Visa alla bilder

BMC Cooper 1100cc — 1965

En BMC Mini Mk1 i pusselform. Perfekt för någon som vill slutföra ett lovande projekt.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fina och eftertraktade delar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
12 JUNI 15:00
10 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17723
STALLARHOLMEN UTANFÖR STRÄNGNÄS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 11 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
25347
06 JUNI 19:48
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Cooper?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fina och eftertraktade delar."

Beskrivning

Ett bra objekt i delar. Detta är en BMC Cooper av 1965-årsmodell, således en Mk1. Då, 1965, hade den registreringsnummer W11483. Nuvarande ägare köpte bilen i delar hösten 1995. Karossen fick göra bekantskap med svetsen och mycket åtgärdades. Bland annat byttes framskärmar, dörrinfästningsplåtarna och sandplåten under bagageluckan. Mycket svetsades som främre golvet, frontplåt med mera. Kaross, dörrar, luckor och fram och bakram lackerades. Mycket är bytt och mycket medföljer löst men det är omöjligt att säga om precis alla delar för en komplett bil finns med. Många av delarna är även nya, studera bilderna. Motorn som medföljer löst är en 1098 cc-motor som renoverats av ENEM i Nacka. Delarna till detta inköptes av Jana i Bålsta. Förgasarna har Rolle Ronwill renoverat och bestyckat. Det mesta av inredningen är köpt i England och framstolarna är av reclinermodell. Färgen är guldbrokad och så vitt jag kan bedöma så är inredningen från Newton Commercial. Baksätet och innertaket är original från fabrik. Ny kabelstam från Auto Sparks medföljer löst. Även vad som ser ut att vara ett RC40 avgassystem med tillhörande grenrör och 100+ fälgar med däck medföljer, se bilder. Ett projekt som med inte allt för stor möda och kostnad kan bli riktigt bra.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-06-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    CET563 
  • Chassinummer
    680862 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    I delar. Mycket renoverat och mycket nytt.

  • Skick interiör:

    Blandning av original och Newton Commercial inredning. Bra skick.

  • Skick exteriör:

    Fin lack. Bra blankverk.

  • Skick helhet:

    Ett BMC-pussel. Perfekt utgångsläge för någon som är händig. Har inga betänkligheter om att detta inte blir en bra och fin Mini.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1991-09-20
Ursprungsbesiktning: 1965-06-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-06-01
Senast godkända besiktning: 1991-05-31
Besiktigad tom: 1992-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 14

Fakta om modellen

Hundkojan eller Minin tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tack vare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997 cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 107 1cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275 cc och 970 cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998 cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stallarholmen utanför Strängnäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG