Visa alla bilder
Visa film

Audi V8 Quattro 3,6 32V — 1989

Återhållsam, lågmilad och sällsynt välbevarad representant för modellen som var en viktig del av Audis medvetet utstakade klassresa i slutet av åttiotalet.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den fina körupplevelsen består fortfarande hos en legendarisk modell med för sin tid både spänstig körglädje och lyxig storbils-feeling."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
08 MAJ 10:00
103 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18116
HALMSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
190 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 104 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33540
03 MAJ 10:56
103 000 SEK
20577
03 MAJ 10:13
102 000 SEK
14865
03 MAJ 09:05
101 000 SEK
30275
02 MAJ 21:42
100 000 SEK
5945
02 MAJ 21:03
66 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Audi V8 Quattro?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den fina körupplevelsen består fortfarande hos en legendarisk modell med för sin tid både spänstig körglädje och lyxig storbils-feeling."

Beskrivning

Den nuvarande ägarens far köpte bilen i februari 1989 och VAG-återförsäljaren Emil Larsson AB i Skövde stod för leveransen. Ägaren körde stolt sin V8:a i några år, först privat och senare i sitt företag, före den ställdes av och uppgick i sönernas företag. Under tiden den var avställd har det varit en ägarkarusell genom omständigheter, men den har hela tiden varit i samma ägarfamilj. Efter dryga 30 år i stillestånd har nu ägaren låtit väcka bilen försiktigt och listan på åtgärder är omfattande liksom även summan som har lagts ner. Bilen har hela tiden bevarats i ett varmgarage. Senaste godkända besiktningen gjordes 2024-12-03.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1989/1989 
  • Första registreringsdatum
    1989-02-17 
  • Avläst mätarställning
    66 400 km 
  • Regnr
    NBN694 
  • Chassinummer
    ZZZ44ZKN050094 
  • Kw / hk
    184 / 250 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Grå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Vackert motorutrymme som en föraning till vad skulle bli ett permanent mode i bilbranschen med plastlock över motorerna. V8:an har kvar sin dåtida försiktigt civiliserade gång och kraft med ett litet tapp i varvtal efter start, främst om man har på den fint fungerande klimatanläggningen som efter drygt 30 orörda år fortfarande blåser kallt. De så kallade UFO-bromsarna fram som var en speciell konstruktion på sin tid känns bra med en liten vibrerande tendens.

  • Skick interiör:

    Mjuk och osliten skinninredning som också har fått en tvätt och smörjning hos en bilsadelmakare. Vidare har också ett hängande innertak bytts ut till ett helt nytt och fint. All elutrustning funkar bra, även stolar och klimatanläggning, men vänster elhiss tvekar. Något för en ny ägare att kika på, förmodligen en rengöring/kontroll av strömbrytaren.

  • Skick exteriör:

    Originallack i ett bra rekonditionerat skick, några stenskott i fronten som kan lätt kan åtgärdas. Det finns inga emblem som förkunnar vad det här var för spännande skapelse 1989, kanske var det ett medvetet tillval från den första ägaren, att hålla en låg profil och beställa en emblemfri bil från fabrik. Nya hydraulkolvar till motorhuven behövs och skyltbelysningens armaturer kan städas upp. Fina originalfälgar skodda med nya budgetdäck.

  • Skick helhet:

    Med 6 640 mil på mätaren, ett dokumenterat långt stillestånd och ett varsamt uppvaknande är det här idag en ovanlig youngtimer i ett spännande originalskick för en entusiast att ytterligare vårda, förfina och bevara.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-12-06
Ursprungsbesiktning: 1989-02-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-02-17
Senast godkända besiktning: 2024-12-03
Besiktigad tom: 2026-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Audi V8 var varumärkets första riktiga lyxsedan och ett tydligt steg i klassresan. Den första modellen från märket att kombinera en V8-motor med permanent fyrhjulsdrift (quattro) och automatisk växellåda – något som var ovanligt vid tiden och just Quattro-greppet blev en milstople i bilhistorien. Audi V8 byggdes på en förlängd version av C3-plattformen (samma som Audi 100/200), men var utrustad med mer lyx och teknik, vilket gjorde att den kunde konkurrera med BMW 7-serien och Mercedes-Benz S-klass. Det var också den första Audi-modellen som användes officiellt inom DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) – vilket blev ett viktigt steg i Audis motorsporthistoria.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Halmstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG