Visa alla bilder
Visa film

Mazda 323 GTX AWD 1.8i 16v Turbo — 1990

En äkta 1990-tals hot hatch. Med sitt rallyinspirerade fyrhjulsdriftsystem och turbomotor var den en verklig stjärna i sin klass.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Numera otroligt sällsynt—färre än 31 exemplar är fortfarande registrerade och i trafik i Sverige—är den en eftertraktad youngtimer med stort intresse bland entusiaster."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 JUNI 14:10
3 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18403
TRANÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 4 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
25123
20 JUNI 08:39
3 000 SEK
27389
20 JUNI 00:24
2 000 SEK
16753
19 JUNI 21:43
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mazda 323 GTX AWD?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Numera otroligt sällsynt—färre än 31 exemplar är fortfarande registrerade och i trafik i Sverige—är den en eftertraktad youngtimer med stort intresse bland entusiaster."

Beskrivning

Nuvarande ägare förvärvade bilen för nästan två år sedan som en del av ett paketköp tillsammans med ett annat fordon. Sedan dess har viktiga underhållsarbeten utförts, bland annat nytt kamremsbyte, nya frambromsskivor, bromsok och bromsbelägg. Bromsskivor till bakaxeln medföljer också. Bilen går och körs bra med stark kraft och bra turboeffekt.

Den tidigare ägaren var en Mazda-entusiast som genomförde flera viktiga uppgraderingar och renoveringar. Rostreparationer gjordes på trösklarna, följt av en full omlackering. Växellådan byttes ut och motorn fick en komplett service. Bilen är även utrustad med en öppen dumpventil, och turbon är justerad till cirka 0,9–1,0 bar, vilket ger både stark prestanda och det klassiska turboljudet.

Främre stötfångaren är en GTR-replika, och även intercoolern kommer från en GTR. Bilen besiktigades senast 2018 utan anmärkning. Den har sedan dess förberetts för ny besiktning, som måste genomföras av den nya ägaren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1999-02-15 
  • Avläst mätarställning
    180 429 km 
  • Regnr
    ACN599 
  • Chassinummer
    BG83H200221435 
  • Kw / hk
    120 / 163 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar direkt och motorn går fint. Det hörs ett svagt ventilklapp när den är kall, vilket försvinner när motorn blir varm—troligen på grund av begränsad användning de senaste åren. På vägen går bilen bra med stabil väghållning, skarpa bromsar och mycket av det klassiska turboljudet. Utrustad med fina fälgar och bra däck. Senast besiktigad 2018 utan anmärkning, och utifrån nuvarande skick verkar det inte finnas några uppenbara problem.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och prydlig, med original sportstolar i gott skick—endast ett litet hål på baksidan av förarsätet. Dörrsidor, paneler, innertak och instrumentbräda är välbevarade och alla mätare fungerar. En eftermarknads turbo-tryckmätare (inställd på strax över 1 bar) samt en ny radio har installerats. Hatthyllan är komplett, men gångjärnsramen behöver monteras om.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak och utan skador. Det finns mindre rost på vänster bakre hjulhus och några små blåsor runt bagageluckans kant—inget allvarligt. Undersidan är ren och välhållen, med spår av äldre reparationsarbeten. Lacken är blank och ser fin ut överlag, med några lättare repor på förardörren och främre skärmen och ljusare fläck i lacken på motorhuven (se bilder). Den främre stötfångaren är en GTR-replika och saknar för närvarande extraljus.

  • Skick helhet:

    En unik bil som får ett stort leende på läpparna varje gång du kör den. Med sin sällsynthet och karaktär är den inte bara rolig—det är en äkta framtida klassiker på väg.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2018-05-30
Ursprungsbesiktning: 1999-02-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1999-02-15 (901029)
Senast godkända besiktning: 2018-05-22
Besiktigad tom: 2019-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tranås

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG