Visa alla bilder
Visa film

DKW AU 1000 SP Roadster — 1962

En i Sverige unik vagn och i världen en mycket ovanlig. Samma ägare sedan 1968 och känd svensk historik. Lågmilare om drygt 12.000 mil i ett utsökt originalutförande.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen är inte bara charmig och tuff, den är en unik vagn på våra breddgrader som dessutom har haft samma ägare i 57 år. Fint och komplett originlutförande och en återkommande gäst vid Nyköpings Hamnträffar och andra klassikerträffar. Den knattrar på bra och har en fin aura från skarven av 50/60-tal med många fina och tidstypiska detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
08 MAJ 11:10
151 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18151
NYKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
220 - 240 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 152 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
03 MAJ 18:36
151 000 SEK
3824
02 MAJ 21:45
150 000 SEK
25817
02 MAJ 21:08
125 000 SEK
3824
02 MAJ 19:14
100 000 SEK
3824
02 MAJ 19:14
26 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande DKW AU 1000 SP Roadster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen är inte bara charmig och tuff, den är en unik vagn på våra breddgrader som dessutom har haft samma ägare i 57 år. Fint och komplett originlutförande och en återkommande gäst vid Nyköpings Hamnträffar och andra klassikerträffar. Den knattrar på bra och har en fin aura från skarven av 50/60-tal med många fina och tidstypiska detaljer."

Beskrivning

Den här vagnen registerades på förste ägare den 6 mars 1962. Redan drygt två månader senare tog Philipsons i Stockholm över. Den 20 juni var det så dags för ny ägare. Han behöll bilen till den 28 juni 1966. Näste ägare behöll den till 11 juli 1968, då den togs in av V-O Bil på Lidingö. Nuvarande ägare, (vars far hade ägt och kört DKW från 30-talet och framåt - intresset gick i arv), fick syn på en annons i DN som väckte habegär. Ute på firman på Lidingö hittade han sin drömbil och fick med sig frun. Det blev affär, så den 9 augusti förvärvades vagnen som var i bra skick med ca 6.000 mil på mätaren. Under åren har den brukats och varit familjens ögonsten och entusiastbil. Den har alltid fått omvårdnad och förvarats i garage. Service och skötsel har ägaren, ingenjör, själv utfört. Såsom äldre tiders klassiker- och entusiastförare ofta gjorde. Ett avsteg från original är en ny behållare för bromsvätskan som är bättre ur kontrollsynpunkt. Det har blivit en omlackering på 80-talet och ett par sufflettbyten men i övrigt är det mesta i original. Mätarställning är nu 2,922 mil men det skall läggas till 10.000 mil, då mätaren har slagit om ett varv. I grillen sitter en plakett man fick när man kört 10.000 mil med en Auto Union. Med bilen följer sedvanlig pärm med historik, litteratur och diverse handlingar. Verkstads- och reservdelsnöcker. Mängder av urklipp, reportage från märkesklubba och motormagasin. Bilen är "slutbesiktigad", MHRF-försäkrad och körklar och det finns en dubbeluppsättning av startnycklar samt en omgång till dörrar och handskfack. Medföljer också en trave nyttiga delar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-03-06 
  • Avläst mätarställning
    29,215 km 
  • Regnr
    BRB735 
  • Chassinummer
    6815004106 
  • Kw / hk
    46 / 63 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinylklädsel med gummimattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint och lugnt i motorn. Vid en lugn provkörning i villaområde uppledes alt fungera väl vad gäller styrning, koppling, växling, väghållning och manövrering samt bromsar. Inte den starkaste av motorer varför man fick varva på för att hålla fart i uppförsbackar men charm- och tjusningsfaktorn under färden var hög.

    Ej kontrollerad på lyft men de vitala delarna undertill såg bra ut.

  • Skick interiör:

    Trivsam interiör i originalutförande med bra sittkomfort. Fina dörrsidor, paneler, och mattor samt utrymme med "sittkuddar" i bak. Ratt, reglage, instrumentbräda samt mätare i bra originalskick och väl fungerande. Fanns spår av färg på gummilister efter omlackering. Radion tidstypisk men ej i funktion, rörenheten medföljer. Fanns även en original speciell cigarettändare som låg i handskfacket.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering (omlackerad på 80-talet). Glas, blankt, lister, emblem, belysningsdetaljer mm i gott skick för ålder och mil. Bra fälgar med fina navkapslar och bra däck. Fin sufflett, bytt ett par gånger genom åren. Motor- och bagageutrymmen i fint originalutförande.

  • Skick helhet:

    Den här vagnens historik, skick och härliga design är en karamell från skarven av 50/60-tal. Det är inte bara den unika svenska historiken utan modellen i sig med alla dess detaljer och attribut som gör den till en motorhistorisk intressant klassiker och entusiastvagn med stort samlarvärde.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-05-02 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1962-03-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1962-03-06
Senast godkända besiktning: 2017-05-06
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

- Den här vagnen var en drömbil och den blev vår 1968, året efter vårt bröllop. Den har varit med oss i alla år och det är lite svårt att tänka sig en sommar utan den men allt har sin tid. Vi får helt enkelt inse att tiden nu är mogen för nya entusiaster, att få njuta av denna i Sverige helt unika vagn.

Fakta om modellen

AU 1000 var en bil i mellanklassen tillverkad av DKW (inom Auto Union) som ersatte modellen DKW 3=6 1958. Efter kriget blev det ju bara DKW som levde kvar inom Auto Union, de fyra ringarna stod ju för Audi, DKW, Horch och Wnderer. Den tillverkades i Västtyskland fram till 1963 då den ersattes av DKW F102. Tillverkningen fortsatte dock i Brasilien och Argentina där man tillverkade modellversionen Auto Union 1000 S fram till 1967.

Tvåtaktsmotor med tre cylindrar ska det vara om det är mjuk motorgång du vill ha. Det är ingen slump att DKW döpte sin bil till 3=6 (tresex) där likhetstecknet gjorde klart att den lilla 900-kubikaren bjöd på samma raffinemang som en rak sexcylindrig motor. DKW är märket som Saab kopierade och sanningen är nog den att de tyska motorerna inte bara var större och starkare utan också bättre. Detta ihop med en vacker kaross med inbjudande interiör gör DKW-bilarna från 1950- och 60-talen till attraktiva köp.

Apropå vacker design, specialmodellen AU 1000 Sp Coupé tillverkades som årsmodell 1958 - 1965 i endast 5004 exemplar och en än rarare version var Roadstermodellen som tillverkades 1961 - 1965 i 1.640 exemplar. Båda med kaross från Bauer. I Sverige såldes enligt uppgift 44 vagnar 1961 - 1965 varav endast en var en roadster. Idag finns ca 30 vagnar inklusive den roadstern. Kuriosa var att den på sin tid kallades för Järvsöbilen för att Lill-Babs ägde en Coupé. Den fick även epitet den lilla Thunderbirden då det fanns likheter.

När DKW skulle förnya sin vagnpark i mitten av 60-talet beslöt man att helt sonika fasa ut namnet DKW till förmån för en av de andra ringarna i Auto Unions logotype och återuppta märket Audi som banérförare för koncernen. Fast det är en helt annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG