Visa alla bilder

Chevrolet National Touring Cabriolet — 1928

Svensksåld Touringvagn från det glada 20-talet. Körklar och redo sommarens utflykter.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som fungerar väl och som är ett nöje att köra. Dessutom har den en fin och i stora delar känd historik. Renoverad under 80/90-tal till originalutförande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 11:05
40 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18274
HÖLÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 110 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 41 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
14454
15 JUNI 15:19
40 000 SEK
20116
15 JUNI 14:31
36 500 SEK
34051
15 JUNI 14:07
35 500 SEK
32485
14 JUNI 20:58
34 500 SEK
1586
14 JUNI 13:51
33 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet National Touring Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vagn som fungerar väl och som är ett nöje att köra. Dessutom har den en fin och i stora delar känd historik. Renoverad under 80/90-tal till originalutförande."

Beskrivning

Enligt uppgift kom den här vagnen till Sverige med båt i trälådor, när den första sändningen med Chevroletbilar anlände för montering vid General Motors nya anläggning i Hammarby. Tidigare hade bilar avsedda för Sverige monterats i Köpenhamn. I januari 1928 började produktion och montering vid den nya anläggningen. Redan efter ett halvår hade man byggt 10 000 bilar. Bilarna kom i lådor från USA med lastfartyg, 1 000 arbetare stod vid det löpande bandet och monterade vagnarna. Det var inte bara Chevrolet utan alla märken inom GM-koncernen.

Den här vagnen slutmonterades den 7 april 1928 och fick åka båt än en gång, då förste ägaren, en Bror Ericsson i Källunge på Gotland förvärvade vagnen den 24 april samma år. Den hade sedan ett antal ägare på ön. Under kriget blev den indragen till militären och byggdes om till lastbil. Så småningom hamnade den hos frivilliga brandkåren och sedermera avställd. År 1979 kom den tillbaka till fastlandet och en ägare i Sörmland. Där återställdes den till personbil och blev återigen besiktigad den 10 oktober 2000. Nuvarande ägare förvärvade vagnen den 15 april 2004.

Han har skött om bilen och servat den genom åren och deltagit vid diverse träffar och rallyn. Bilen har fungerat som den skall och varit tillförlitlig under alla år. Med bilen följer dokument och historik. Körklar för nya äventyr när den nu sakta men säkert rullar vidare mot sitt hundraårsjubileum.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1928/1928 
  • Första registreringsdatum
    2000-10-10 
  • Avläst mätarställning
    5000 
  • Regnr
    RTR169 
  • Chassinummer
    XSST70 
  • Kw / hk
    26 / 35 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i svart med gummimattor 
  • Färg
    Vinröd och svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick tryggt i motor och drivlina. Vid kortare provkörning i lugnt tempo på sörmländska grusvägar gick färden lugnt och bekymmerfritt. Styrning, väghållning, koppling, växling och bromsar fungerar som det är tänkt. Lite fuktigt av olja i motorutrymmet.

    Ej kontrollerad på lyft men inga problem att kika undertill och det såg bra ut.

  • Skick interiör:

    Fin läderinredning med fina dörrsidor. Ratt, reglage och instrument i bra skick och funktion.

  • Skick exteriör:

    Fin lackering som har någon patina. Glas, blankt, lister, emblem och belysningsdetaljer i fint skick. Fin sufflett och ställning som är lätt att hantera. Inga "dörrsidor/rutor". Dessa har förkommit. Bra fälgar och däck.

  • Skick helhet:

    En trivsam och härlig vagn som nu närmar sig sitt hundraårsjubileum. Det gör den med heder och funktionalitet. Vill man "smyga fram i tillvaron", är detta fel vagn. Här uppmärksammas man och får ideliga tummen upp, vinkanden och glädjeyttringar. Med all rätta, det här är en rullande antikvitet med såväl märkes- som svensk motorhistorik och som fungerar väl - till glädje för såväl ägaren som åskådaren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2000-10-10
Ursprungsbesiktning: 2000-09-25 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-10-10
Senast godkända besiktning: 2000-09-25
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Chevrolet grundades 1911 av den schweiziske racerföraren Louis Chevrolet och William C. Durant. Den senare hade varit en av grundarna av General Motors tre år tidigare. Efter ett par år hade han fått lämna GMs ledning men han hade fortfarande kontroll över märket Buick och dess fabrik i Flint Michigan. Han anlitade Chevrolet som förare och drog nytta av hans namn.

År 1913 lanserades den första bilmodellen från Chevrolet på en bilmässa i New York. Från början var Chevrolet med i designen av bilarna men redan 1914 uppstod en konflikt mellan honom och Durant och Chevrolet sålde sin andel i verksamheten till Durant. Med framgångarna i det nya märket fick Durant återigen muskler att köpa en majoritet i GM. Han blev nu dess VD och införlivade 1918 märket Chevrolet i GM.

Redan 1912 introducerade de en sexcylindrig motor, som kom att bli klassisk. De kom genom åren att göra allt från familjebilar, bilar med sportiga ambitioner, dollargrin med fenor och nyttofordon(trucks). De första lätt lastbilarna One-Ton lanserades just vid samgåendet med GM 1918.

Det brukar sägas att Chevrolet var ett av de märken som bidrog till att T-Forden försvann. Chevrolets motsvarande modell var billigare i inköp och betydligt snabbare. Den 4-cylindriga motorn med toppventiler var modern och pålitlig. Den hängde med fram till 1929 då den efterträddes av en 6-cylindrig motor.

Just modellen National med den 4-cylindriga motorn och 3-växlad låda tillverkades 1928. Varje årsmodell hade ett eget namn. Året innan var det Capitol och året efter var det International. National och den sk. A-plattformen erbjöds i tvådörrars coupé och cabriolet samt fyrdörrars sedan och öppen tourer. Totalt byggdes modellen i 1 193 212 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hölö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG