Visa alla bilder

Citroen 2CV — 1964

Argentinatillverkad fransman i trevligt entusiastskick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är moderniserad och går bra, behöver en uppsnyggning av motorrum. Går som förväntat och behöver inga direkta åtgärder för att tas i bruk."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
68 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13493
OLOFSTRÖM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 110 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman öst och syd
Skicka meddelande

"Bilen är moderniserad och går bra, behöver en uppsnyggning av motorrum. Går som förväntat och behöver inga direkta åtgärder för att tas i bruk."

Beskrivning

En Citroén som är tillverkad i Argentina, utrustad för USA marknaden och har tagits väl omhand av sina tidigare ägare. Kom till Sverige förra året från Danmark med nya ägarens intention att ha en trevlig sommarbil. Dock räcker inte tiden till så den säljes vidare till någon ny entusiast.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    2020-08-17 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    PXA 85M 
  • Chassinummer
    NRPA160623 
  • Kw / hk
    12 / 16 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Flerfärgad 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, nyligen besiktigad.

  • Skick interiör:

    Utrustad med komfortsäten och rullbälten, övrig inredning i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Vettig lack med lite bruksspår och små skavanker.

  • Skick helhet:

    En 2CV som beställts med komfortsäten avsedda för USA marknaden och senare även fått rullbälten monterade. Körklar inför sommarens utflykter.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-09-05
Ursprungsbesiktning: 2020-08-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2020-09-05
Senast godkända besiktning: 2020-08-17
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Citroën 2CV
Pierre Boulanger hade konstruerat prototyper till en lätt bil strax före andra världskriget. Idén var att skapa en så enkel bil som möjligt, då fattiga jordbrukare skulle ha råd att skaffa en för att transportera sina varor till marknaderna och att kunna utföra service själva med enkla verktyg. Citroën 2CV var med tidens mått mätt en rymlig, bekväm och mycket bränslesnål bil, som hade god framkomlighet och driftsäkerhet[källa behövs]. Allt annat prioriterades bort. Den ingenjörstekniska nivån var extremt hög och bilen är att betrakta som oerhört avancerad trots sin utstuderade enkelhet[källa behövs].

Modellen har en tvåcylindrig luftkyld boxermotor med direktdrift av framhjulen via en fyrväxlad helsynkroniserad växellåda, med centrifugalkoppling som tillval. Växelspaken var av så kallad paraplykryckemodell, och karossen kunde enkelt demonteras utan verktyg. Ampèremätare och hastighetsmätare var de enda instrument som fanns, bränslet mättes med sticka. Vindrutetorkarna drevs av hastighetsmätarwiren. Det som inte ansågs vara nödvändigt, tillämpades inte heller på bilen. Stötdämparna utgjordes av outslitliga kontraviktsdämpare istället för vanliga hydrauliska dämpare som måste bytas. Fram- och bakfjädring var sammankopplade med ett gemensamt fjäderpaket per sida längs trösklarna. Det fick samtidigt den effekten att om framhjulet körde ner i en grop, fjädrade bakhjulet ner på samma sida och dämpade stöten - och omvänt om man körde upp på t.ex. en trottoarkant. Det gav också en viss krängningshämmande effekt. Fjädringen påminde därför om det hydrauliska systemet Hydrolastic, även om det här var rent mekaniskt.

Vägegenskaperna var relativt goda, trots att bilen hade mjuk fjädring och krängde en hel del. Bärarmarna var nämligen långa och gav lång fjädringsväg. Enligt ett envist rykte var det ett krav när bilen konstruerades att man skulle kunna köra tvärs över en nyplöjd åker iförd hög hatt.

Under produktionsåren genomgick bilen såväl yttre som inre ändringar. Med tiden fick den mer utrustning som till exempel förbättrat elsystem, elektriska vindrutetorkare, skivbromsar och defroster till fram- och bakrutan. Den allra tidigaste modellens tygtak från vindrutans överkant till bakre stötfångaren ersattes så småningom med ett galontak och en bagagelucka av plåt.

Förutom sin typiska form och sin enkelhet är bilen känd också för sin starkt begränsade motorstyrka som i den allra starkaste varianten uppgick till 36 hk från fabrikens rullband. Motorstorleken varierade mellan 375 och 602 cm³. Topphastigheten för en fabriksenligt utrustad 2CV låg för de tidigaste modellerna (9 hk) på omkring 60 km/h, medan de sista kunde uppnå runt 115 km/h.

Efterfrågan på 2CV-modellen minskade under 1960-talet, då kunderna fick råd att köpa större och modernare bilar. I samband med oljekrisen 1973 ökade försäljningen av den enkla och bränslesnåla Lillcittran återigen och produktionen fortsatte, trots att Citroën presenterat efterföljare som Dyane och Visa. Tillverkningen i Frankrike upphörde 1988 och flyttades till Portugal. Produktionen lades slutligen ned 1990, till följd av alltmer restriktiva krav avseende avgasrening och krocksäkerhet.[2]

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Olofström

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Brocenter Olofström
Ulf Olsson
Telefon: +46 706 34 05 12

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-05-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG