Visa alla bilder
Visa film

BMC Austin Mini 1000 MKII 998cc — 1969

En fin och bra renoverad klassisk Mini Mk2. Sista saloonmodellen med utanpåliggande dörrgångjärn och skjutrutor.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En Mini väcker alltid uppmärksamhet och den röda färgen och det svarta taket för tankarna till dess vassare bror, Cooper S:en."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
58 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
17722
STALLARHOLMEN UTANFÖR STRÄNGNÄS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Austin Mini 1000 MKII?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En Mini väcker alltid uppmärksamhet och den röda färgen och det svarta taket för tankarna till dess vassare bror, Cooper S:en."

Beskrivning

Den här Austin Mini Mk2 köpte nuvarande ägare 1994 i Tobo. Bilen var då uppstallad på en lada men måste flyttas. Den hade rostig bakvagn och behövde lite omsorg. Minin köptes ny 1969 av en kvinna i Örbyhus och hon sålde bilen fem år senare. Nästa ägare var också en kvinna från samma ort. Så småningom hamnade den hos nästa ägare som bytte kam, monterade dubbla förgasare och även bytte grenrör. Sedan så kom Minin i nuvarande ägares vård. Han bytte bakvagn och lagade några små hål. Lacken gick inte att polera till fin lyster så bilen plockades ner i delar och Minin lackerades om. Efter detta monterades bilen ihop igen och den fick många nya detaljer. Senare samma år började ägaren skrapa underredsmassa. Då hittade han en liten rostskada i vänster dörrstolpe som inte är åtgärdad. Motorn fick sig en översyn och nya ventiltätningar. Med bilen medföljer originalfälgar av plåt och Lokari innerskärmar. Minin står på däck med bra mönster som är monterade på Wolfrace fälgar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-12-22 
  • Avläst mätarställning
    62440 km 
  • Kw / hk
    26 / 35 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och drivlina fungerar. Hydrolasticen på höger sida läcker eventuellt. Nytt avgassystem.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett bra skick. Innertak, dörrsidor och golvmattor likaså. Fin instrumentpanel. Ser bättre ut en många andra kojor i motorrum och bagagerum.

  • Skick exteriör:

    Lacken är i ett bra och blankt skick. Kromverket är den också i ett bra skick. Fina Wolfrace fälgar. Några synliga svetslagningar, se bilder.

  • Skick helhet:

    En bra Mini av andra generationen som efter lite pyssel och fix kan bli mycket trevlig med tanke på att den redan är i ett bra bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-05-10
Ursprungsbesiktning: 1969-12-22 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1969-12-22
Senast godkända besiktning: 2009-08-24
Besiktigad tom: 2011-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Hundkojan eller Minin tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tack vare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071 cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275 cc och 970 cc samt en mer civiliserad motor för gatan för 998 cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stallarholmen utanför Strängnäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG