Visa alla bilder

Norrsken 964cc — 1994

En milstolpe i svensk motorcykelbyggartradition, här i form av motorcykeltidningen MCM:s projekthoj Norrsken från 1994.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett tekniskt mycket intressant bygge långt före sin tid."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
55 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15489
NORRTÄLJE
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Norrsken 964cc?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett tekniskt mycket intressant bygge långt före sin tid."

Beskrivning

Projekt Norrsken var motorcykeltidningen MCM:s kanske mest uppmärksammade bygge. Tanken var att bygga en modern och helt svensk gatcykel med prestanda som kunde matcha en sportcykel. Resultatet blev en för tiden högteknologisk konstruktion med en nyskapande design genom att vara en kåplös sporthoj med upprätt körställning. Detta var alltså i tiden INNAN ens Ducati hade presenterat sin första Monster-modell som i allt väsentligt blev en italiensk Norrsken.

Projektet stod klar i början av 90-talet. Tidningen genomförde olika tester och utvärderingar av projektet och fann bland annat att man lyckats skapa en raket med 108 hästar på bakhjulet och 125 kg torrvikt.

Norrsken är en studie och prototyp kring visionen att det skulle kunna gå att bygga moderna svenska gatmotorcyklar. Detta är inte en motorcykel som skall användas som en ”vanlig” motorcykel. Främst beroende på att den 38 kilo lätta Folanmotorn i grunden är en tävlingsmotor som kräver täta serviceintervaller, mycket tillsyn och har begränsad livstid mellan byten av slitdelar.

När Norrsken efter utvärderingar ställdes undan på display på MCM:s redaktion skedde först en genomgång (byte slitdelar etc) av motorn. När den ställdes undan var den alltså i funktion. Efter 30 års lagring (om än i rumstemperatur) krävs genomgång före eventuell uppstart.

Detta är ett samlarobjekt- inte en bruksmotorcykel. En modern milstolpe i svensk hojkultur som förhoppningsvis kan bevaras för framtiden.

En omfattande artikelserie om 7 delar publicerades i MCM, där byggprocessen ingående presenteras.

Motorcykeln är designad med de bästa komponenterna som vid tiden gick att uppbringa tillverkade i Sverige.

Huvudkomponenterna består av Folans 60-gradiga V2-motor med 4 ventiler per cylinder, vätskekyld, OHC och en vikt på endast 38 kg inklusive startmotor och 6-växlad låda. Enligt uppgift lämnar motorn 108 hk på bakhjulet. Avgassystem i titan och kolfiber.

URM:s fackverksram i krommolybden.

Välkända ISR var engagerade i bygget och tillverkade en hel del av alla specialdesignade chassiedelar. Givetvis används ISR:s bromsar men också deras unika framgaffel. Världsledande stötdämpartillverkaren Öhlins byggde dämpare anpassade för Norrskens geometri och vikter etc.

Den välkände customlackeraren Bosse Jensen lade den slutgiltiga lackeringen. Det följer med diverse delar, se bild.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1994/1994 
  • Första registreringsdatum
    1995-07-01 
  • Avläst mätarställning
    473 km 
  • Kw / hk
    50 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej uppstartad på grund av långt stillestånd. Motorcykeln behöver en genomgång och uppstartservice. Något torrspruckna däck.

  • Skick exteriör:

    Motorcykeln är i ett mycket fint skick både i ram och lack.

  • Skick helhet:

    Detta är ett samlarobjekt-inte en bruksmotorcykel-i ett nästintill oanvänt skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2005-09-06
Ursprungsbesiktning: 1994-08-02 (regbes)
Datum i trafik första gången:1995-07-01
Senast godkända besiktning: 1994-08-02
Besiktigad tom: 1999-07-31
Årsskatt: 180 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrtälje

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG