Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ1 Bubbla 15A Zwitter Cabriolet — 1953

Once in a lifetime opportunity? Endast 26 stycken kända exemplar i hela världen. Den här Zwittern är dessutom svensksåld.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen ger ett gott helhetsintryck och känns gedigen. Utrustad med flera för tiden exklusiva och intressanta tillbehör. Bilen fungerar utmärkt i nuvarande skick. Den som vill ha bilen i ett exakt skick, som när den lämnade fabriken behöver byta några delar. För säkrare användning i modern trafik rekommenderas kompletterande blinkersutrustning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
579 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15831
ÅMÅL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ1 Bubbla 15A Zwitter Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen ger ett gott helhetsintryck och känns gedigen. Utrustad med flera för tiden exklusiva och intressanta tillbehör. Bilen fungerar utmärkt i nuvarande skick. Den som vill ha bilen i ett exakt skick, som när den lämnade fabriken behöver byta några delar. För säkrare användning i modern trafik rekommenderas kompletterande blinkersutrustning."

Beskrivning

Redan från start kan vi konstatera att det är en synnerligen ovanlig vagn. Den här varianten av Volkswagen tillverkades vid övergången mellan delad och oval bakruta, mellan oktober 1952 och mars 1953. Den kallas Zwitter, vilket på tyska betyder hybrid. Det finns i dag endast 26 stycken kända exemplar av Zwitter cabriolet i hela världen.

Bilen tillverkades i december 1952 och såldes ny i Sverige 1953. Sedan 1981 har den funnits i samma familj. Inom familjen har hela tiden funnits ett stort intresse och kunnande om Volkswagens äldre fordon. Man lät renovera Zwittern i början av 1980-talet och den stod klar 1986. Därefter har den brukats försiktigt i samband med veteranfordonsträffar och uppvisningar.

När bilen renoverades användes i några fall delar från en nyare Volkswagen. Dessa kommer från en donatorbil och listas längre ned. Några delar skiljer så lite att endast Zwitter-experter kan peka ut skillnaden.

Det senaste decenniet har bilen knappt varit ute ur garaget. I samband med att ägaren, av personliga skäl, nu låter försälja vagnen har den genomgått en större service och översyn. Den är nybesiktigad och godkänd av svensk bilprovning. Enligt veteranbilsreglerna är den numera besiktningsbefriad. Mätaren står på 36910 km. Original instruktionsbok saknas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    1953-01-01 
  • Avläst mätarställning
    36911 km 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med 4-cylindrig 1200cc luftkyld boxermotor. Motorn är tillverkad i maj 1952 och har en uppgiven effekt på 24hk.

    I ett gott mekaniskt skick, med väl fungerande motor, växellåda, chassie och bromsar. Motorn startar lätt och går fint. Växellådan känns bra, inga missljud. Vid provkörning känns bilen stabil och ligger stadigt på vägen. Nya diagonaldäck med vit sida, Firestone 5.60-15 monterades 2009. På reservhjulet sitter ett äldre Firestone monterat. Utrustad med batterifrånskiljare och brandsläckare. Original 6 volts elsystem och fungerande blinkerspilar.

  • Skick interiör:

    Inredningen ger ett gott intryck. Ej originalklädsel, dock i ett trevligt skick. Fina tillbehör som klocka, hatthylla och den speciella signalringen på ratten.

  • Skick exteriör:

    Bilen ger ett gott exteriört intryck. Den har en omlackering i originalliknande nyans som utfördes på 1980-talet. Det finns mindre blåsor i lacken, färgsläpp samt repor i den underliggande grunden. Inga allvarliga rostangrepp. Krom i bra skick, men nyare än bilen. Läs kommentar nedan. Sufflett i okej skick, dock ej original. Den syddes upp på 1980-talet. Vi tror att tyginnertaket kan vara det ursprungliga. Bakrutan är utbytt mot en nyare i plast. Original bakruta medföljer, se separat bild

  • Skick helhet:

    Mycket fin bil med vissa anmärkningar att några delar inte är i originalutförande. Frågor besvaras och visning bokas direkt hos Fahlke Classic Cars i Åmål, tel: 0761022063

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1986-01-15 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1953-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1953-01-01
Senast godkända besiktning: 2023-03-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Ägarens kommentar

Besiktning och provkörning har gjorts i samarbete med Volkswagenexperten Mathias Fahlke. Han har även utfört en större service och gjort teknisk genomgång av vagnen. Han har hjälpt oss att göra en lista av delar som kommer från en nyare bil 1954-55. TEKNISKT: bensinpump, luftfilter, insug, generator, regulator och tändspole. INTERIÖR: backspegel/solskydd, tändningslås och lås/öppning till bagage. EXTERIÖR: sidolister, huvhandtag/lås, vänster ventilationsruta och strålkastare. KAROSSPLÅT: Främre huven, skärmar, mellanplåt bak och fram, reservhjulsbalja, golv i bagage bak samt höger och vänster golvhalvor. Tidigare lagningar som observerats vid en okulär inspektion: hjulhusen fram och bak, avseende karosserifästen och stötfångarfästen. Cabförstärkningar under och bredvid baksätet. Främre hjulhus och kvartspanel (1/4 panel).

Fakta om modellen

Zwitter är tyska för hybrid. Modellen kallas så för den är en underbar blandning av gammalt och nytt. Det är en mellanmodell som bara byggdes under ett knappt halvår, från hösten 1952 till våren 1953. Modellen har mycket nytt som exempelvis den nya instrumentbrädan som förknippas med oval-modellerna, likaså de nya stötfångarna. Den har dock det gamla utseendet med delad bakruta, men i moderniserat utförande med en kromad dekorlist runt glasrutorna. Denna blandning av nya detaljer där det mesta är ändrat till oval-utförande, men den gamla delade bakrutan hänger kvar har förbryllat många. Varför gjorde VW så, för några månaders produktion? Detta gör modell-utförandet till ett hett samlarobjekt. Ännu hetare om det är en cabriolet. Det finns nämligen endast 26 stycken kända kvarvarande Zwitter-cabbar i hela världen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åmål

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG