Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 Sport 2T — 1962

Trollhättans finest, en drygt 60 år gammal äkta Sport i rätt röd kulör med de svarta fälgarna och en lång ägarhistorik i ett vackert finrenoverat skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ljudet, arvet, egensinnigheten och den uttalade sportigheten gör för många den här modellen till den optimala Saaben."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
230 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15777
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ljudet, arvet, egensinnigheten och den uttalade sportigheten gör för många den här modellen till den optimala Saaben."

Beskrivning

Den nuvarande ägarens far köpte bilen på sextiotalet, körde den i några år och ställde sedan in den i garaget. Den registrerades aldrig in i det nya registret när det infördes 1973, men renoverades under några år på åttio- och nittiotalet och återregistrerades sommaren 1996. Sporten har rullat sparsamt efter renoveringen, kanske bara några hundra mil de senaste 30 åren. Nuvarande ägare berättar att hans pappa inte hann dela med sig så mycket av historiken om bilen innan han avled 2019. Men att den har varit i pappans ägo sedan mitten av sextiotalet och hela tiden i Ljungsbro utanför Linköping, det vet han säkert.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1996-06-27 
  • Avläst mätarställning
    76 105 km 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Välljudande och pigg maskin, och lådan känns bra både med och utan frihjulet inkopplat. Växlingar med frihjul utan koppling går fint med bra motoröra och rätt handlag. Hela bilen har en rejäl och bra mekanisk känsla över sig.

  • Skick interiör:

    Korrekt inredning med lite slitage och patina som ger ett tydligt intryck av att vara original. Kantlister och mattor uttrycker samma känsla, och även passagerarstolens solitära nackskydd tillsammans med det speciella tyget och den extra stoppningen som utgör stolarnas sportiga skålning.

  • Skick exteriör:

    Signifikativt Sport-röd och även om modellen fanns i andra färger är det den röda som gärna förknippas med Saab Sport, inte minst på grund av framgångarna i dåtidens stora rallytävlingar. Fin äldre lack som har fått någon repa, främst vid bakluckan, och några svarta färgprickar på vänstersidan som ett minne från när bilen stod en garagelänga och en granne sprayade någonting på andra sidan hönsnätet. Bör vara lätt att polera bort med dagens medel och någon kunnig bilvårdare.

  • Skick helhet:

    Äldre finrenovering och lite patinerad, men mycket presentabel och i ett representativt originalutförande.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-04-17
Ursprungsbesiktning: 1996-06-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-06-27
Senast godkända besiktning: 2016-07-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Saab Sport var en specialmodell av Saab 96 som lanserades år 1962 och ersatte Saab GT750. Det var första gången Saabs Gran Turismo-vagn såldes i Sverige eftersom GT750 aldrig salufördes officiellt här. Saab Sport hade samma kaross som Saab 96, men hade annan inredning och utrustning. På utsidan skilde den sig från standard-96:an genom de dubbla kromränderna längs karossens nederdel, extraljusen och de annorlunda navkapslarna. Motorn var en 841 kubikcentimeters trecylindrig tvåtaktsmotor med en Solex-förgasare per cylinder, som gav 52 hästkrafter. Motorn smordes via en separat oljetank, vilket innebar att man inte manuellt behövde blanda olja i bensinen, som på standardmodellen. Växellådan hade fyra växlar och Saab Sport hade också skivbromsar fram, vilket var ovanligt vid tiden. Fälgarna var fyrbultade istället för fembultade som på standard-96:an. På USA-marknaden kallades vagnen GT850 (analogt med den tidigare 750:n), men efter Saabs framgångar i Monte Carlo-rallyt byttes beteckningen till Monte Carlo 850 från och med 1964. Sport-modellen förändrades parallellt med vanliga Saab 96. Det är noterbart att den trimmade motorn försvann i och med fyrtaktsmotorns intåg till årsmodell 1967. Modellen kallades nu Monte Carlo V4 och skilde sig endast åt från standardmodellen i utrustningshänseende.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-05-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG