Visa alla bilder
Visa film

Kaiser Manhattan Traveller — 1952

En föregångare till kombi-kupén - Kaiser Traveler likande inget annat på sin tid. En mycket ovanlig modell som nyligen genomgått en omfattande renovering i allt tekniskt men fått behålla ett patinerat yttre.

Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket sällsynt bil (367 stycken gjorda) som väcker uppmärksamhet - inte minst för sin sinnrika baklucka. Pålitlig bil i ett yttre bruksskick och mekaniskt gott trim."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
72 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17263
HÄRRYDA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Kaiser Manhattan Traveller?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mårten Carlsson
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket sällsynt bil (367 stycken gjorda) som väcker uppmärksamhet - inte minst för sin sinnrika baklucka. Pålitlig bil i ett yttre bruksskick och mekaniskt gott trim."

Beskrivning

Kaiser-Frazer corperation var först ut i startgroparna vid krigslutet. Man kunde presentera nya moderna bilar som var flera år före konkurrenterna. 1949 tog man ett nytt försprång med Traveler - en sedan som även kunde bli en kombi. För årsmodell 1951 kom en helt ny kaross signerad Howard 'Dutch' Darrin och ny fanns Traveler i både två och fyrdörrarsversion. Dock insåg man att tvådörrarsvarianten inte var så praktisk så den ströks 1951. Men trots ny modern kaross började försäljningen gå dåligt. Inför 1952 stod man med ett stort parti osålda 51:or. Dessa kom att uppgraderas till 1952 års modell med ny front och bakskärmar , ID-plåt och allt annat som hörde därtill. Den här bilen är en av dessa. 1951 hade man bara gjort 367 stycken av just den här varianten 2-dörrars De Luxe Traveler Utility. Hur många som fördes över till 1952 är okänt. Traveler kom bara i de lägre serierna Special och De Luxe. Just den här bilen skall ha renoverats på sjuttiotalet i USA och fick en uppdatering i det yttre till Kaiser Manhattan. Till Sverige importerades den 2011 och 2018 bytte den ägare och en större renovering påbörjades. Där fick bland annat hela motorblocket bytas ut, samt bakaxel där en modernare från Jeep Wrangler visade sig passa utmärkt. Karossen lämnades dock i stort sett orörd och bilen besiktigades 2022.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    2011-07-26 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helt mekaniskt renoverad i allt från hjulupphängningar och drivlina. Motorblocket utbytt mot ett Willys - som är exakt samma som Kaiser använde. Växellåda med overdrive renoverad . Bakaxel utbytt mot en modernare Dana 35C från en Jeep Wrangler. Denna har samma bultdelning, spårvidd och i allt väsentligt snarlik originalaxeln samt bultade drivaxlar. Originalaxeln medföljer. Det gör även ett komplett kit för kompressor samt en hel del andra svåra delar som huvgångjärn med mera.

  • Skick interiör:

    Kaiser-Frazer var generösa att erbjuda olika inredningar. Så om klädseln är lik originalet är svårt att säga. Säten hela och innertak likaså. Dörrsidor fransiga och slitna. Mätarhuset är av 1953 års modell, korrekt för 1952 medföljer samt ett par extra uppsättningar mätare. Alla mätare fungerar dock som dom skall, radio startar men ger inget ljud. I det rymliga bagaget är träskenorna i gott skick och komplett.

  • Skick exteriör:

    Enligt uppgift renoverad någon gång på sjuttiotalet, kanske var det då den fick Manhattans lister och emblem. Lacken har fått en del blåsor,skavanker och bättringar under åren och är ganska matt. Lite rost finns här och var men i begränsad skala. Krom porigt och förardörrens sidruta har en spricka.

  • Skick helhet:

    Väl fungerande bil som ofta blir bilträffens medelpunkt. Mekaniskt genomgående sund och nu är det kosmetiska kvar för att få denna sällsynta bil i toppskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-05-13
Ursprungsbesiktning: 2011-07-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2011-07-26 (520101)
Senast godkända besiktning: 2022-07-11
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Härryda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mårten Carlsson
+46 734 17 49 90
marten@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG