Visa alla bilder
Visa film

Maserati Quattroporte Sport GT 4,2 V8 — 2005

Kraftfull, bekväm och vacker italiensk Gran Turismo med god plats för fyra personer. Läcker färgkombination, fullutrustad för tiden, relativt låga mil och underbar ljudkuliss.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"De här sedanerna från Maserati väcker uppmärksamhet och drar blickarna till sig, för att inte tala om hörseln när det mullras på. Här i ett fint skick med hygglig historik och servicebakgrund. Det finns detaljer att se över men på det stora hela vagnen i ett fint och körklart skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
01 MAJ 13:00
50 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18117
HUDDINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 51 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
21927
26 APR 11:38
50 000 SEK
6004
26 APR 11:03
47 000 SEK
21927
26 APR 09:32
46 000 SEK
12235
25 APR 23:17
43 000 SEK
12235
25 APR 23:17
42 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Maserati Quattroporte Sport GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"De här sedanerna från Maserati väcker uppmärksamhet och drar blickarna till sig, för att inte tala om hörseln när det mullras på. Här i ett fint skick med hygglig historik och servicebakgrund. Det finns detaljer att se över men på det stora hela vagnen i ett fint och körklart skick."

Beskrivning

Svensksåld på Autoropa och inregistrerad för trafik den 6 maj 2005. Under många år ägd av en profil inom Maseratiklubben i Sverige. Nuvarande ägare tog över i december förra året. Genomgången och servad sedan dess. Med bilen följer original handböcker och servicehistorik. Dubbla nycklar. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2005/2005 
  • Första registreringsdatum
    2005-05-06 
  • Avläst mätarställning
    108,578 km 
  • Regnr
    XDU794 
  • Chassinummer
    ZAMCD39B000018554 
  • Kw / hk
    295 / 401 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Mörkblå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor. Vid lugnare provkörning i villaområde upplevdes allt fungera väl såsom styrning, växling, väghållning, bromsar etc. Kontrollerad på lyft och det såg vederhäftigt och bra ut, se bilder.

  • Skick interiör:

    Fin och exklusiv inredning med normalt slitage och patina för ålder och mil. Fina dörrsidor, paneler och mattor, så även innertak. Ratt, reglage, mätare och instrument i fint skick med sedvanlig "klibbighet" kring vissa knappar. Alla el-funktioner fungerar väl och AC kyler. Trivsam taklucka med fungerande el-funktioner.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering som förefaller vara i original. Finns normalt slitage för ålder och mil med någon skråma och stenskott. Glas, lister, emblem och belysningsdetaljer i fint skick. Fina originalfälgar samt bra däck. Motor- och bagageutrymmen i bra skick. Vid något foto hade inklädning i bagage släppt men fästes med clipsen och sitter nu som det skall, se bilder.

  • Skick helhet:

    Det här är en exklusiv och häftig sportsedan från Maserati, när pusselbitarna började falla plats i samarbeten med bl.a. Ferrari inom koncernen. Här i ett fint och välfungerande skick i en vacker färgkombination. Med 20 år bakom sig är den på väg från bruksvagn till klassiker och entusiaststatus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-12-27
Ursprungsbesiktning: 2005-03-21 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2005-05-06
Senast godkända besiktning: 2024-11-07
Besiktigad tom: 2026-01-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 14

Fakta om modellen

Maserati grundades 1914 av fyra bröder Maserati i Bologna. Företagets symbol, treudden, är baserad på figurer i en fontän i Bologna. Förutom racingbilar hade de framgångar med utvecklandet av tändstift. År 1937 såldes företaget till Adolfo Orsi, en italiensk entreprenör. Under hans ledning kom, förutom rena tävlingsvagnar, ett antal ikoniska GT-vagnar som köptes av dåtidens jetset. I slutet av 60-talet blev det allt svårare ekonomiskt och Citroën kom in som delägare, för att 1971 ta över helt. Modell Citroën SM var ett resultat av detta men också en katastrofal ekonomisk situation som slutade med att det franska märket hamnade hos Peugeot och italienarna hos argentinaren Alejandro de Tomaso, racerförare och industriman med uppbackning från ett Italienskt statligt företag. Efter en tuff tid i oljekrisernas 70-tal bestämde sig Maseratis nya ägare, att märkets storhetstid med Gran Turismovagnar i små tillverkningsserier fick stå tillbaka för en satsning på en mindre vagn med 2 Liters motor i större serier. Bl.a. för att ta upp konkurrensen med de framgångsrika BMW-bilarna i samma klass och därmed rädda ekonomin och företagets överlevnad. De nya Maserati Biturbo-vagnarna, tillverkades mellan 1982 och 1994. Design Pierangelo Andreani. År 1989 gick Fiat in som delägare och från 1999 slogs Maserati samman med Ferrari inom Fiat-koncerenen. Från 2005 blev så Maserati och Alfa Romeo en gemensam division inom Fiat. Från 2014 ingick de alla i Chryslerkoncerenen för att från 2021 ingå i Stellantiskoncernen.

Modell Quattroporte har tillverkats i olika modeller hos Maserati sedan 1963. Primärt är det fyradörrars sedaner med sport och lyxambitioner. Den femte generationen (M-139) Sport GT introducerades på Frankfurtsalongen 2003 och kom till årsmodell 2004. Karossen ritades av Pininfarina och var över fem meter lång. Motorerna var V8.or om 4244 cm3 eller 4691cm3 i S-versionen. De var på 400 respektive 430 hk. De hade den 6 växlade halvautomatiska växellådan Duo-Select eller 6-växlad automat från ZF. Hösten 2008 kom en uppgraderad version. Modellen kom att tillverkas som årsmodellerna 2004 - 2012. Enligt uppgift tillverkades totalt 7,598 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG