Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 1 Cabriolet 1130cc — 1953

En tidig femtiotals-Typ 1 cabriolet i ett fantastiskt fint skick. Ovanlig och omåttligt attraktiv för folka-cabrioletfolket. Dessutom två långa ägarlängder bland vänner sinsemellan och entusiastiskt välvårdad sedan sjuttiotalet.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Eftertraktad årsmodell, kaross, version och färgkombination i ett exemplariskt skick. Här är det många kryss i rutorna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
491 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14797
MÖLNDAL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Eftertraktad årsmodell, kaross, version och färgkombination i ett exemplariskt skick. Här är det många kryss i rutorna."

Beskrivning

Den levererades till sin första ägare i Sverige i oktober 1953, en Ann-Lisa Kvist i Malmö. Den nuvarande ägaren har kört bilen sedan 1985, då han tog över vårdnaden från en folka-kompis som hade haft bilen sedan 1975. De är för övrigt fortfarande goda vänner. Ägarna, alltså. Och en öppen tvåfärgad karamell från 1953 är det förstås också svårt att bli ovän med. När nuvarande ägare Hans visade sig intresserad av att köpa kompis Jan-Anders coola cabriolet var det först kalla handen, men när Hans hade sprungit på en tidigare modell som var till salu började saker och ting att röra på sig. Ett förslag om att "jag betalar vad det nya spännande projektet kostar plus lite till" blev så småningom en alltför lockande morot och Hans förband sig alltså att köpa bilen för en för honom då okänd summa. Han höll naturligtvis sitt ord och snart hade de båda vännerna var sin fin femtiotals folka-cabriolet. Detta var i mitten på åttiotalet, mer exakt 1985. Mätarställningen idag är 4 662 mil och sedan 1975 vet nuvarande och tidigare ägare med sig att bilen inte har rullat mer än drygt 4 000 mil i deras vård. Sannolikheten att första ägaren Anna-Lisa, eller nästföljande ägare, har bränt runt i 25-hästaren i 20 000 mil under 12 år är inte stor, men ändå fullt möjlig. Att bilen totalt har rullat 14 662 mil idag är ändå det mest sannolika och det är också vår bedömning. Efterforskningar, som i sig inte har anspråk på att vara vetenskapligt fullständiga, men som ändå visar att det kan finns kvar så få som ett 30-tal kända rullande exemplar i världen av samma årgång.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    1953-10-07 
  • Avläst mätarställning
    46 623 km 
  • Kw / hk
    18 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Vinröd/beige 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är utbytesmaskin som på så många andra bilar av den här modellen. Men den på gammelfolka-scenen kända motorrenoveraren Gösta Rustas, som byggde motorn 1992, letade upp ett block från september 1953 och bilen i sig själv är tillverkad i juli 1953. Snygg tajming. Vidare fick bilen nya trumbromsar bak 2021 och året före åtgärdades även tanken med en total rengöring och sedan en epoxibehandling mot invändig rost.

  • Skick interiör:

    Vacker och i viss mån patinerad inredning och mattor. Originalradion, och det motormannamässiga och idag eftersökta kombi-instrumentet Motometer sitter i mitten där högtalargallret normalt finns tillsammans med bränsleuträknare och den obligatoriska blomvasen. Motometer-instrumenten är inte inkopplade då det saknas givare, men det är en förhållandevis enkel åtgärd för någon med fackkunskap. Notera även plaketten för 100 000 km:s körning som förärades Volkswagen Typ 1-ägare när de hade kört sina bubblor längre än den då magiska körsträckan.

  • Skick exteriör:

    Vacker tvåtonslack från 1977 och en sufflett sydd i så kallat Sonnenland-tyg, sufflettyget som de stora och lyxigare tyska tillverkarna använder i sina suffletter. Plåt, lack och bottenplatta i ett förväntat fint och fräscht skick.

  • Skick helhet:

    Ett rakt igenom väldigt fint och representativt exemplar av de tidiga Typ 1-cabrioleterna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1990-05-18 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1953-09-30 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1953-10-07
Senast godkända besiktning: 2017-07-18
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Första cabrioleten för Typ 1 kom redan efter kriget, i slutet av fyrtiotalet och stavades då Kabriolett. Även på 53:an levde den beteckningen vidare (bild) men ändrades senare till den mer internationellt gångbara Cabriolet. Just 1953 anses vara en extra intressant årsmodell då den faktiskt tillverkades i färre exemplar än 1952 och hade en synkroniserad växellåda med bara första växeln som osynkad och fortfarande den äldre 25-hästarsmotorn. 30-hästaren på 1200 cc som kom 1954 hade förstås på pappret och i verkligheten mera mos, men bland puristerna anses ändå den tidiga 1130-kubikaren med det karaktäristiska fördelarlocket vara viktigt, rätt och riktigt.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Mölndal

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG