Visa alla bilder
Visa film

Harley-Davidson Servi-Car Police Special — 1972

Rolig trehjuling med en tydlig polisiär nyttohistorisk konstruktion från hemlandet och en praktisk historik från en tidigare ägare. Möjligheten att köra en stor och tung trehjuling kan vara avgörande för en mc-entusiast.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Lika rolig körupplevelse som det ser ut och som det verkar att vara. Att gasa med vänster hand, fotkoppla med vänster fot och handväxla med höger hand har en minst sagt tydlig handhavande-charm för en ny chaufför."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
01 MAJ 13:10
85 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18137
GISLAVED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 86 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3786
26 APR 09:41
85 000 SEK
14364
26 APR 07:00
81 000 SEK
34675
25 APR 23:42
75 000 SEK
28646
25 APR 23:04
66 000 SEK
34675
25 APR 20:07
65 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Harley-Davidson Servi-Car Police Special?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Lika rolig körupplevelse som det ser ut och som det verkar att vara. Att gasa med vänster hand, fotkoppla med vänster fot och handväxla med höger hand har en minst sagt tydlig handhavande-charm för en ny chaufför."

Beskrivning

Enligt uppgift levererades den ny till Los Angeles Police Department 1972. På en Police Special sitter gasrullen på vänstersidan och handväxelspaken till höger om tanken så att polismannen skulle kunna skjuta och köra samtidigt. Men också för att kunna markera med krita på däcken på parkerade bilar, en Men en civil Servi-Car kunde ha gasrullen på en traditionell högersida, båda versionerna fanns. Hojen kom till Sverige 1990 genom en svensk från Vetlanda på plats i USA. Han sålde cykeln till en entusiast i Gävletrakten som bland annat åtgärdade ramen, den var lite sned, upptäckte han. Därefter köpte den nuvarande ägarens farfar HD:n efter en olycka som gjorde honom stelbent. På bilderna av artikeln i Värnamo Nyheter år 2000 kan man läsa mer om den historiken. Han slutförde renoveringen av hojen och lät lackera den i dagens röd/vita färgsättning. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2024-08-15.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1999-04-13 
  • Avläst mätarställning
    244 km 
  • Regnr
    PCK262 
  • Chassinummer
    5A23503H2 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd/vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorns konstruktion härstammar från HD:s W-modell från trettiotalet, och den maskinen användes från 1937 till det sista modellåret, 1973. En trogen sidventilare på 750 cm3 som fabriken hade ett stort lager av se'n krigsproduktionen. Den startar lätt och friskt, koppling och växelförare/spak är lätthanterlig och hand- och fotbroms tar bra. Fotbromspedalen är framåtflyttad för att den tidigare ägaren skulle kunna använda sitt stelopererade ben – det vill säga hela anledningen till att han körde en trehjuling – för att överhuvudtaget kunna köra en motorcykel efter olyckan. Körtekniskt handlar det mer om att lära och pränta in handhavandet av vänstergas, kopplingsfot och handväxel i sitt körmedvetande. Men hojen känns solid och bra på vägen utifrån de premisserna.

  • Skick interiör:

    Hel och ren sadel tillsammans med nyare sköna handtag, de äldre följer med. Det gör även en original hastighetsmätare graderad i miles, och märkt med Police Special.

  • Skick exteriör:

    Glatt lackerad i rött och vitt kontrasterar från en mer diskret färgsättning i original, ofta i svartvitt, förstås, som gammal polishoj. Ett par små lackskador på framskärmen efter att den förra stora generatorn tog i skärmen och litet märke på höger bakskärm. Efter det har ägaren bytt till en mindre och mer effektiv generator.

  • Skick helhet:

    Välhållet skick, snygg och presentabel. En trehjuling med – sin vapenvänliga setup till trots – en slags avväpnande exteriör utstrålning. Tre hjul på en motorcykel ger helt enkelt fordonet en snällare look.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-02-04
Ursprungsbesiktning: 1999-03-31 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1999-04-13
Senast godkända besiktning: 2024-08-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Servi-Car konstruerades under depressionen när Harley-Davidson var medvetet ville utöka sin modellflora för att öka försäljningen. Trehjulingen var initialt riktad till bilservicebranschen som vägassistans och för att leverera bilar till kunder. Ett genomtänkt syfte med en dragkrok framtill och ett stort batteri. Dragkroken användes för att bogsera Servi-Car på baksidan av en bil, inte vice versa. Det gjorde det möjligt för en person att transportera en bil från en plats till en annan och själv köra tillbaka; efter att ha kört bilen till dess destination, kunde leveranschauffören lossa Servi-Car och återvända till verkstaden. Förutom billeverans och hämtning, var Servi-Car också populär som nyttofordon för småföretag och mobila leverantörer. Och som auktionscykeln, den var väldigt populär hos polisen som använde Servi-Cars ända in på nittiotalet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gislaved

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning kan inte ske mellan 9 maj till 12 maj.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG