen ställdes av 2011 och 2021 gick Sven-Olov ur tiden. Detta innebär att bilen i princip endast brukats av första ägarfamiljen. Bilen säljs av Bilweb Auctions, på arvingarnas uppdrag. Ingen i släkten känner att de har kunskap eller rätt intresse för ett fortsatt förvaltande.

Så nu finns chansen att förvärva en unik svensksåld Mercedes 190 SL som alltid funnits i Örnsköldsvik. En bil som inte vinterkörts, byggts om eller förvanskats. Under tiden i Sven-Olovs ägo renoverades bromssystemet med nya trummor och bromsbackar.

Nuvarande mätarställning är 7750 svenska mil. Enligt ägarfamiljen/säljarna som följt bilen sedan ny är mätarställningen den rätta.

Som kuriosa kan nämnas att den medföljande Mercedes picknickfilten alltid legat i bilen. Enligt uppgift erhöll första ägaren den i gåva av säljaren på Bergströms Bilaffär när han köpte bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
    77500 km 
  • Kw / hk
    88 / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läderklädsel 
  • Färg
    Elfenbensvit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rak fyrcylindrig motor på 1,9 liter med överliggande kamaxel och dubbla Solex förgasare. På Mercedesspråk heter motorn M121 B.II och har en angiven effekt på 120hk. Växellådan är manuell helsynkroniserad med fyra växlar. Startar och går fint. Ej provkörd på väg.

    Bilen har servats löpande under åren och fått bromsarna åtgärdade av senaste ägaren. Nu stått avställd sedan 2011, uppstartad emellanåt och körd på gårdsplanen. Behöver in på koll hos bilprovningen, sedan är den besiktningsbefriad.

  • Skick interiör:

    Så vitt vi kan bedöma och enligt uppgifter från ägarfamiljen är inredningen originalet från 1958. Vackert patinerade skinnsäten. Förarstolens stoppning är lite nedsutten och det är slitage med hål i sitsen. Likaså har förardörrens armstöd slitage. Detta kan en expert på läderklädsel åtgärda. Det är vid en sådan reparation extra uppskattat att inget tidigare lagats eller förvanskats. Se bilderna.

  • Skick exteriör:

    Enligt uppgift omlackerad 1962. Lackeringen är i fullgott skick med endast obetydliga skavanker. Stötfångarna lät första ägaren kroma om på sin egen firma. Ser fortfarande i princip nya ut. Ny sufflett monterad 2006. Den medföljande hard toppen är i orört originalskick sedan 1958. Se separata bilder.

  • Skick helhet:

    Vacker sportvagn med proveniens och historia utöver det vanliga. Originalbil bortsett från omlackeringen 1962 och förkromningen av stötfångarna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-09-05
Ursprungsbesiktning: 1958-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Senast godkända besiktning: 2011-08-24
Besiktigad tom: 2013-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 5

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Örnsköldsvik

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG