Visa alla bilder
Visa film

Rover 2000 SC P6 — 1969

Utrustad med den eftertraktade 2,0-litersmotorn med enkel förgasare och manuell växellåda. Bilen har en bekväm och välbevarad läderinredning, vilket gör den till ett eftertraktat exemplar av denna klassiska brittiska sedan.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Svensksåld bil som har stått i garage större delen av de senaste 25+ åren och nu ingår i ägarens samling. Den startar och går, men behöver en fullständig genomgång och ordentlig service innan den tas i bruk."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
08 MAJ 13:30
5 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17779
VETLANDA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
30 - 40 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 6 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13297
02 MAJ 21:17
5 500 SEK
9320
02 MAJ 20:56
2 500 SEK
13297
02 MAJ 20:12
2 000 SEK
9320
02 MAJ 20:06
1 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rover 2000 SC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Svensksåld bil som har stått i garage större delen av de senaste 25+ åren och nu ingår i ägarens samling. Den startar och går, men behöver en fullständig genomgång och ordentlig service innan den tas i bruk."

Beskrivning

Den här bilen har haft endast fyra registrerade ägare sedan ny och har varit garageförvarad sedan omkring år 2000. Den senaste godkända besiktningen gjordes 1998. Nuvarande ägare köpte bilen 2018 och lade till den i sin privata samling av brittiska klassiker.

Efter många år i förvaring startades motorn och går nu jämnt och fint. Bilen rullar för egen maskin, och både ettan och backen går i som de ska. Ett bränsleläckage upptäcktes vid förgasaren, vilket ägaren kommer att åtgärda. En fullständig teknisk genomgång krävs, inklusive service och kontroll av bromsarna. När dessa punkter är åtgärdade bör det inte krävas mycket mer arbete för att klara besiktning och kunna tas i trafik igen.

Bilen verkar vara strukturellt sund i grunden. Det finns synliga spår av äldre reparationer vid förarsidans tröskel och några mindre rostblåsor undertill. Lacken visar sprickbildning och ytrost på flera ställen, särskilt runt panelkanter och skarvar. Trots detta skulle bilen presentera sig betydligt bättre med en ordentlig maskinpolering och en grundlig invändig rengöring.

Interiören är komplett och i gott skick överlag, med normalt slitage på lädersätena. Dessa bilar syns sällan på vägarna idag, och detta exemplar är väl värt att väcka till liv igen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-12-04 
  • Avläst mätarställning
    32158 km 
  • Regnr
    AFS437 
  • Chassinummer
    40310193 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startade utan större ansträngning efter att bränslepumpen rengjorts och lite startgas använts. Ägaren kommer att åtgärda ett läckande rör vid förgasaren. Bilen går och rör sig både framåt och bakåt, men behöver en fullständig service och teknisk genomgång. Bromssystemet kräver också en noggrann översyn. Fälgarna är i gott skick, men däcken är äldre och bör bytas ut innan bilen används regelbundet.

  • Skick interiör:

    Interiören är komplett och i gott skick överlag, och kräver inget mer än en ordentlig rengöring. Lädersätena är i bra skick med en fin patina; förarstolen har visst slitage och ett nött nedre hörn, men inga större skador. Dörrsidor och innertak är i gott skick, och instrumentbrädan är komplett och oskadad, även om alla funktioner ännu inte har testats. Mattorna är solblekta men hela.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak utan större bucklor, förutom en liten skrapa på nedre delen av höger framskärm samt ett mindre märke på vänster främre nedre kjol. Ytrost finns utspridd över bilen, men inget verkar allvarligt. Lacken har en matt yta av ålder och skulle vinna mycket på en polering—mycket av ytrosten skulle sannolikt förbättras med rengöring. Kromlisterna runt om är kompletta och generellt i gott skick, men har viss oxidering och skulle också må bra av en polering.

  • Skick helhet:

    En perfekt kandidat för att tas i trafik igen utan större insatser. Fokus bör ligga på en teknisk genomgång och översyn av bromssystemet. Tack vare över 25 år i garageförvaring är bilen fortfarande solid och välbevarad.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2002-07-08
Ursprungsbesiktning: 1969-12-04 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1969-12-04
Senast godkända besiktning: 1998-08-13
Besiktigad tom: 2000-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vetlanda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG