Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 1200 Soltak — 1960

En charmig Bubbla med det eftertraktade soltaket, som har svensk historik och årsringar i form av olika attribut och uppgraderingar.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har både fått slita ont och blivit omhändertagen, i olika stadier genom åren. Idag är den en trevlig vagn som skapar glädje och har många fina detaljer men som också skulle kunna ta kliv uppåt i värdekedjan men olika insatser."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
105 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16600
LIDINGÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla 1200?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har både fått slita ont och blivit omhändertagen, i olika stadier genom åren. Idag är den en trevlig vagn som skapar glädje och har många fina detaljer men som också skulle kunna ta kliv uppåt i värdekedjan men olika insatser."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige i januari 1960. Dess historia är sedan dunkel fram tom i mars 1984, då nuvarande ägare köper bilen. Den hade brukats och var vid inköpet till viss del medfaren. Bakluckan var blå, en skärm var grön och inredning och motor i sisådär skick. Fast det fanns potential och inte minst det trevliga soltaket. Bilen fick så en ny lackering ( utan uttag av rutor), en utbytesmotor om 34 hkr. Växellådan byttes till en nyare helsynkroniserad. En inredning i fin skinnkvalitet syddes upp till stolar och baksäte samt lösa nackstöd, nya mattor i originalutförande likaså. Porschefälgar från Brasilien införskaffades samt äkta amerikabågar med stag. Den fick även nytt innertak och ny sufflett. Den kom sedan att tjänstgöra som entusiast- och bruksbil i 20 år. Det blev många trevliga mil och inte minst en långtripp ner till Mallorca, och många somrar gick den på Gotland. För ca tio år sedan hamnade den allt längre in i garaget, bland ägarens många entusiastbilar. Nu är den framtagen, igångsatt, besiktigad ("för alltid") och körklar för ny ägare.

Instruktionsbok och fyra originalfälgar medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-01-01 
  • Avläst mätarställning
    18,835 km 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinnstolar och tygmattor 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den startar lätt och går bra. Kompressionsprov visar jämna värden på alla cylindrar. Kopplingen tar något högt men fungerar väl, växlar och bromsar likaså. Vi igångsättande byttes tändstift och det är säkerligen dags för en genomgång och översyn av övriga tänddelar samt allmän översyn och service efter längre stillastående. Ej kontrollerad på lyft. Vid senaste besiktningen gjordes dock inga anmärkningar. Däremot kan en Bubbla som närmar sig pensionsåldern säkert behöva översyn och åtgärder. Bl.a. fotstegen har rostangrepp.

  • Skick interiör:

    Stolar, baksäte, tygmattor, innertak och klädsel är kvalitetsrenoverade och i fint skick för ca. 30 år sedan. Dörrsidor i original med visst slitage. Instrument, ratt och bräda i gott skick för åldern. Instrumentbelysning med osäker funktion. Originalradio från Philips, som är konverterad av Benndorf Radio till FM men som också går att använda på mellanvåg.

  • Skick exteriör:

    En 40 år gammal omlackering i vitt (originalkulör troligen ljusgrå) som har sina blessyrer. Blankt, glas och gummi i bra skick med viss patina. Fälgar och däck i fint skick. Soltaket är omgjort och fint och tätt. Motor- och bagageutrymmen i gott och patinerat skick.

  • Skick helhet:

    En trevlig Bubbla i originalutförande, med både tidstypisk extrautrustning och uppgraderingar, som har gjorts genom åren. Den har brukats, framförallt som sommarbil, med taket öppet. På många sätt en härlig vagn från det glada 60-talet. Som det allt oftare heter, bruka som den är eller förädla efter tycke och smak. Utgångsläget är både charmigt och trivsamt - en riktig klassiker och glädjespridare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-06-07
Ursprungsbesiktning: 1959-10-10 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1960-01-01
Senast godkända besiktning: 2020-07-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Det finns spaltmil skrivna om historiken kring VW 1200, allt från projektets start under 30-talet, hur engelska soldater drog igång verksamheten efter andra världskriget och hur de första vagnarna letade sig till Sverige och Scania Vabis 1948. Så vi hoppar raskt vidare 12 år till 1960. VW tog sig an det nya årtiondet genom att ta bort körriktningsvisarna på B-stolpen och istället montera blinkers i baklyktorna samt vita blinkers med kromarmatur upptill på skärmarna fram. Stolarna blev också lätt skålade för bättre komfort. Sedan kom olika förbättringar år för år och Typ 1 rullade vidare in i 60-talet och höll sig på framskjutna platser i säljstatistiken.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidingö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG