Visa alla bilder

Volkswagen Typ 2 T1 Camping 1600 — 1959

Klassiska folkabussen i tidigt utförande och enastående fint skick. Helrenoverad i alla detaljer av professionell och pedantisk VW mekaniker till utställningskick. Mycket fin att köra och trevlig utrustning.

Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de bästa VW bussarna vi sett. Lika fin undertill som utanpå och inuti. Bästa tekniska skick, med renoverad och uppdaterad motor och växellåda. Nyskick på alla tekniska komponenter och detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
01 MAJ 10:40
95 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17855
BOHUS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
530 - 580 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 96 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28646
25 APR 22:02
95 000 SEK
27049
25 APR 21:05
67 666 SEK
13711
25 APR 17:59
66 666 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 2 T1 Camping?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de bästa VW bussarna vi sett. Lika fin undertill som utanpå och inuti. Bästa tekniska skick, med renoverad och uppdaterad motor och växellåda. Nyskick på alla tekniska komponenter och detaljer."

Beskrivning

Denna Volkswagen Kleinbus är tillverkad på fabriken i Hannover i Tyskland hösten 1958 och såld ny i Kalifornien i USA våren 1959. Den har använts som campingbuss fram till början av 1990-talet och sedan stått avställd hos en bilsamlare i Oregon. Sommaren 2018 fick svensk VW-entusiast köpa bussen genom en bekant Kalifornien. Bilen skeppades till Göteborg och demonterades för renovering. Karossen var näst intill rostfri, men blästrades och fick epoxy grundfärg. Bilen togs sedan till ägarens sommarhus norra Kroatien och lämnades till känd VW-Porsche verkstad i Rijeka för helrenovering. Hösten 2020 var bilen klar och registrerades in i Kroatien (EU-registrering) och har sedan använts på semesterutflykter och bilutställningar. I januari 2025 visades bilen på Bremen-Classic utställningen och under påskhelgen har den varit utställningsbil på Custom Motor Show, på Elmia i Jönköping.
Säljaren garanterar att bilen aldrig varit krockskadad eller haft några rostskador på bärande delar. Kulören är original, Duvblå. Mätarställningen kan inte styrkas. Hastighetsmätaren är bytt till europeisk modell, begagnad och genomgången i samband med renoveringen. Ratten är original och när man tittar på hur den är sliten så gissar vi på runt 15-20.000 mil. Mer än 2000 timmar spenderat på renoveringen, plus material
Inregistrering i Sverige. Alla handlingar för inregistrering i Sverige följer med köpet. För svensk köpare bistår vi gärna med anmälan till Transportstyrelsen och registreringsbesiktning till självkostnad. (Cirka 4000 kr i avgifter). För utländska köpare följer originalhandlingar med för inregistrering i det land köparen så önskar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1959-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
     
  • Chassinummer
    388495 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tre tum smalare framvagn från ”Transporterhaus” för att få plats med Air Monroe stötdämpare med luftfjädring. Styrbox renoverad och upphöjd. Bakvagn med justerbara droppade svärd. Nya uppdaterade trumbromsar och alla bromsdetaljer runtom. Nya däck på fälgar med originalkapslar. Växellåda, renoverad från 1303S. Motor ny 1600 industrimotor (likadan som i 1303S), lätt trimmad till 65-70Hkr. Nytt elsystem. Stereo och Webasto värmare. Innerbelysning. Alla sidorutor är original och öppningsbara så kallade ”popouts”. Främre och bakre safari-rutor från Creative Engenering.
    .

  • Skick interiör:

    Original frambänk med tidstypisk ylletygsklädsel. Bakre soffa utfällbar och bäddbar, med stort stuvfack, elcentral och värmare under. Högtalare och radio under framsätet och högtalare under sängen. Nytt vinylgolv från Madmatz. Nya sido- och dörrpaneler, samt innertak och snickerier av tidstypisk träfanér, i samma utförande som var original för campingbussarna.

  • Skick exteriör:

    Kaross och lack i utställningsskick. Alla spalter och ytor stämmer sannolikt bättre än när bilen var ny. Dörrar och rutor öppnas och stängs utan anmärkningar. Lika fin i underredet och under mattor som på utsidan. Enda anmärkningarna är skönjbara skrap-repor på sidorutorna, men så är dessa också original. Alla gummilister och andra detaljer runtom är nya.

  • Skick helhet:

    Bilen är riktigt trevlig att köra. Med den lätta sänkningen den fått och bättre stötdämpare samt renoverad styrning och renoverade uppdaterade trumbromsar så känns denna buss riktigt bra på vägen även i högre farter. Startar direkt, accelererar fint. Lätt att växla, mycket bra bromsar. Går så bra som man önskar för trevliga semester- och campingturer. Det märks i alla detaljer att dena buss är renoverad av en pedant.

Fakta om modellen

Klassiska Volkswagen bussen, som kallas typ 2, (bubblan var typ 1) kom 1950 och tillverkades i Tyskland i detta första utförande fram till och med 1967. Denna första modell av bussen kallas T1 och 1968 kom T2, med längre front och välvd framruta samt större sidorutor. 1980 kom T3, den så kallade fyrkanstbussen, som byggdes till 1991. Härefter har VW bussarna fått motorn framtill. De två första generationerna hade bara luftkylda boxermotorer. Detta exemplar har från början haft en 1200-motor på 30 Hkr. Nu sitter det en modernare 1303 motor på 1600cc, som ger 65 hästkrafter, vilket med den tillhörande mer moderna växellådan gör att hänger med fint i dagens trafikrytm och känns trevlig även på landsväg. Intressant att nämna är att 1959 är sista året med tidiga detaljer som profilerade, tvåfärgade stötfångare och små baklampor. Ett par år senare kom också större bakruta och andra förändringar efter hand. Detta tidiga utförande tycker många kännare är det vackraste. Bilens alla öppningsbara sidorutor monterades bara när dessa bilar skulle säljas i varmt klimat. I Europa hade de på sin höjd en öppningsbar ruta samt skjutbara rutor i dörrarna framtill.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bohus

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG