Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 1 Bubbla 1200 — 1959

Genuin och rejäl Folka, bevarad i ett vackert originalskick och med en sannolikt väldigt låg körsträcka som dessutom enligt dokumentationen är lägre än den angivna mätarställningen.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Många sålda och många tillverkade, men en tidig Typ 1 i ett orört och välvårdat skick har en särskild attraktionskraft hos kännarna. Det här är ett sådant exemplar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
132 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15574
FALKENBERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1 Bubbla?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Många sålda och många tillverkade, men en tidig Typ 1 i ett orört och välvårdat skick har en särskild attraktionskraft hos kännarna. Det här är ett sådant exemplar."

Beskrivning

Den levererades ny i maj 1959 till en Margit Skantze i Kinnared av den klassiska och även än idag aktiva Volkswagenhandlaren Svenstigs Bil AB i Smålandsstenar. Den nuvarande ägarens dödsbo köpte bilen från en ägare i Torup som i sin tur tog över bilen från den första ägarens bror, Ragnar Skantze. Han byggde ut sitt hus med ett speciellt garage för att Folkan skulle få stå inomhus. Släktingen Inge i Torup fick så småningom bilen av Ragnar och Inge gjorde likadant som samtliga ägare har gjort före honom– kört bilen mycket sparsamt, vårdat den väl och förvarat den på rätt sätt. Den senaste ägaren var en motorman med flera samlarbilar och äldre motorcyklar på sitt samvete , och visste också hur man vårdade dessa på bästa sätt. Senaste besiktningen gjordes 2016-07-15, det betyder att bilen var godkänd när de nya reglerna om besiktingsbefrielse började att gälla 2018-04-20.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1959-04-03 
  • Avläst mätarställning
    66 968 km 
  • Kw / hk
    22 / 30 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar mycket lätt och låter frisk och rätt. Koppling och låda har bra spänst och känsla. I dokumentationen finns en verifierad notering från 1977 om ett hastighetsmätarbyte där ersättningsmätaren visade 4 951 mil mot originalets 3 704 mil. Dagens mätarställning på 6 696 mil betyder alltså med stor sannolikhet att bilen totalt bara har rullat knappt 5 500 mil. Att det skulle vara 15 500 mil korrelerar inte med det fina skicket i övrigt. Snyggt underrede med fina trösklar, orört friskt golv och bra bottenplatta.

  • Skick interiör:

    Mycket fin original inredning med marginellt slitage. Några tillbehörsmattor i rött material har släppt en del skräp på golvet, men lyfter man på gummimattorna syns ett orört signifikativt fint svart golv som är ett tydligt tecken på en orörd välbevarad och välskött lågmilare. Fint innertak, dessutom.

  • Skick exteriör:

    Fina och bevarade detaljer; original registreringsskyltar från 1973 med en tvåradig bakskylt, varselljus, takräcke och bagageräcke. Djupsvart originallack med småskador och stenskott på huven. De äldre mekaniska blinkerspilarna är ersatta med tidstypiska fasta installationer och skyltbelysningens typiska "näsa" på bakluckan är uppgraderad till den bredare varianten som ju är för bred för att kallas näsa och som kom i mitten av sextiotalet. Ägaren har polerat med en övertygad äldre hand med trassel och traditionellt vax. Rester av vitt vax i repor, skrymslen och stenskott gör därför dessa extra tydliga i kontrast till den svarta lacken. Men med moderna medel kan lacken poleras och rengöras till en väldigt vacker patina som en ny lackering aldrig kan konkurrera med.

  • Skick helhet:

    Här är det många rätt; orört fint skick, låg körsträcka och en bra lokal historik. Dess yttre patina och tidstypiska detaljer från åren förstärker det allmänt positiva helhetsintrycket.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2005-04-21
Ursprungsbesiktning: 1959-04-03 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1959-04-03
Senast godkända besiktning: 2016-07-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Från 1958 fick Typ 1 bättre bromsar, större bakruta, ändrad radiogrill på instrumentbrädan, ny traditionell gaspedal med rullpedalen ersatt. Mindre framlyktor med kromring runtom. Till aktuell modell 1959 blev det dessutom ett förstärkt ramhuvud, förstärkt koppling, krängningshämmare, polstrad solskärm, ny ratt med signalring och nya dörrhandtag med tryckknapp. 1959 var också det sista året med blinkerspilar i B-stolpen som på det här exemplaret är ersatt med en utbytesmodell.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Falkenberg

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG