Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 320 Cabriolet W142 — 1939

Sådana görs inte längre! En fantastiskt 4-sitsig öppen Mercedes från sent 1930-tal i ett mycket trevligt, välvårdat bruksskick. Samma ägare sedan 1961. Bilens historia är dokumenterad i skrift (på svenska) fram till nutid med tonvikt på tiden efter 1961.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vilken kvalitet, vilka tekniska lösningar. Man blir imponerad. Denna bil bör fortsätta att brukas i det skick den befinner sig i."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 700 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15752
ENKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 320 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vilken kvalitet, vilka tekniska lösningar. Man blir imponerad. Denna bil bör fortsätta att brukas i det skick den befinner sig i."

Beskrivning

Sista brukande ägare (avliden sedan ett par år tillbaka, bilen ägs nu av hans barn) köpte denna Mercedes 1961 som ett rullande renoveringsobjekt. Han hade redan två år tidigare köpt en likadan 320 men den var i ett betydligt sämre skick. Den nuvarande med chassienummer 435177 fick bli det exemplar som skulle renoveras med hjälp av delar från 421094. Den tidigare ägaren till 435177 (den bil som nu ska säljas) köpte den av en godsägare i Södermanland 1956. Den hade då gått 11 000 mil. Därefter körde denne 5 000 problemfria mil. Priset när nuvarande ägare köpte bilen 1961 var 1 600 kronor. Men då ingick det en del reservdelar som senare användes för att hålla bilen vid liv samt till den senare renoveringen. Mercedesen användes under några år på 1960-talet i väntan på tid och ekonomi för renovering. Vid några tillfällen användes den också för tjänsteresor. Vid en av dessa pressade ägaren upp den stora bilen i aktningsvärda 110 km/h. Det var något under angiven marschfart som på direktväxel (Dauergeschwindigkeit) var 118 km/h och på överväxeln (Schnellgang) 126 km/h.

Tidnignen Klassiker kommer att publicera en artikel om denna bilen i nr.6 2023.

Renoveringen fortskred under 10 år. Mekaniken och karossen sågs över och renoverades där det krävdes. När det var dags för inredningen så lämnades uppdraget till ett lokalt tapetserarföretag. Original skinnklädseln visade sig vara för dålig för att kunna räddas. Ett telefonsamtal från tapetseraren kom när endast ägarens hustru var hemma. Han förklarade för och nackdelar med att ersätta klädseln med konstläder istället för det mycket dyrare skinnet. Just vid det tillfället ansågs det vara ett bra val men som man kom att tvivla på senare. Men snyggt blev det. De bilar som byggdes efter krigsutbrottet 1939 levererades faktiskt med konstläder istället för skinn så det var nästan rätt.

I augusti 1974 var renoveringen i stort sett klar och det var dags för registreringsbesiktning. Den godkändes förstås utan anmärkning. Reservdelsbilen såldes några år senare till södra Sverige. Den har därefter lämnat landet.

Detta exemplar registrerades första gången 1/4 1940. Troligtvis blev bilen stående hos bilförsäljaren Förenade Bil i Malmö ett år på grund av kriget. Den 4/4 1941 registrerades den på Skandinaviska Eternit Aktiebolaget i Lomma. Ett gengasaggregat monterades hösten 1942. Senhösten 1945 blev den åter konverterad till bensindrift. I maj 1948 registrerades Mercedesen på en adress i Stockholm. Köparen var verkställande direktör för flera fastighetsbolag där flera stora gods/jordbruk ingick. Denne sålde bilen till en privatperson i Stockholm som senare kom att sälja bilen till nuvarande ägare.

Enligt forskning av en kunnig Mercedesentusiast lär detta rullande chassie vara tillverkat i en grupp på 600 exemplar andra halvåret 1938. Karossproduktionen var huvudsakligen förlagd till Sindelfingen.

Dubbla utanpåliggande reservhjul, delad öppningsbar vindruta, manuell fyrväxlad växellåda med överväxel, fodrad sufflett, utanpåliggande körriktningsvisare kompletterade med extra bakljus med blinkers samt backljus, utvändiga backspeglar är detta exemplar bl.a. utrustat med.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939/1939 
  • Första registreringsdatum
    1974-08-29 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    57 / 77 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen är uppstartad efter fler år stillestånd. Bensinpumpen är genomgången likaså bromsarna. Detta för att bilen ska gå att flytta för egen maskin. Det bör göras en ordentligare genomgång innan den tas i trafik.

  • Skick interiör:

    Bra omklätt skick. Ej i originalutförande men bra gjort. Klädseln är i konstläder/vinyl. Liten skada på förarstolen, se bild.

  • Skick exteriör:

    Bra skick med mindre bruksrepor. Krom i bruksskick, ej renoverat. Främre högra stötfångardelen något skadad liksom den bakre stötfångaren. Sufflett i bra skick.

  • Skick helhet:

    En bra bil som är renoverad för 49 år sedan men som hållit sig bra. Ej helt i originalutförande. Bilen är renoverad enligt dåtidens standard. Tips till nye ägaren: -Se till att den fungerar som den ska men låt den vara i det mycket trevliga bruksskick som den är i.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-10-09 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1974-08-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1974-08-29
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Mercedes 320 tillverkades mellan 1937 och 1942. I slutet av 1938 fick den sexcylindriga sidventilsmotorn sin slagvolym utökad från 3208 cc till 3405 cc. Detta på grund av att bränslet var dåligt och detta kompenserades med större motorvolym. Detta exemplar är utrustat med manuell växellåda och överväxel (Schnellgang). Av Mercedes 320 kunde man välja på flera olika karossalternativ bl.a. den mycket exklusiva A-cab som var en tvåsitsig cabriolet, en B-cab för de som behövde plats för fler passagerare men ändå ville ha möjlighet att åka öppet. Det fanns också flera varianter av fyrdörrars limousiner/sedaner. Några modeller var också speciellt anpassade för militärt bruk.
Drygt 5000 exemplar byggdes i serie 320. Strax under 1000 stycken hade den större motorn på 3405 cc.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Enköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Johan Ålander
+46 705-80 91 17
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG